با سفر رئیس سازمان محیط زیست به استان قزوین، انتظار می‌رود رهاوردها و تحفه‌های مطلوبی نصیب مردم این استان و مردم شهرستان آبیک شود.
کد خبر: ۲۷۵۹۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲ 11 August 2016
به گزارش تابناک از قزوین به نقل از خبرگزاری فارس از آبیک، یکی از مشکلات زیست محیطی استان قزوین که چند شهرستان این استان را در تهدید می‌کند، پیدایش ریزگردها بوده که کانون پیدایش آن شهرستان آبیک نزدیک به پایتخت است.

تهدیدی که چند سه سال اخیر، شهرستان آبیک را تحت تاثیر خود قرار داده و به عنوان مهمان ناخوانده این شهرستان و از آلایندگی‌های جدید محسوب می‌شود.

طی سال‌های اخیر و طبق آخرین آمارها، وجود ریزگردها در شهرستان آبیک چند برابر شده که هم از نظر کویری شدن و هم از نظر وسعت اراضی بیشترین رشد را در استان قزوین داشته است.

حتی کانون منطقه‌ای با طوفانی بسیار کوچک نیز از دشت جنوب شوره‌زار شهرستان آبیک به حرکت در می‌آید که به عنوان نمونه می‌توان به سرعت 20 کیلومتری طوفان در هوا اشاره کرد.

وضعیت کنونی نیروگاه شهید رجایی در حال حاضر به دلیل عدم استفاده از مازوت، وضعیت سفیدی است که با آغاز فصل سرما و کاهش دریافت گاز طبیعی، استفاده از مازوت در این نیروگاه اوج می‌گیرد که در این نیروگاه طبق مصوبه شورای امنیت ملی و در شرایط خاص، ماوزت ذخیره شده است.

* بیشترین آلودگی مربوط به ریزگردهای منطقه دشت جنوبی آبیک است

البته به گفته برخی از مسؤولان استان قزوین، مسؤولان نباید اذعان کنند که نیروگاه شهید رجایی آلایندگی ندارد چرا که حرارت ناشی از استفاده از گاز طبیعی، سبب کاهش نزولات جوی شده که در جای خود قابل  تأمل است.

به گزارش فارس، بیشترین آلودگی مربوط به ریزگردهای منطقه دشت جنوبی شهرستان آبیک است که طی دو سال اخیر مسؤولان کشوری از جمله رئیس و معاون سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور، مسؤولان استانی از جمله استاندار پیشین قزوین به همراه رئیس سازمان‌های جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و آبخیزداری استان و مسؤولان وقت و فعلی شهرستان آبیک بازدیدهایی را از مناطق دشت جنوب این شهرستان داشته‌اند.

حتی در برخی از این بازدیدها که خبرنگاران نیز مسؤولان را همراهی می‌کردند، جز بیان و مطرح کردن مشکلات و معضلات موجود در دشت شوره‌زار شهرستان آبیک و تصویب برگزاری جلسات متعدد در استان قزوین چیزی نصیب خبرنگاران نشده و این بازدیدها به بازدیدهای تکرار و کلیشه‌اش تبدیل شده بود.

جالب اینکه در برخی از این بازدیدها در زمان استاندار پیشین قزوین، مسؤول هر سازمان ساز خود را می‌زده و دلایل توجیهی خود را توضیح می‌داد و زمانی هم که به وحدت‌نظر اشاره و تاکید می‌شد، می‌توانستیم تشخیص دهیم که تمایل زیادی برای یک اتفاق‌نظر مطلوب وجود ندارد چرا که اگر وجود داشت تاکنون در زمینه کاهش بیابانی شدن این منطقه اقدامات عملی و موثری صورت می‌گرفت که این امر تحقق نیافته است.

به گفته کارشناسان مختلف حوزه‌های محیط زیست، منابع طبیعی و کشاورزی در بیابانی شدن اراضی جنوب شهرستان آبیک زهکشی‌ها، وجود چاه‌های غیرمجاز، چرای بی‌رویه شترها تاثیرگذار بوده است که به نظر می‌رسد حق‌آبه دشت جنوب این شهرستان باید از رودخانه های ابهر رود و زیاران اخذ شود.

گرچه ساختار کشت محصولات کشاورزی در شهرستان آبیک باید با برنامه‌ریزی، اطلاع رسانی و کنترل دقیق انجام شود چرا که اراضی این شهرستان قدرت کشت جایگزینی همچون ذرت را ندارد.

لازم به ذکر است که چند ماه پیش در سفر رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشو ر، طی جلسه‌ای در استان قزوین 60 میلیارد ریال اعتبار برای بیابان‌زدایی دشت جنوب شهرستان آبیک و دشت الله‌آباد شهرستان بوئین‌زهرا تصویب شده که تاکنون از جذب این میزان اعتبار تخصیص‌یافته فعلا خبری نیست و شاید در شورای برنامه‌ریزی استان قزوین میزان اعتبار لازم مصوب شود.

ناگفته نماند مقرر شده 30 میلیارد ریال اعتبار از منابع استانی و 30 میلیارد ریال اعتبار بیابان‌زدایی شهرستان‌های بوئین‌زهرا و آبیک از منابع ملی اختصاص یابد.

*افزایش ظرفیت نیروگاه شهید رجایی با تکنولوژی پاک یا مازوت

داستان جدیدی از نیروگاه شهید رجایی در راه است و آن افزایش یک هزار مگاواتی برق در این نیروگاه است گه به اذعان یکی از مسؤولان استان قزوین به دلیل کمبود برق در استان این مهم قرار است صورت گیرد.

حال این سوال در ذهن ایجاد می‌شود که اگر افزایش ظرفیت نیروگاه شهید رجایی مصوبه شورای امنیت ملی باشد با تکنولوژی روز و پاک این مهم تحقق می‌یابد و یا دست مازوت را بوسیده و با سوخت مازوت قرار است افزایش ظرفیت عملیاتی شود؟

اگر بر پایه گازسوز و تکنولوژی مدرن قرار است افزایش ظرفیت نیروگاه شهید رجایی صورت گیرد تا حد مطلوبی، وضعیت نیروگاه قابل تحمل خواهد بود ولی اگر بر پایه مازوت افزایش ظرفیت این نیروگاه انجام شود باید گفت که قوز بالاقوز شده و با افزایش میزان آلایندگی‌ها، نفس کشیدن برای مردم شهرستان آبیک و حتی مردم شهرهای محمدیه و قزوین  نیز تنگ‌تر و نفس‌گیرتر می‌شود.

از حال و هوای آلودگی شرکت سیمان نباید گذر کرد که چند روزی است که به طرز فجیعی و آن هم در روز شاهد خروج آلودگی‌های بسیاری از خروجی‌های این شرکت هستیم که عکس و فیلم این صحنه تأسف‌بار در شبکه‌های مجازی انتشار داده شده است.

*آلودگی شرکت سیمان کذب سخنان مدیران شرکت را برملا کرد

با مشاهده عکس و فیلم‌های منتشر شده در فضاهای مجازی از خروجی آلودگی شرکت سیمان با مشخص بودن زمان آنها، یاد حرف یکی از مسؤولان افتادم که در نشست خبری چند هفته پیش خود در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص وضعیت آلایندگی این شرکت بیان کرده بود که به اذعان مدیران شرکت سیمان، میزان آلایندگی در حد استاندارد است که با مشاهده عکس‌ها و فیلم‌ها می‌توان به کذب بودن سخنان مدیران شرکت سیمان و سقم بودن فرمایشات آنان را که مانند طبل تو خالی است، پی برد.

معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست دولت تدبیر و امید امروز پنج‌شنبه 21 مرداد ماه به استان قزوین سفر می‌کند.

سفر رئیس سازمان محیط زیست کشور از شهرستان آبیک آغاز می‌شود که یکی از برنامه‌های ایشان، بازدید از دشت جنوب و شوره‌زار این شهرستان است که کانون ریزگردهای استان قزوین محسوب می‌شود.

با سفر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به استان قزوین قطعا باید شاهد رهاوردهایی در زمینه پیگیری و رفع مشکلات زیستی محیطی این استان باشیم چرا که انتظار مردم و مسؤولان استان قزوین و شهرستان‌های تابعه چیزی جز تحقق این مهم نیست.

در این گزارش به نمایندگی از مردم شهرستان آبیک از خانم ابتکار  درخواست می‌شود به چند معضل مهم و جدی در شهرستان آبیک که برخی از آنها متوجه استان قزوین نیز است، عنایت ویژه داشته باشد و سفر خود را به چند دیدار و جلسه خلاصه نکند.

*درخواست‌های مردمی از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست

نخست اینکه با توجه به موضوع افزایش ظرفیت نیروگاه شهید رجایی که بارها مسؤولان هم به این مهم اشاره داشته‌اند، استفاده از تکنولوژی‌های پاک مدنظر قرار گیرد تا مردم شاهد معضلات بیشتری ناشی از آلایندگی این نیروگاه نباشند.

دوم اینکه در خصوص بیابان‌زدایی و جلوگیری از کویری شدن اراضی جنوب شهرستان آبیک و دشت الله‌آباد شهرستان بوئین‌زهرا راهکارهای مهم و تصمیمات عملی در این زمینه اتخاذ شود و وظایف هر سازمان و اداره کلی را مشخص کند تا هر مسؤولی به تناسب وظیفه خود بتواند گامی موثر در کاهش پدیده ریزگردها بردارد.

سوم اینکه تکلیف شرکت سیمان را مشخص کند و به مدیران این شرکت مکلف کند که از فیلترهای مناسب استفاده کند تا از مشکلات جسمی و روحی و روانی مردم شهر آبیک ناشی از مشاهده کاسته شود و به جای بدبینی به مسؤولان، به آنان اعتماد کنند.

خانم رئیس شما که امروز از اتوبان تهران چشمانتان به شرکت سیمان و نیروگاه شهید رجایی منور می‌شود باید بدانید که مردم شهر آبیک سال‌ها است که از آلودگی شرکت سیمان رنج می‌برند.

رنج و درد ناشی از آلایندگی شرکت سیمان برای مردم شهر آبیک کم نبود ه و آلایندگی نیروگاه شهید رجایی در صورت استفاده از مازوت و بروز پدیده ریزگردها دردهای بزرگتری را بر جان و روح مردم این شهر افزوده است و منتظر هستند تا مسؤولان کشوری، استانی و شهرستانی تدبیری اتخاذ کنند.

مردم شهرستان آبیک انتظار دارند و امیدوار هستند با سفر بانوی محیط زیست به استان قزوین و تدبیر و ابتکار ایشان دردی از دردهای روحی و جسمی این مردم ناشی از وجود آلاینده‌ها کاسته شود نه اینکه دردی بر این دردها افزوده شود و بستر نارضایتی و ناامیدی را در آنان ایجاد کند که این امر با شعار مسؤولان مبنی بر ایجاد شور و نشاط و امید در مردم تناقض داشته و همخوانی ندارد.

در هر حال امید می‌رود خانم ابتکار در دیدار و نشست با مسؤولان استان قزوین به معضلات مهم استان و شهرستان نگاه دلسوزانه، واقعی و ویژه داشته باشد تا شاهد کاهش و رفع این مشکلات باشیم.

از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست انتظار می‌رود همان گونه که روز گذشته با سبزیجات منزل خود از خبرنگاران پذیرایی کرد، زمانی هم که به استان قزوین می‌آید با دستانی پر و تحفه‌های سبزی هم برای مردم، مسؤولان و خبرنگاران این استان داشته باشد.

خانم ابتکار امید می‌رود تحفه‌هایی همچون أخذ تصمیمات و مصوبات قاطع و عملی برای رفع معضلات واحدهای آلاینده‌ برای استان قزوین به همراه داشته باشید و سفرتان رهاوردهای بسیار مثبت، مطلوب و خوبی برای مردم این استان و به ویژه مردم شهرستان آبیک را به همراه داشته باشد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار