صنعتی شدن استان مشکلات متعدد زیست محیطی از جمله آلودگی هوا را به دنبال داشته است و به منظور کاهش میزان آلایندگی صنایع، گازسوز کردن آنها به ویژه کوره‌های آجرپزی در دستور کار قرار گرفته است و تاکنون 147 کوره آجرپزی استان گازسوز شده‌اند.
کد خبر: ۲۶۶۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۷ 23 April 2015
به گزارش تابناک یزد،مدیرعامل شرکت گاز استان اعلام کرد:  در سال گذشته  به 65 کوره استان گازرسانی شده است و به این ترتیب تاکنون 147 کوره آجرپزی استان گازسوز شده‌اند که قطعا سهم قابل توجهی در کاهش آلودگی هوا دارند.

«منوچهر فلاح» با بیان اینکه انرژی گاز به رغم ایفای نقش اساسی در فرایند توسعه اقتصادی، موجب نشر آلاینده‌های مختلف زیست محیطی نیز می‌شود، گفت: مهم‌ترین آلودگی ناشی از صنایع در استان، آلودگی هوا است که در اثر انتشار و نشت گازهای آلاینده ناشی از احتراق سوخت‌های فسیلی ایجاد می‌شود.
فلاح افزود: این مسأله در کشورهای در حال توسعه همراه با تسریع در روند توسعه صنعتی، افزایش جمعیت، توسعه شهرها، استفاده نامناسب از سیستم‌ها و دستگاه‌های صنعتی، افزایش مصرف انرژی و رعایت نکردن مقررات زیست محیطی، شکل جدی تری به خود گرفته است.
به گفته این مسئول اگر همزمان با تلاش این جوامع برای رسیدن به هدف رشد و توسعه، به محیط زیست توجه نشود هزینه‌های ناشی از صدمات واردشده به محیط‌زیست خسارات جبران ناپذیری ایجاد خواهد کرد که توسعه پایدار را با مخاطره جدی مواجه می‌سازد.
به گفته وی، در سال 93 در استان 36 مشترک صنعتی عمده با سوخت گازوئیل، 15 مشترک صنعتی عمده با سوخت گاز مایع، 66 کوره آجرپزی، یک مشترک غیرکوره‌ای با سوخت نفت کوره و 301 مشترک صنعتی جزء شامل گلخانه‌ها، گازسوز شده‌اند.
روزنامه همشهری در ادامه مدیرعامل شرکت گاز استان یزد ادامه داد: در قبال گازسوز شدن این صنایع، 204 هزار و 250 مترمکعب بر ساعت گاز طبیعی مشترکان صنعتی عمده جایگزین سوخت گازوئیل، 9 هزار و 348 مترمکعب گاز طبیعی مشترکان صنعتی جزء جایگزین سوخت گازوئیل، 29 هزار و 90 مترمکعب بر ساعت گاز طبیعی جایگزین گاز مایع و 34 هزار و 850 مترمکعب گاز طبیعی جایگزین نفت کوره شده است.

مزایای اجتماعی و  اقتصادی گازسوز شدن صنایع
فلاح گفت: با گازسوز شدن این صنایع انتشار آلاینده‌ها در هوا شامل اکسیدهای نیتروژن به میزان حدود 486/65، اکسیدهای گوگرد به میزان 4955/31، دی اکسید کربن به میزان 105 هزار، مونوکسید کربن به میزان 21/29 و ذرات معلق به میزان حدود 274/28 کیلوگرم در ساعت کاهش می‌یابد.
مدیرعامل شرکت گاز استان اظهار کرد: با توجه به گازسوز کردن صنایع علاوه بر کاهش آلودگی هوا از طریق جایگزینی سوخت‌های سنگین با گاز طبیعی، آلودگی محیط زیست به میزان زیادی کاهش می‌یابد.
فلاح توضیح داد: صنایع قبل از گازسوز شدن، مخزن‌هایی برای ذخیره سوخت مصرفی خود دارند که احتمال آلودگی محیط زیست ناشی از این مخزن‌ها به دلیل نشتی، خرابی و ریزش آنها در هنگام سوخت‌گیری و به دلیل خرابی پمپ‌ها بالاست.
وی افزود: در اثر جایگزینی گاز طبیعی این مخزن‌ها حذف شده و هزینه تعمیر، نگهداری و پاکسازی و همچنین هزینه پرسنل مورد نیاز آنها نیز حذف می‌شود.
به گفته فلاح در اثر گازسوزشدن صنایع، تردد نفت‌کش‌های شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی به صنایع برای حمل سوخت‌های دیگر کاهش می یابد و در نتیجه  از تخریب و خرابی آسفالت جاده‌ها نیز کاسته شده و در مصرف سوخت این خودروها به میزان زیادی صرفه‌جویی می‌شود. این مسئول کاهش هزینه تعمیر و نگهداری ماشین آلات به دلیل پاک‌تر بودن سوخت گاز طبیعی و خرابی کمتر آنها و گرفتگی کمتر لوله‌ها را یکی دیگر از مزایای گازسوز شدن صنایع دانست و گفت: در نتیجه هزینه پرسنل تأسیسات و خرید وسایل حفاظت فردی نیز به میزان زیادی کاهش می‌یابد.

سوخت نامناسب؛ بروز مشکلات زیست محیطی
معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه سوخت مازوت یکی ازسوخت‌های نامطلوبی است که در پاره‌ای از صنایع از قبیل کوره‌های آجرپزی و کارخانه‌های آسفالت، استفاده می‌شود گفت: تبدیل این سوخت‌های نامطلوب به سوختی که ماهیتا ازآلاینده‌های کمتری برخوردار باشد می‌تواند سهم بسزایی در بهسازی محیط داشته باشد.
«محمدرضاکوچک زاده» گفت: اگرچه سوخت گاز نسبت به سوخت مازوت، نفت گاز و بنزین سوخت بهتری است اما سوخت گاز با ناخالصی همراه است که این ناخالصی‌ها می‌تواند آلایندگی ایجاد کند.
این مسئول گفت: در کنار گازسوز کردن صنایع دارای سوخت فسیلی، نصب فیلتر در این واحدها نیز برای کنترل آلایندگی ناشی از سوخت گاز بسیار موثر خواهد بود.
به گفته وی، گاز so2  و nox زمانی که با رطوبت در اثر بارندگی مخلوط شوند، حالت اسیدی پیدا می‌کنند و روی گیاهان، بناهای تاریخی، انسان، موجودات و غیره اثرات مخرب و جبران ناپذیری می‌گذارند.
کوچک زاده افزود: هر گاز آلاینده که وارد محیط می‌شود، علاوه بر اثراتی که بر جوامع و محیط اطراف می‌گذارد، می‌تواند اثرات تخریبی روی گرم شدن کره زمین و لایه ازن نیز داشته باشد.



اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار