مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین از عملیات برداشت زغال اخته از سطح باغات این استان خبر داد.
کد خبر: ۲۷۹۰۷۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۵ 16 August 2016
به گزارش تابناک از قزوین، احمد مستخدمی در گفتگو با خبرنگار مهر، سطح زیر کشت باغات زغال اخته استان را در سال جاری ۷۱۰ هکتار  با عملکرد  ۳هزار و ۵۰۰ کیلوگرم در هکتار برآورد کرد.

وی پیش بینی کرد: با توجه به وجود سرمازدگی بهاره  در سالجاری در زمان تشکیل گل؛ میزان عملکرد محصول نسبت به سال گذشته کاهش یابد.

مستخدمی اظهار داشت: بیشترین سطح زیرکشت این محصول در استان را شهرستان قزوین، مناطق الموت و طارم سفلی است که در منطقه الموت روستاهای بخش رودبار شهرستان شامل؛ روستای هیر و در منطقه طارم سفلی دهستان کوهگیر روستای یوزباش چای به خود اختصاص داده است.

وی افزود: در این مناطق محصول زغال اخته از عملکرد و مرغوبیت بیشتری نسبت به دیگر مناطق برخوردار است.

مستخدمی خاطر نشان کرد: با توجه به تفاوت در توپوگرافی استان و توده های محلی موجود، زمان برداشت این محصول از اوایل مردادماه تا اواخر مهر ماه می باشد که یک مزیت برای استان محسوب می شود.

به گفته وی؛ استان قزوین رتبه اول سطح زیرکشت و تولید محصول زغال اخته را در کشور دارد.

مدیرباغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: زغال اخته محصولی مناسب برای صادرات محسوب می شود که معمولا به صورت تازه خوری مصرف می شود ولی به صورت خشک، مربا، کنسرو، آب میوه، سس، ژله، سرکه، لواشک و قرص های آنتی اکسیدان نیز قابل استفاده می باشد.

مستخدمی؛ خواب راحت و عمیق، تب بر، رفع اسهال، ضد عطش، جلوگیری از پوسیدگی دندان، ضد پیری را از جمله فواید درمانی زغال اخته ذکر کرد.

وی تصریح کرد: در راستای شناسایی هرچه بهتر پتانسیل ها و ظرفیت های تولیدی این محصول در استان و مزایای بالای تغذیه ای آن، امسال مقرر است جشن برداشت زغال اخته به همت باغداران و همکاری سازمان جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی، بخشداری و سایر ارگان های همراه در برگزاری جشنواره های بخش کشاورزی،   در شهریور ماه در بخش الموت روستای هیر برگزار شود که زمان دقیق اجرای این جشنواره در صورت تصویب نهایی از طریق رسانه های عمومی متعاقبا اعلام می شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار