کد خبر: ۳۰۳۱۶۰
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۹ 27 September 2016
تابناک گیلان / برپایی جشنواره های تئاتر استانی از نیمه شهریور پارسال شروع شده است و با حضور سی و یک استان همچنان ادامه دارد.

هنرمندان تئاتر سراسر کشور نمایش های خود را برای حضور در رقابت های استانی که پیش درآمدی بر انتخاب آثار جشنواره بین المللی تئاتر فجر محسوب می شود، برای علاقه مندان هنرهای نمایشی در قالب جشنواره تئاتر استانی به نمایش گذاشته اند.
نمایش های راه یافته به جشنواره تئاتر استانی به طور میانگین باتوجه به ظرفیت های اجرایی شهر خود بین پنج تا 15 شب روی صحنه می روند.
تنها در دو هفته پایانی شهریور امسال جشنواره های تئاتر استان های هرمزگان ، آذربایجان غربی ، چهارمحال و بختیاری، خوزستان ، خراسان جنوبی ، خراسان شمالی ، مازندران ، اردبیل ، کرمان ، گیلان ، گلستان ، همدان ، البرز ، اصفهان، زنجان و قم برگزار شده است و در آیین اختتامیه برگزیدگان بخش های مختلف معرفی شده اند.
استان ها حداکثر دو اثر نمایشی خود را به مرحله بعد که انتخاب آثار برای حضور در جشنواره تئاتر فجر خواهد بود معرفی کرده اند، بنابراین در نگاهی کلی می توان گفت از 16 استان 32 اثر نمایشی حرکت خود را برای حضور بین المللی شروع کرده اند.
با شروع مهر جشنواره های استان های خراسان رضوی(4 تا 8 مهر) ، کرمان جنوبی (7 و 8 مهر) ، تهران (3 تا 9  مهر) ، سمنان (2 و 3 مهر) ، کهکیلویه و بویر احمد(5 تا 8 مهر) ، آذربایجان شرقی(2 تا 5 مهر) ، فارس (2 تا 5 مهر) ، قزوین (2 تا 7 مهر) ، سیستان و بلوچستان (5 تا 8 مهر) ، بوشهر (6 تا 9 مهر) ، یزد (6 تا 9 مهر) ، قشم (7 تا 9 مهر) ، کردستان (7 تا 9 مهر) ، کرمانشاه (7 تا 10 مهر) ، لرستان( 7 تا 9 مهر) ، مرکزی (7 تا 9 مهر) ، ایلام (8 تا 10 مهر) کار خود را آغاز کرده اند.
در پایان رقابت هنرمندان 16 استان که تا کنون برگزیدگان خود را معرفی کرده اند از استان زنجان نمایش های «دیوانه ها آواز بی آهنگ می خوانند» کاری از بهنام عزیز خانی و  «کچل اوغلان» اثری از حمید قزلباش، از استان قم نمایش های «خانوم» به کارگردانی مهدی ملاک و «مثل گربه و ماهی» کاری از صدیقه مشایخی، از استان هرمزگان نمایش های«تراشیدن گوشت از گاوهای سر نبریده» اثری از محمد سلیمی و «دن کامیلو» به کارگردانی مهران محمودزاده معرفی شده اند.
همچنین از استان آذربایجان غربی نمایش های «آبگوشت زهرماری» کاری از بابک لطفی و «به هم میرسیم» اثری از رسول بانگین ، از استان چهارمحال و بختیاری نمایش های «و صدا این همه ترسان» به کارگردانی مشترک مصطفی محمدی‌دوست و هوشنگ عزیزی‌پور و «سیاه در سبز»اثری از کاظم حیدری چالشتری، از استان خوزستان نمایش های «سرنوشت نابهنگام زنی که مدام می خنددید» به کارگردانی سیاوش عالی پور و «اسپرسو» کاری مشترک از ایوب بختیاری و نبراس میرآبیان ، از خراسان جنوبی نمایش های «ناک اوت» اثری از میثم صدرا و« مرگ شور» کاری ازحسین ابراهیمی برای جشنواره فجر خود را آماده می کنند.
از خراسان شمالی نیز نمایش های «مولار» به کارگردانی محمد شاکری و «هیس اون بیدار می شه » کاری از نریمان محزون، از استان اردبیل نمایش های «سرهنگ مسلسل جاده» اثری از فاطمه سیمزاری و« تو را از من گرفتی» به کارگردانی اکبر صادقی، از استان مازندران نمایش « روی زمین» کاری ازمرتضی صادقیان، از استان کرمان نمایش های «داراب سالارزاده ای از شاه کوه» اثری از جلیل امیری و «عادت های عادی» به کارگردانی مجید عتیق، از استان گیلان نمایش های «کا» اثری مشترک از وحید تقی زاده و غزاله جهان بین و «درست کارترین قاتل دنیا » کاری از آرمین طیب نعیمی و سام کهریزی معرفی شده اند.
استان های گلستان نمایش های « وای به روزی که بمیرد خروس» کاری از پورنیک کاوش و «عزیزم سعی کن بمیری» اثری از احمد افتخاری، همدان نمایش های «مجلس مچاله خوانی» به کارگردانی سجاد طهماسبی و «آبی ترین آسمان زمین» کاری از محمد قاسمی از البرز نمایش های «جزیره» اثری از سعید دشتی و «چرا نازی پرواز کرد» به کارگردانی ندا قربانی و اصفهان دو نمایش «اسم من مژگانه اینجا خونه منه» کاری از هادی عسکری و «پنهان خانه پنج در» اثری از احسان جانمی را روانه جشنواره بین المللی تئاتر فجر می کنند.
استفاده از تمامی امکانات موجود نمایشی، جلب همکاری نهاد های مختلف شهری و فرهنگی و هنری از ویژگی جشنواره های استانی است که حضور امامان جمعه در جلسات و آیین های رسمی افتتاحیه و اختتامیه، فرمانداران و شهرداران، حضور بخش خصوصی از جمله رویدادهای مهم در برگزاری این جشنواره هاست.
با حضور مدیران فرهنگی و هنری کشور در استان ها زمینه های ساخت و تجهیز سالن های تئاتر و پلاتو های نمایش در برخی استان ها مورد توجه قرار گرفته است و تصویری کلی از ظرفیت های موجود و بالقوه هر شهر را ارائه و کاستی ها و امکانات سنجیده می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار