بررسی روزنامه های اصفهان در روز پنجشنبه
تابناک: روزنامه های اصفهان در آخرین روز هفته به بررسی مسائلی هم چون، اصفهان صنعتی ترین استان کشوراست، آب ، متهم ردیف اول بیماری های به وجود آمده است پرداخت.
کد خبر: ۲۶۷۵۱
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۱ 23 April 2015

به گزارش تابناک اصفهان، روزنامه های اصفهان در آخرین روز هفته به بررسی مسائلی هم چون، اصفهان صنعتی ترین استان کشوراست، آب ، متهم ردیف اول بیماری های به وجود آمده است پرداخت.


روزنامه اصفهان زیبا به نقل از مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان تأکید کرد "اصفهان صنعتی ترین استان کشوراست" و نوشت: غلامعلی قادری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان در نشست خبری که به منظور اعلام برنامه های هفته کارگر در سالن نشست های این اداره برگزار شد، با اشاره به وجود یک میلیون کارگر در استان گفت: سال گذشته بر اساس اعلام وزارتخانه، استان اصفهان با دارا بودن 10 درصد جامعه کارگران کشور به عنوان صنعتی ترین و کارگری ترین استان در کشور شناخته شد.رییس ستاد گرامیداشت های هفته کارگر با اشاره به پیش بینی270 برنامه این اداره در سال 94 گفت: مهم ترین رویکرد این اداره، توجه و سرمایه گذاری جدی بر روی موضوع مهم آموزش است؛ چرا که سرمایه گذاری بر روی آموزش در واقع یک سرمایه گذاری مهم و دراز مدت بر روی توانمندی وکارآمدی جامعه کارگری استان است.

کارگران و خانواده های آنها، 70 درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با اشاره به اینکه کارگران و خانواده های آنها، 70 درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند، گفت: لازم است در سال 94 با هماهنگی اتاق اصناف، بازرگانی، شهرداری و صدا و سیما اطلاعات لازم برای آگاهی بخشی این جامعه بزرگ استانی صورت گیرد.قادری برگزاری یک همایش علمی-تخصصی در حوزه اشتغال و مدیریت بازار را یکی از برنامه های ویژه این اداره در سال جاری عنوان کرد و گفت: بنا داریم با کمک نهادهای مرتبط با حوزه کار و با بهره گیری از مراکز تخصصی همچون دانشگاه، همه مدیران و مسوولان استان به یک فهم مشترک دست پیدا کنند.وی تقویت حوزه کارگری پیش از بروز بحران را یکی دیگر از برنامه های مهم اداره در سال جاری عنوان کرد و اظهار داشت: در سال جدید به طور جدی چتر نظارتی خود را گسترش می دهیم.وی در همین زمینه افزود: 300 نفر در قالب 52 مرجع تشخیص و هیات های حل اختلاف، متشکل از نمایندگان تشکل های کارگری، کارفرمایی، نماینده دولت و قوه قضاییه به رسالت بازرسی و نظارت خود عمل می کنند.قادری با اشاره وجود تنها 62 بازرس در استان گفت: با این تعداد بارزس، بازدید مجدد هر واحد 5 یا 6 سال طول می کشد، که این در واقع کمبود نیروی بازرس است که سعی کرده این با طرح خودبازرسی این کمبود را جبران کنیم.

اجرای180 برنامه ویژه هفته کارگر در سطح استان

غلامعلی قادری از اجرای180 برنامه ویژه هفته کارگر از 5 تا 11 اردیبهشت در سطح استان گفت و افزود: تجلیل از مقام والای کارگران و افزایش روحیه نشاط و شادابی در جامعه کار و تولید و تعاون از اهداف برنامه های هفته کارگر است.قادری افزود: اولین برنامه هفته کارگر جشن بزرگ کارگری با همکاری شهرداری اصفهان است که یک برنامه شاد و متفاوت که با این کمیت و کیفیت با حضور 10 هزار نفر از کارگران و خانواده های آنان در روز جمعه 4 اردیبهشت در محل میدان امام علی (ع) برگزار خواهد شد.

نمایندگان کارگر استان در روز 9 اردیبهشت با مقام معظم رهبری دیدار می کنند

غلامعلی قادری درمورد برنامه های محوری هفته کارگر گفت: در هفته کارگر سال جاری 4 برنامه محوری پیش بینی شده است که با حضور جامعه کار، تولید برگزار خواهد شد.وی با بیان اینکه استان اصفهان بیش از 6 هزارشهید کارگر دارد، گفت: از برنامه های مهم هفته کارگر تجدید میثاق با آرمان های شهدا و انقلاب اسلامی است که در اولین روز هفته کارگرشنبه 5 اردیبهشت ماه رأس ساعت 8:30 صبح برگزار خواهد شد.رییس ستاد گرامیداشت های هفته کارگر همچنین گفت:جشنواره استانی امتنان برای تجلیل از کارگران، تلاشگران، زنان سرپرست خانوار، نمونه و همچنین کارآفرینان برتر استانی و برگزیدگان مسابقات قرآنی کارگری در روز یکشنبه 6 اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد.وی دیدار نمایندگان کارگران در روز 9 اردیبهشت با مقام معظم رهبری را یکی دیگر از برنامه های مهم این هفته عنوان کرد وگفت: در این روز همایش بزرگ کارگران بسیجی با حضور سردار نقدی در سالن ذوب آهن برگزار می شود.وی گفت: همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی جامعه کار و تولید استان روزجمعه 11 اردیبهشت از ساعت 7 صبح برگزار خواهد شدکه از محل مجموعه فرهنگی، ورزشی کارگران به طرف باغ نور حرکت خواهند کرد.در مورد دیگر برنامه شاخص این هفته گفت: نماز جمعه روز 11 اردیبهشت با حضور پرشور جامعه کار و تولید و سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه مدیر کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان اصفهان همراه خواهد بود.

اعتراضات کارگران استان در سال 93 نسبت به سال 92، 30 درصد کاهش یافته است

قادری در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر تمهیدات این اداره در افزایش حقوق کارگران استان تاکید کرد: به نظر من حقوق کارگران باید حداقل دو برابر مقدار فعلی باشد، اما مقدار این حقوق در شورای عالی کار مصوب می شود و ما این مشکل را به وزارتخانه منتقل کرده ایم.وی با اشاره به کاهش نرخ بیکاری در استان گفت: الان این نرخ تقریبا با نرخ کشوری برابر است، ضمن اینکه مهاجرت نیروی جویای کار از 6 استان و آمار بالای اتباع خارجی، به افزایش این نرخ کمک می کند.قادری با اشاره به اینکه میزان اعتراضات کارگران در استان در سال 93 نسبت به سال 92، 30 درصد کاهش داشته است، افزود: امنیت شغلی و روانی برای کارگران در قانون در نظر گرفته نشده که امید داریم نمایندگان مجلس در این حوزه ورود پیدا کنند و مشکلات این حوزه رفع شود.محمدرضا پرنده، دبیر ستاد گرامیداشت هفته کارگر در استان اصفهان و دبیر ستاد گرامیداشت های هفته کارگر نیز در این نشست با اشاره به اینکه در هفته کارگر از کارگران نمونه و تلاشگران استان تجلیل می شود، گفت: مسابقات قرآن و نهج البلاغه جامعه کارگران با شرکت بیش از 215 نفر از کارگران استان برگزار شد که از 18 نفر منتخب این مسابقات که به مرحله کشوری راه یافتند، تجلیل می شود.وی با اشاره به ثبت نام 3141 نفر در پایگاه ثبت نام جشنواره کارگر نمونه گفت: کمیته داوران 9 نفر را برای معرفی به وزراتخانه انتخاب کردند، ضمن اینکه از بین 2396 نفر کارآفرین، 30 نفر در سطح استان تجلیل شدند و 5 نفر برای تجلیل به وزارتخانه معرفی شدند.

*****



روزنامه زاینده رود در گزارشی به بررسی اینکه آب ، متهم ردیف اول بیماری های به وجود آمده است اشاره کرد و نوشت: سوولین بهداشت و درمان استان اصفهان در تکاپوی برنامه ریزی برای هفته سلامت بودند که خبر از شیوع یک بیماری ویروسی در چندین شهرستان استان به گوش رسید، خبری که هفته سلامت در اصفهان را تحت الشعاع خود قرار داده و هنوز پرونده آن باز است. فروردین ماه بود که خبر رسید در بیمارستان «سیدالشهداء» شهرستان سمیرم تعدادی بیمار با علائمی مشابه بستری شده‌اند، بررسی های اولیه از سوی پزشکان انجام شد، تشخیص بیماری به نام «شیکلوزیس» بود، بیماری با علائم اسهال و استفراغ شدید همراه با خون.

شایعات آغاز شد و هر لحظه خبری از این اتفاق به گوش رسید. در میان مردم زبان به زبان و در فضای مجازی دست به دست شد، «آب اصفهان آلوده است»، شایعه ای که با گذشت زمان فضا را ملتهب تر می‌کرد، و حالا در فکر بیشتر مردم، «نکند ما هم به این بیماری مبتلا شویم

رییس شبکه بهداشت شهرستان سمیرم که گویی شایعات را شنیده است، به گفتگو با رسانه ها می پردازد. دکتر حسین خاکباز می‌گوید: با توجه به شیوع بیماری اسهال و استفراغ از صبح روز یکشنبه در بین مردم و شایعات مبنی بر آلوده بودن آب این موضوع را تکذیب می کنیم.

یک روز از این اتفاق می‌گذرد و حالا آمار مراجعه کنندگان به بیمارستان سیدالشهدا شهرستان سمیرم با علائم بیماری «شیگلوزیس» به بیش از 100 نفر رسیده است، از طرفی نگرانی ها در نزد مسوولین بهداشت و درمان سمیرم و مردم این شهرستان افزایش پیدا کرده است. خاکبار که این بار خطر شیوع یک بیماری ویروسی را در شهرستان بیشتر احساس می‌کند، می‌گوید : تیم معاونت درمان استان برای بررسی بیش‌تر بیماری و تشخیص نهایی در حال اعزام به سمیرم است. خاکباز در ادامه از مردم سمیرم درخواست می‌کند از مصرف هرگونه آب آشامیدنی و غیر بهداشتی همچنین سبزیجات، کاهو و غذاهای غیر بهداشتی به شدت خودداری کنند.

اهمیت مساله تا جایی است که محمد حسین نصرتی، فرماندار سمیرم به گفتگو با رسانه‌ها در این زمینه می‌پردازد. وی می‌گوید: هیچ نگرانی در مورد بیماری شایع شده چند روز اخیر وجود ندارد و تمام شرایط تحت کنترل است و این بیماری یک «ویروس ساده التهاب روده» است.

نصرتی ادامه می‌دهد: هیچ یک از این بیماری ها صحت نداشته و تنها یک ویروس ساده التهاب روده باعث بروز این بیماری شده است و اعلام این شایعات باعث به مخاطره افتادن امنیت روانی شهروندان شده است. فرماندار سمیرم می‌گوید: موارد مشابه در شهرستان های شهرضا، دهاقان و اصفهان گزارش شده است که هیچ انعکاس خبری نداشته است.

این ادعای نصرتی را با فاصله یک روز؛ یعنی اول اردیبهشت‌ماه،حجت الله تنهایی، رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا تاکید می‌کند و می‌گوید: موارد محدود ناشی از اسهال و استفراغ ارجاعی به بیمارستان امیرالمومنین شهرضا مداوا شده و جای نگرانی نیست. برای پیگیری وضعیت این بیماری در شهرستان اصفهان، سری به یکی از آزمایشگاه‌های مرکز شهر زدیم، در گفتگویی که با سوپروایزر این مرکز آزمایشگاهی داشتیم، مطلع شدیم که بیش از 5 نفر با این علائم برای انجام آزمایشات به این مرکز مراجعه کرده اند.

سوپروایزر این مرکز آزمایشگاهی به ما در خصوص این بیماری می‌گوید: از افراد مراجعه کننده تست مدفوع گرفته شده است و نتیجه آن هنوز مشخص نیست.

در این میان نباید از نقش فضای مجازی در اطلاع رسانی و البته شایعه پراکنی! گذشت. علیرغم اعلام مسوولان بهداشت و درمان شهرستان سمیرم و شهرضا مبنی بر سالم بودن آب، باز هم شاهد اطلاعیه هایی در فضای مجازی بودیم. «سلام دوستان اصفهانی، آب شهرکرد و اصفهان به انگل کشنده آلوده شده است و کشته داده،آب را حتما بجوشانید و بعد بخورید، امروز در بیمارستان جلسه بوده و اعلام کرده اند، آب آلوده به انگل آمیب عامل اسهال خونی شدید...».

این شایعه درحالی در میان مردم و فضای مجازی می‌چرخد که غلامرضا اصغری، رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با نادرست خواندن برخی شایعات در مورد آلودگی آب اصفهان می‌گوید: بیماری تب و اسهال شایع شده در تعدادی از شهرستان های استان، نوعی «بیماری فصل گرماست.»

صفحه نخست روزنامه های اصفهان:


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :