کد خبر: ۲۵۷۸۶۵
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹ 10 July 2016
به گزارش تابناک یزد،برگزیده سیزدهمین دوره جشنواره شعر و داستان جوان سوره معتقد است فضای مجازی هم می‌تواند به رشد و پیشرفت علاقه مندان در حوزه شعر و داستان کمک کند و هم باعث ضربه زدن به آنها شود.

فاطمه غلامی که سال گذشته رتبه اول بخش شعر کودک و نوجوان این جشنواره را کسب کرد، اظهار داشت: امروزه به واسطه تکنولوژی، دسترسی هنرمندان جوان به پیشکسوتان تسهیل شده و راه های فراگیری علم نیز بسیار نزدیکتر و ساده‌تر شده اما در این عرصه برخی افراد به این فضا به شکل عجیبی عادت کرده اند به طوری که شعر را بدون ویرایش و در همان مرتبه نخست منتشر می‌کنند که این حرکت باعث سطحی شدن و نزول محتوایی اشعار شده است.

وی با اشاره به وجود گروه‌های مختلف ادبی در فضای مجازی ادامه داد: در بعضی گروه ها، شعر زیاد مورد استقبال قرار می‌گیرد بدون اینکه نقد یا بررسی زبانی، محتوایی و هنری روی آن صورت گرفته باشد و شاعر با این تفکر که اثرش به دلیل اینکه مورد استقبال قرار گرفته و دیگر نیازی به بررسی ندارد، در همان سطح شعر می‌گوید که این عامل می تواند به او ضربه بزند و مانع پیشرفت هنری‌اش شود.

این شاعر به نقش تأثیرگذار کارگاه‌های آموزشی در رشد و پیشرفت هنرمندان جوان اشاره کرد و گفت: نهال نو پای هنر در اندیشه جوانان می‌تواند با راهنمایی و نقد درست کارشناسان و پیش کسوتان، زمینه خلق آثار ادبی فاخر و پر محتوا را فراهم آورد.

برگزیده سیزدهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره برگزاری چنین جشنواره‌هایی را موجب کشف استعدادهای خلاق و معرفی چهره های ادبی جوان به جامعه ادبی کشور دانست و اظهار داشت: هنرمندان جوان از اینگونه جشنواره ها استقبال می کنند زیرا رقابت و همدلی در آن زیاد است و به مسئله داوری و آثار برگزیده توجه خاصی می شود.

غلامی بر حمایت هر چه بیشتر از برگزیدگان این جشنواره تأکید کرد و افزود: جشنواره نباید با معرفی برگزیدگان به پایان برسد بلکه در مراحل بعدی باید با چاپ یک جلد کتاب بدون نوبت، مورد حمایت جدی قرار بگیرند که امیدوارم با کمک مسئولان به نتیجه برسد.

وی موضوعی بودن جشنواره ها و تقلید را از جمله چالش ها و موانع پیش روی جوانان در بروز خلاقیت و نو آوری در عرصه‌های ادبی دانست و تصریح کرد: گاهی هنرمندان با توجه به موضوعات جشنواره‌ها، همه توجه خودشان را به خلق اثر با موضوع مربوطه معطوف می کنند که این کار باعث پایین آمدن سطح محتوا و تقلیدی شدن اثر می‌شود.

غلامی ادامه داد: شاعران جوانی که راهی برای معرفی ایده و طرح هنری خود ندارند و برای معروف شدن و دیده شدن اثرشان به تقلید از نویسندگان و شاعران مطرح می‌پردازند، از خلاقیت هنری باز می‌مانند همانطور که توجه به طبع داوران جشنواره‌ها هم گاهی باعث تقلیدی شدن و عدم خلاقیت در کارهای هنری می‌شود.

وی مطالعه زیاد و نوشتن را لازمه موفقیت نویسندگان و شاعران جوان دانست و با تأکید بر ویرایش چندین باره آثار، نقد اثر توسط استادان و کارشناسان را به عنوان یک فرصت برای بهره بردن از تجربه آنها عنوان کرد.

به گزارش مهر، از این شاعر جوان در سال 94 کتاب شعری با عنوان «مداد سبز قد کوتاه» با موضوع کودک توسط انتشارات ابرار به چاپ رسیده است.

چهاردهمین مهرواره شعر و داستان جوان سوره در بخش های داستان کوتاه، داستان صد کلمه‌ای، شعر سنتی (قالب کلاسیک)، شعر نو (نیمایی) و ترانه در روزهای ٢١ و ٢٢ تیرماه در زنجان برگزار می‌شود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار