نظر برخی اعضای هیأت رئیسه مجلس در خصوص وزرای پیشنهادی؛
روحانی در نامه‌ای به لاریجانی، رضا صالحی امیری، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی و مسعود سلطانی‌فر را به ترتیب برای وزارت ارشاد، آموزش وپرورش و ورزش و جوانان پیشنهاد کرده است. این سه نفر پیشتر هم در مقاطع مختلف برای پست وزارت معرفی شده بودند، ولی نتوانسته بودند از مجلس نهم رأی اعتماد بگیرند.
کد خبر: ۳۲۰۶۳۲
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۶ 30 October 2016
پس از استعفای وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و آموزش و پرورش، یکشنبه گذشته، رئیس جمهور، وزیران پیشنهادی خود را برای سه وزارتخانه به مجلس شورای اسلامی معرفی کرد.به گزارش «تابناک»، روحانی در نامه‌ای به لاریجانی، رضا صالحی امیری، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی و مسعود سلطانی‌فر را به ترتیب برای وزارت ارشاد، آموزش وپرورش و ورزش و جوانان پیشنهاد کرد. این سه پیشتر هم در مقاطع مختلف برای پست وزارت معرفی شده بودند، ولی نتوانستند از مجلس نهم رأی اعتماد بگیرند.

با تغییر ترکیب مجلس، احتمال دارد این بار گزینه های پیشنهادی رئیس جمهور، بتوانند از سد مجلس بگذرند.

در ادامه، نظریات برخی نمایندگان مجلس درباره افراد پیشنهادی آمده است.
 
در میان وزرای پیشنهادی، صالحی امیری توانایی بیشتری نسبت به دیگران دارد  
 
علی اصغر یوسف نژاد، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: در مورد وزرا، باید نظر تخصصی انجمن ها و «ان جی او»های مربوط به هر حوزه به خوبی بررسی شود و بعد از این که نظرات اجماع وزارت خانه ها و دستگاه های مختلف نسبت به یک وزیر بررسی شد، با تصمیم فراکسیون به فرد مورد نظر رأی دهیم.

این عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: گویا در میان وزرای پیشنهادی، صالحی امیری توانایی بیشتری نسبت به دیگران دارد و با توجه به رشته تحصیلی و تجربه اش، به نظر تناسب بیشتری نسبت به دو فرد دیگر برای تصدی این پست دارد.

این نماینده مجلس افزود: به نظر می رسد، صالحی امیری کار بسیار سختی در پیش دارد، ولی وی می تواند به خوبی از عهده این کار برآید. به هر حال، کاراکتر آقای صالحی امیری طوری است که نزدیک به رئیس جمهور است و در راستای کار فرهنگی نیز فعالیت های زیادی انجام داده است.

یوسف نژاد گفت: تجربه نشان داده که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به کسی وفا نکرده و همه وزرایی که تا به امروز در این پست قرار گرفته اند، تحت تأثیر برخی فشارها از خارج از حوزه وزارت خانه قرار داشته اند و با اینکه این وزارت خانه، بسیار کوچک است، گستردگی موضوعاتی که در این حوزه اتفاق می افتد، بسیار است که در نهایت به عزل وزیر یا استیضاح وی انجامیده و یا به نوعی برکنار شده اند.

این نماینده مجلس همچنین یادآور شد: سلطانی فر به نسبت فرد بعد خود، بهتر است و اقبال به وی بیشتر از آشتیانی است؛ اما ضعف وی این است که عملا رابطه ای با دستگاه ورزشی نداشته و ممکن است بدنه ورزش کشور همخوانی آنچنانی با وی نداشته باشد. وی نیز کار سختی در پیش دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به هر حال اقبال عمومی در مجلس برای وزرای پیشنهادی بهتر است؛ اما اگر بخواهیم واقعیت ها را بسنجیم، انتظار ما از روحانی این بود که این ترمیم هدف دار بوده و بنا به نیازها و مشکلات باشد. گویا رئیس جمهور می توانست بهتر عمل کند و افرادی را که هم از نظر مدیریتی و هم از نظر سازمانی بهتر بودند، انتخاب می کرد.

مسعود پزشکیان نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: نظر قاطبه نمایندگان مجلس بر حمایت از دولت است و نمایندگان می خواهند از تصمیمات دولت تا جایی که امکان دارد حمایت کنند.

این نماینده مجلس گفت: وزاری پیشنهادی از نظر سابقه و مدیریت در بخش های دیگر، افراد مورد وثوقی هستند و می توانند از عهده مسئولیتی که به آنها داده شده است، برآیند.

نماینده مردم تبریز در پایان افزود: در این میان، ما گلایه هایی نیز از رئیس جمهور داریم و آن اینکه اندکی برای تغییر کابینه دیر شده و بهتر بود، وی بسیار پیشتر از اینها به فکر ترمیم کابینه می افتاد. همچنین برای اصلاح کابینه به غیر از این وزارت خانه ها، وزرات خانه های دیگری نیز نیاز به ترمیم داشت که دولت باید فکری برای آنها نیز بکند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :