مدیرجهاد کشاورزی بافق از پایان کار برداشت خرما در این شهرستان خبر داد و گفت: تولید این محصول نسبت به سال گذشته 55 درصد افزایش دارد.
کد خبر: ۲۹۸۵۴۲
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۴ 19 September 2016
به گزارش تابناک یزد،حمید عسکری باقر آبادی  اظهار داشت: امسال خرما کاران بافقی بیش از چهار هزار تن محصول خرما از نخلستانهای این شهرستان برداشت کردند.
وی با بیان اینکه امسال سال خرماست گفت: افزایش سطح زیر کشت، استفاده از سموم دفع آفات و آبدهی کافی و توجه بیشتر کشاورزان به نخلستانها باعث رشد تولید محصول خرما در این شهرستان شده است.
وی سطح زیر کشت خرما را در این شهرستان دو هزار و 180 هکتار عنوان کرد و گفت: از این میزان، یکهزار و 400 هکتار درخت خرمای بومی و بقیه از ارقام کبکاب، زاهدی و پیارم و مقداری مضافتی است که پا جوش درخت آن از برازجان بوشهر به این شهرستان منتقل و کشت شده است.
مدیر جهادکشاورزی بافق افزود: از سطح زیر کشت خرمای بومی حدود50 درصد محصول تولیدی آن که امسال حدود 2800 تن بوده، صرف خوراک دام می شود که غیرقابل مصرف است البته در صورت فرآوری، انسان هم می تواند از آن استفاده کند.
وی ادامه داد: خرمای بومی به صورت کلمپه یا شیرینی های خرمایی قابل استفاده بوده که برای این منظور در راستای طرح اقتصاد مقاومتی حدود 300میلیون ریال وام برای فرآوری خرما در اختیار کشاورزان قرارگرفته است .
عسکری همچنین در خصوص فروش خرما به دیگر شهرهای کشور خاطر نشان کرد:باتوجه به وجود سردخانه در بافق اکثر کشاورزان خرمای خود را در سردخانه ذخیره و درفصول دیگر به بازار عرضه می کنند و درصدی هم به مرکز استان صادرمی شود.
وی، بر پایی نمایشگاه دستاوردهای روستائیان دریزد را یاد آور شد و گفت: این نمایشگاه فرصت خوبی بود که محصول خرمای بافق در غرفه ای در معرض دید عموم قرار گیرد و بیشتر معرفی شود.
این مسوول اظهار داشت: همچنین از اجزای درختان خرما برای تهیه حصیر، پادری، جارو، کلاه، بادبزن، طناب و دیگر محصولات حصیری استفاده می شود و عمده صنایع دستی بافق مرهون نخل بوده و به این درخت وابسته است.
برداشت خرما در شهرستان بافق همه ساله از اوایل شهریور تا اواخر مهرماه انجام می شود که امسال با توجه به گرمی بیش از حد هوا برداشت این محصول زودتر آغاز شد.
بیش از دو هزار و 200 نفر بهره بردار در حوزه پرورش و تولید خرما در شهرستان بافق فعالیت می کنند
بافق با 40هزار نفر جمعیت در ‎ 110کیلومتری جنوب شرق یزد قرار دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار