مدیر شهرسازی و معماري اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان گفت: عدم توجه به بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیررسمی علاوه بر مشكلات كالبدي می‌تواند زمینه‌ساز مشكلات اجتماعي، فرهنگي و امنيتي شود.
کد خبر: ۳۱۵۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۱ 22 October 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، ابراهیم رستم گوراني در یک نشست خبری، بابیان اینکه بسياري از شهرهاي ما داراي بافت فرسوده و همچنين سکونتگاه‌های غيررسمي هستند، افزود: در حال حاضر حدود هشت شهر در استان هرمزگان داراي بافت‌های فرسوده هستند كه محدوده‌های آن‌ها مصوب شده است.
 
وی بیان کرد: برخی از اين شهرها ازجمله بندرعباس، ميناب و حاجی‌آباد داراي طرح‌های مصوب هستند، اما به دليل مسائل و مشكلات موجود زمينه اجرايي اين طرح‌ها فراهم نشده است.
 
مدیر شهرسازی و معماري اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان ادامه داد، مفهوم بازآفريني در راستاي رفع مشكلات و معضلات اين محلات مطرح‌شده كه بر پايه مشاركت جامعه محلي برای سکونتگاه‌های فرسوده و غيررسمي استوار است.
 
گوراني اضافه كرد: تجربه نشان داده مداخله در بافت‌های فرسوده بدون مشاركت ساكنان امري محال به نظر می‌رسد که در اين راستا توجه به نيازها، خواسته‌ها و همكاري و همراهي ساكنان از اهميت زيادي برخوردار است.
 
به گفته وی، امروزه ساكنان به اين نتيجه رسیده‌اند كه وجود خدمات جهت گذران زندگي در اين محلات از اولویت‌های اساسي است و خدماتي مانند بهداشت، آموزش، خدمات فرهنگي، مذهبي، ورزشي و پارک‌ها و فضاي سبز می‌تواند در راستاي تكامل برنامه‌ها و طرح‌هایی كه جهت اين بافت‌ها انجام‌شده و با مشاركت ساكنان شهرهاي استان وارد عمل شده مؤثر واقع شود.
 
مدیر شهرسازی و معماري اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان گفت: بافت تاریخی و قدیمی شهرهای کشور که در اغلب موارد هسته اولیه واصلی آن شهرها را تشکیل می‌دهد ازیک‌طرف جزء میراث فرهنگی و تاریخی آن شهرها محسوب شده و حفظ ، بهسازی کالبدی و توانمندسازی عملکردی آن‌ها اجتناب‌ناپذیر است و از طرف دیگر اغلب این بافت‌ها باگذشت زمان و عدم توجه و نگهداری مناسب، دچار فرسودگی و اضمحلال کالبدی و عملکردی می‌شوند.
 
 وی ابراز امیدواری کرد، در سالی که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل نام‌گذاری شده، بتوانيم در دولت تدبير و اميد، رويكردهاي مشارکت جویانه، اولویت‌بخشی به ایمن‌سازی محلات و اصالت بخشی و هویت بخشی به محلات در دستور کار قرار دهیم.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار