بعد از ظهر شنبه 6 شهریورماه جمعی از هنرمندان هرمزگان به همراه مسئولین اداره فرهنگ و ارشاد استان و مسئولین شهری با حضور در محل بنای نیمه‌کاره تالار بزرگ مرکزی بندرعباس درخواست جلوگیری از تخریب این بنا را کردند.
کد خبر: ۲۸۶۴۳۰
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۸ 28 August 2016
در همین رابطه مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان پاره‌ای توضیحات در مورد این بنا و وضعیتش بیان کرد.
 
به گزارش تابناک هرمزگان، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان تصریح کرد: تالار مرکزی یک پروژه ملی است که شروع به فعالیت ساخت کرده و به‌عنوان بزرگ‌ترین مجتمع فرهنگی جنوب کشور محسوب می‌شود که سومین یا چهارمین تالار بزرگ کشور است.
 
علیرضا درویش نژاد افزود: این پروژه از مصوبات دولت دهم است که تاکنون بیش از 10 میلیارد تومان از بیت‌المال هزینه در برداشته و 12 میلیارد بودجه دیگر نیز برای این طرح در نظر گرفته‌شده است و بناشده تا پایان سال 96 این پروژه به اتمام برسد.
 
وی ادامه داد: طبق مصوبه کمیسیون ماده 5 این بنا در حریم دریا نبوده و پروژه‌ای است که تمامی مراحل قانونی را طی کرده است و از مراجع ذیصلاح مجوز دارد.
 
درویش نژاد با اعتراض به اینکه دادستان چرا درگذشته اعلام نکرد که این پروژه مشکل دارد، عنوان کرد: به کمیسیون ماده 5 اعتراض کردیم و تا زمانی که جای اعتراض داشته باشد، نمی‌شود حکمی برای این پروژه اجرا کرد.
 
این مقام مسئول بابیان اینکه از هنرمندان و حقوق آن‌ها دفاع می‌کنیم، اظهار کرد: قانون همیشه برای جلوگیری بنا نشده است و برای حل مشکلات و خصوصاً مشکلی که برای عموم مردم به وجود آمده نیز هست.
 
وی در پایان گفت: هر بخش هنری بخواهد برای اجرا در این مکان اقدام کند به او مجوز می‌دهیم زیرا این فضا برای همه هنرمندان است و خود نیز در این اجراهای هنری شرکت خواهم کرد.
 
عضو شورای شهر بندرعباس و رئیس انجمن موسیقی هرمزگان که در جمع معترضین این حرکت حضور داشت در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، ابراز کرد: معتقدم بندرعباس شهری فرهنگی و هنری است و از دلایل اینکه صنایع رشد درستی نداشته‌اند را مسائل فرهنگی می‌دانم.
 
کیانوش جهانبخش افزود: متأسفانه زیرساخت‌ها بافرهنگ سازگار نیست تا عقب‌افتادگی‌های استان جبران شود.
 
وی ادامه داد: پروژه تالار مرکزی ضرورت توسعه شهر بندرعباس است و تعبیر یکی از هنرمند که این پروژه در بندرعباس را به مثال تخت جمشید دانسته شاید درست باشد.
 
جهانبخش خاطرنشان کرد: در این پروژه پول بیت‌المال هزینه شده است و از معدود پروژه‌هایی است که در استان  بودجه ملی برای آن تعیین‌شده و با توجه به شرایط اقتصادی کشور به‌راحتی بودجه ملی به پروژه‌ای اختصاص نمی‌یابد اما به دلیل فعالیت‌های فرهنگی هرمزگان مجاب شدن این بودجه را اختصاص دهند.
 
وی بابیان اینکه احداث اماکن عمومی در حریم دریا و ساحل جز استثناهاست است و شامل تخریب نمی‌شود، افزود: ما نسبت به حریم 60 متری معترض هستیم و بازنگری هرچه سریع‌تر این موضوع را تقاضا داریم.
 
این عضو شورای شهر بیان کرد: باید نگاه بولدوزری را از این مکان را برداریم و مسئولین همه در این برهه زمان کاری کنند که تاریخ قضاوت درست را از ما داشته باشد و آیندگان ما را متهم ندانند.
 
جهانبخش این پروژه را آبرو و اعتبار مردم بندرعباس عنوان کرد و افزود: همه مردم از امکانات این مکان فرهنگی و هنری بهره‌مند می‌شوند و موافق ادامه این پروژه هستند.
 
وی بابیان اینکه جهش این پروژه در حوزه فرهنگ و هنر و اجتماعی پویایی را به صنعت و اقتصاد و رشد استان فراهم می‌آورد از دست‌اندرکاران تخریب درخواست کرد: با ایجاد تنش در این زمینه و تفسیر شخصی از قانون سعی نکنند باعث ملتهب شدن فضا و بحران امنیتی شوند.
 
این مقام مسئول در پایان گفت: توسعه فرهنگی با کاهش جرم و جنایت، امنیت و ارتقا شهروندی دارد و نمایندگان مردم در شورای شهر بندرعباس متفق نظر به تکمیل این پروژه رادارند.
 
حامیان فرهنگ و هنر در بندرعباس بعدازظهر دیروز با در دست داشتن کاغذ نوشته‌ها و بنرهای اعتراضی، از مسئولان درخواست کردند شرایط ادامه ساخت این پروژه به‌عنوان یک ضرورت فرهنگی استان را فراهم کنند. انجمن شعر و ترانه هرمزگان اعلام کرده بعدازظهر امروز یکشنبه 7 شهریور نیز در این مکان نشست هفتگی خود را برگزار می‌کند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار