خوردنی‌هایی با برند مادرانه ؛
جشنواره تولیدات غذائی بانوان مشهدی با عنوان «ترش و شیرین» در 14 مرکز فرهنگی و مسجد برگزار می‌شود.
کد خبر: ۳۰۸۶۷۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۲ 09 October 2016
به گزارش تابناك رضوي، مدیر فرهنگسرای سلامت در خصوص این طرح که «ترش و شیرین» نام دارد؛ گفت: وقتی صحبت از اقتصاد مقاومتی می‌شود باید کار را از درون خانواده‌ها شروع کرد؛ در گذشته بسیاری از محصولات مورد نیاز اعم از خوراک و پوشاک در خانه تولید می‌شد و بانوان در این خصوص نقش بزرگی را عهده‌دار بودند. متاسفانه در سال‌های اخیر بانوان ما از این هنرمندی فاصله گرفتند. این موضوع به ویژه در خصوص تولید محصولات غذایی از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که به طور مستقیم با سلامت و تندرستی افراد در ارتباط است.
 
خوردنی‌هایی با برند مادرانه 
 
حجت الاسلام والمسلمین فخر افزود: ما با هدف احیای این هنرمندی در بانوان مشهدی  جشنواره «ترش و شیرین» را آغاز کردیم. هدف این جشنواره در وهله‌ی نخست توجه به اهمیت و جایگاه محصولات غذایی تولیدی بانوان در منزل است.

وی ادامه داد: متاسفانه این روزها اقتصاد خانواده وابستگی شدید به محصولات غذایی صنعتی پیدا کرده؛ که از منظر سلامت به هیچ عنوان درست نیست. مادران ما در گذشته‌ای نه چندان دور در منزل انواع و اقسام ترشیجات، مربا، شیرینی، رب، خشکبار و ... را تولید می‌کردند؛ محصولاتی که علاوه بر مزه‌ی منحصر به فرد که در واقع برند محصولات مادران ما محسوب می‌شد، محصولاتی طبیعی و عاری از انواع و اقسام مواد نگهدارنده و افزودنی‌های صنعتی بود.

حجت الاسلام فخر با اشاره به اینکه خیلی از بانوان شاید دانش فنی تولید برخی فرآورده های غذایی را نداشته باشند؛ گفت: در منطقه 6 شهرداری مشهد و از طریق 14 مرکز فرهنگی، مسجد و موسسه خیریه‌ای که  به طور مستقیم یا غیر مستقیم با خانم‌ها رابطه تنگاتنگ دارند؛ مربیانی مستقر کردیم تا دانش فنی تولید این محصولات را به خانم‌های علاقمند آموزش دهند.

وی با بیان اینکه این آموزش‌ها در  قالب چند کارگاه برگزار می‌شود؛ افزود: در کارگاه نخست، که کارگاه دانش فنی تولید است؛ فرآیند تولید محصولاتی مثل ترشی، مربا، رب گوجه، رب انار، لواشک‌ها و محصولات لبنی مثل کشک و قره‌قروت آموزش داده می‌شود.

مدیر فرهنگسرای سلامت ادامه داد: کارگاه دوم، آموزش اصول بهداشتی حفظ و نگهداری از این محصولات است و سومین کارگاه نیز ارتباط این فرآورده‌های غذایی با مزاج انسان‌ها است که فلسفه این ارتباط در این کارگاه توسط مربیان آموزش داده می‌شود.

حجت الاسلام فخر عنوان کرد: بعد از اتمام دوره‌ها بانوان 2 هفته  برای تهیه  محصول  مورد نظر خود زمان دارند که مسابقه اولیه در مساجد برگزار می‌شود و نفرات برتر مساجد به مرحله نهایی که در فرهنگسرای سلامت برگزار می‌شود معرفی خواهند شد.

وی با اشاره  به استقبال بانوان مشهدی به ویژه خانم‌های خانه‌دار از این طرح گفت: مرحله نخست این طرح از دهه سوم شهریورماه آغاز شده و تا پایان مهرماه جاری ادامه خواهد داشت. با توجه به اهمیت این طرح و استقبال صورت گرفته؛ امیدواریم با حمایت مسئولین بتوانیم این طرح را در ابعاد گسترده‌تر در طی سال و در سایر مناطق شهری نیز برگزار کنیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار