عضو مجمع نمایندگان ادوار هرمزگان در مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه ششم توسعه کشور فرصتی خوب برای بازنگری در نقش مناطق آزاد در توسعه شهرها و مناطق همجوارشان است.
کد خبر: ۲۹۱۲۴۴
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰ 05 September 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، احمد جباری اظهار کرد: مناطق آزاد تجاری و مناطق ویژه اقتصادی در کشور با رویکرد شتاب دادن به توسعه مناطق مختلف شکل‌ گرفته‌اند تا با قوانین آسان‌تر در زمینه سرمایه‌گذاری و معافیت‌های مالیاتی، امکان توسعه همه جانبه یک منطقه را فراهم کنند اما عملا سهم مناطق آزاد در توسعه مناطق همجوارشان مشهود نیست.

وی با بیان این که نمی‌توان این موضوع را یک طرفه و با رویکرد محکوم ساختن مدیریت مناطق آزاد پیگیری کرد، افزود: باید راهکارهای مدونی را برای توسعه و رشد اقتصادی در مناطق آزاد و امکان مشارکت مناطق مجاور با آنها را در قالب برنامه ششم توسعه گنجاند تا از مشکلات مناطق آزاد کاست.
عضو مجمع نمایندگان استان ادوار هرمزگان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در برخی حوزه‌های می‌توان از امکانات و مزایای مناطق آزاد به نفع مردم ساکن در مجاورت با این مناطق نیز استفاده کرد. به عنوان مثال یکی از انتظارات مردم، ایجاد امکان استفاده از خودروهای مناطق آزاد در شعاع 150 کیلومتری با این مناطق است که می‌تواند در بهبود ترددها و کیفیت سفر مردم نیز مؤثر باشد.
جباری گفت: امکان گنجاندن برخی تصمیمات مهم در این زمینه در قالب برنامه ششم توسعه کشور وجود دارد و لذا می‌توان این خواسته‌های مردمی را در قالب پیشنهاداتی به کمیسیون‌های مربوطه ارائه داد و بدلیل وجود منطقه آزاد در بسیاری از استان‌های کشور، رای مثبت نمایندگان دیگر استان‌ها را نیز در موافقت با این طرح کسب کرد.
وی اضافه کرد: بنا بر این بود که مناطق آزاد به توسعه استان‌ها و مناطق کمتربرخوردار موجود در یک استان کمک کنند و ایجاد امکان این کارآیی در قالب قوانین و برنامه‌های بالادستی وجود دارد و باید الزامات این بخش به خوبی تدوین و عملیاتی شوند.
نماینده سابق مردم غرب هرمزگان در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: باید بجای گله‌گذاری در زمینه عدم سهم مناطق آزاد در توسعه هرمزگان باید ساز و کارهای قانونی آن را بررسی و اصلاح کرد تا به تدریج این نقش بهبود یابد.
جباری عنوان کرد: برخی مشکلات ناشی از مجاورت برخی روستاها و شهرهای هرمزگان با مناطق آزاد نیز باید با دقت احصاء و در قالب برنامه ششم توسعه کشور به آنها پرداخته شود تا مردم بخصوص برخی از کسبه و تجار و اصناف نیز که از ناحیه برخی قوانین متضرر شده‌اند، از این وضعیت رهایی پیدا کنند.
وی گفت: معافیت مناطق آزاد از برخی مالیات‌ها و ارزش افزوده بر حوزه فعالیت اقتصادی در مناطق مجاور با مناطق آزاد اثر گذاشته و باید در این بخش‌ها اصلاحاتی صورت گیرد تا زندگی مردم نیز رونق بگیرد.
منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار