جمعی از باغداران و شهروندان مینابی با توجه به برداشت های منابع زیرزمینی توسط شرکت آب منطقه ای اعتراض خود را نسبت به این اقدام نشان دادند بلکه بتوانند از مشکلات کنونی و مشکلاتی که در آینده نه چندان دور با آن مواجه می شوند جلوگیری کنند.
کد خبر: ۲۷۰۶۴۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹ 02 August 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، شهرستان میناب دومین شهر بزرگ استان هرمزگان که روزی آن را شهر پرآب می‌دانستند حالا دیگر آن را شهر فرو چاله‌ها می‌نامند.
 
سد استقلال میناب که به‌عنوان یکی از منابع ذخیره آبی در استان محسوب می‌شد و تامین آب شرب مردم بندرعباس و کشاورزان و باغداران میناب را بر عهده داشت در وضعیت بدی قرارگرفته است و دیگر توان تأمین آب مرکز نشینان استان را ندارد.
 
برداشت بی رویه حجم آب از دل سفره های زیر زمینی مقاومت پوشش خاک را کاهش داده و در نتیجه این اقدام پیدایش فروچاله هایی در ۱۶ نقطه از شهرستان میناب را به همراه داشته است. اگر به نواحی مختلف شهرستان میناب سفر کنید در اکثر نقاط  این فروچاله ها را مشاهده می کنید.
 
گفته می شود این چاله ها در اثر ازبین رفتن آبهای زیرزمینی ناشی از فعالیت نیروگاه حرارتی شهید مفتح است که با مصرف بسیار زیاد خود آبهای زیرزمینی شهر همدان را تا آستانه نابودی پیش برده است .
 
پایین آمدن شدید سطح آب، حذف چاه‌های آرتزین، جایگزین شدن چاه های معمولی و تبدیل چاه‌های نیمه عمیق به عمیق ،تداوم آبیاری های غرقابی و از همه مهم تر انتقال شدید آب از میناب به بندرعباس از جمله علائم ناشی از نابودی دشت های این شهرستان بوده است.
 
توسعه فروچاله ها می تواند بحرانی را در این منطقه ایجاد کند که دیگر هیچ وقتی برای جبران آن نباشد، لذا  باید هر چه سریعتر مانند بقیه شهرهای دیگر  چاره اساسی برای رفع معضل و بحران بوجود آمده در شهر میناب اندیشیده شود.
 
مردم روستاهای شهر میناب که شب را با ترس و واهمه صبح می کنند که مبادا فرونشست های زمین خانه و خانواده هایشان را در کام خود فرو ببرد، این بار خودشان وارد عمل شدند و در سطح شهرستان میناب تجمع کردند.
 
خواسته شهروندان مینابی در این تجمع  از آب منطقه ای استان این بود که دیگر هیچگونه برداشتی از منابع زیرزمینی آب میناب جهت انتقال به بندرعباس انجام نشود.
 
آن ها در این تجمع به صحبت های اخیر مدیر کل آب منطقه ای استان نیز اعتراض ویژه ای داشتند، ملائی در جلسه ای که با حضور فرماندار ویژه میناب نیز همراه بود به حاضرین در جلسه گفته بود که برداشت آب از چاه های میناب متوقف شده و هیچ برداشتی از این چاه ها برای تامین آب بندرعباس صورت نمی گیرد.
 
در صورتی که نگاهبانان جلگه میناب طی بازدید شبانه خود از چاه های انتقال آب به بندرعباس شاهد روشن بودن تعداد قابل توجهی از این چاه ها شدند و این امر نیز خشم مردم و باغداران مینابی را دو چندان کرد و بر شدت گرفتن اعتراضات افزود.
 
این تجمع روز گذشته(یازدهم مرداد) از جلوی امور آب شهرستان میناب با وجود گرمای شدید هوا آغاز شد و پس از گذشت دو ساعت پایان یافت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار