سالروز جنایت آمریکا در خلیج فارس/
ساعت 10 صبح 12 تیر ماه سال 67 مسافران هواپیمای ایرباس 655 جمهوری اسلامی ایران از فرودگاه بندرعباس به مقصد دبی شادمانه پرواز کردند، اما این پرواز دقایقی بعد توسط موشک های ناو پیشرفته وینسنس آمریکا هدف گرفته شد و خون 298تن از مسافران از جمله زنان و کودکان این پرواز همچون فرشی رنگین بر خلیج فارس نقش بست.
کد خبر: ۲۵۳۲۸۹
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۴ 29 June 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، در این پرواز ناتمام 298 مسافر و خدمه اعم از مرد و زن و کودک و نوجوان و کهنسال با وقوع این جنایت فجیع جان باختند . در میان سرنشینان هواپیما، 66 کودک زیر 13سال، 53 زن و 46 تن تبعه کشورهای خارجی بودند.

آمریکا این شیطان بزرگ نه تنها به خاطر گرفتن حق حیات از زنان، کودکان و افراد غیرنظامی عذر خواهی نکرد بلکه با اعطای نشان لیاقت به ویلیام راجرز، نشان داد این حمله وحشیانه مورد حمایت هیات حاکمه و کاخ سفید است.

ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایران، آبروی نداشته آمریکا را در دنیا به باد داد و آن ها در دروغی آشکار اعلام کردند که به اشتباه این هواپیما را به جای یک هواپیمای نظامی ساقط کردند در حالی که ناو آمریکایی دارای مجهزترین سیستم های راداری ردیابی و تشخیص یک هواپیمای نظامی و مسافربری برایش کاری آسان بود .

سرنگون کردن این هواپیما آن هم در زمانی که با حمایت همه جانبه غرب و شرق و مدرن کردن ماشین جنگی عراق، تهاجم مجدد به مرزهای ایران شروع شده بود موید این امر بود که همه این معادلات برای به زانو در آوردن نظام جمهوری اسلامی صورت می گیرد.

آمریکا در این جنایت هولناک نشان داد هیچ حد و مرزی برای اقدام های خود نمی شناسد و ابایی از کشتن زنان و کودکان نداشته و از هیچ اقدامی فروگذار نیست و حقوق بشر تا آنجایی ارزشمند است که برای رسیدن به اهداف و منافعش باشد در واقع همان حقوق بشر امریکایی که همه می شناسیم.

در این راستا مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس هرمزگان در نشست خبری به مناسبت هفته حقوق بشر آمریکایی و هماهنگی برنامه های شهدای هواپیمای ایرباس 655 گفت: محکوم نکردن جنایت جنگی امریکا در ساقط کردن هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی در 12 تیرماه 67 زمینه ساز سایر جنایت های این کشور در جهان شد.

سردار حمید سرخیلی افزود: اگر این اقدام محکوم و برخورد می شد، شاهد رخداد سایر فجایح مانند دخالت امریکا در اروپا و آسیا نبودیم.

وی ادامه داد: همچنین محکوم نکردن این جنایت، دست جنایتکاران را برای اقدام های مشابه بر علیه سایر کشورها باز می کند که نمونه های آن ساقط کردن هواپیماهای مسافربری مصر و اکراین است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس هرمزگان اضافه کرد: علت حضور امریکا در منطقه حمایت از صدام در جنگ بر علیه ایران بود و رژیم بعث عراق نیز با زدن نفت کش ها و کشتی های تجاری زمینه این اقدام را برای کاخ سفید فراهم کرد.

وی اشاره کرد: امریکایی ها با ورود خود به درگیری مستقیم با جمهوری اسلامی در حمایت از صدام ، مانع انجام وظیفه قانونی ایران در کنترل و بازرسی کشتی ها شدند.

مدیرکل حفظ آثار ونشر ارزش های دفاع مقدس هرمزگان خاطرنشان کرد: این حمایت در نهایت منجر به اقدام وحشتناک آنان در سرنگون کردن هواپیمای ایرباس مسافربری جمهوری اسلامی در تاریخ 12 تیر سال 67 شد؛ این درحالی بود که افسر رادار ناو وینسنس غیرنظامی بودن هواپیمای ایرباس را به فرمانده خود اطلاع می دهد و اعتراض می کند.

به گفته وی، معاون رئیس جمهوری وقت امریکا در سازمان ملل این اقدام کشور خود را اشتباه عنوان کرد ، در حالی که ناو وینسنس پیچیده ترین رادارها و قوی ترین امکان های شناسایی را در اختیار داشت و حتی اگر جنگنده اف 14 بود به دلیل نداشتن امکان بمباران و حمله به کشتی ها هیچ تهدیدی برای آنها نبود.

وی با بیان اینکه امریکا حقوق بشر را دستاویز اقدام های غیرانسانی خود قرار داده اند، افزود: امریکا، با گذشت چندین دهه از کشتار 400 هزار انسان بیگاه در ژاپن حاضر به عذر خواهی نیستند و آنرا یک ضرورت می دانند.

وی اضافه کرد: بنابراین همه به خصوص دولت و گروه های مردم نهاد و رسانه ها در معرفی جنایت های امریکا برعلیه جمهوری اسلامی و حتی سایر کشورها وظیفه و مسئولیت دارند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس هرمزگان ابراز داشت: هرچند امریکا غرامتی را بابت این اقدام ناجوانمردانه و جنایت خود پرداخت کرد ولی این جبران کننده شهادت بسیاری از هموطنان و حتی مردم مسافر سایر کشورها در هواپیمای ایرباس جمهوری اسلامی نیست.

سرخیلی بیان کرد: گروه های مردمی شش تا 12 تیر را به عنوان هفته افشای حقوق بشر امریکا نامگذاری و اقدام هایی را در راستای معرفی جنایت های آن آغاز کرده اند.

سردار سرخیلی بیان کرد: با توجه به اینکه 66 نفر از شهدای ایرباس را کودکان تشکیل می دهند مذاکره هایی با یونیسف انجام شده تا موضوع کودکان به صورت جداگانه پیگیری و بررسی شود و علاوه بر آن کودکان افغان، عراقی، سوری، ژاپنی و برخی کشورهای دیگر برای شرکت در مراسم یادواره شهدا ایرباس به هرمزگان دعوت شده اند که احتمال دارد حضور این کودکان به دلیل نبود همکاری های لازم میسر نباشد.

وی یادآورشد: مراسم گلباران شهدای 12 تیر (ساعت 17 روز شنبه از بندر شهید حقانی ) ، مراسم پایانی جشنواره شعر وخاطره پس از پرواز، نمایشگاه جشنواره مجسمه های شنی در ساحل بندرعباس (روز پنجشنبه) ، برپایی نمایشگاهی در زیر پرچم مقدس جمهوری اسلامی در پارک غدیر بندرعباس ، پرواز یک هزار بادبادک توسط کودکان هرمزگانی به پاسداشت 66 کودک شهید این پرواز ساعت 17 روز جمعه زیر پرچم ، رونمایی از دو کتاب با عنوان ها 'پس از پرواز' و 'عروس وینسنس' در 12 تیر ازجمله برنامه های این هفته است.

وی بیان کرد: همچنین با وزارت خارجه برای حضور مسئولان آن وزارتخانه و همچنین سفرای کشورهایی که در این اقدام امریکا عزیزانی را از دست داده اند ، رایزنی های لازم انجام شده است.

سردار سرخیلی اظهار داشت: با توجه به موافقت و اعلام آمادگی وزارت خارجه برای این انجام موضوع امید می رود استانداری هرمزگان نیز تدبیرهای لازم را بیندیشد.

بنا به اعتقاد مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس هرمزگان ، حضور مسئولان وزارت خارجه در این مراسم گلباران و یاواره شهدا 12 تیر سال 67 نشانه کوتاه نیامدن جمهوری اسلامی در برابر اقدام جنایتکارانه امریکا خواهد بود.

وی یادآورشد: یاواره شهدای 12 تیر ساعت 21 روز شنبه در تالار شهید آوینی برگزار می شود که وزیر کشور و رئیس مجلس شورای اسلامی برای حضور در این مراسم دعوت شده اند.

سردار سرخیلی بیان کرد: خانواده های شهدا و مسئولان هرمزگان ساعت 17 روز 12 تیر از دو اسکله شهید حقانی و کندالو شهرستان قشم برای گلباران محل شهدا مسافران پرواز 655 ایرباس جمهوری اسلامی اعزام می شوند.

استاندار هرمزگان نیز گفت: پروژه مرکز فرهنگی یادمان شهدای پرواز 655 هواپیمای ایرباس جمهوری اسلامی ایران باید در مراحل های مختلف در این استان احداث و تکمیل شود.

جاسم جادری پیشتر در نشست شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس هرمزگان اظهار داشته است: میزان اعتبار این پروژه چهار میلیارد ریال است و برای کمک های استانی به این پروژه و استفاده از کمک صنایع و دیگر نهادها در هرمزگان نیز باید برنامه ریزی شود.
 
وی افزود: باید از تمامی ظرفیت های استان در راستای نشر ارزش های دفاع مقدس استفاده واسناد و تاریخ دفاع مقدس جمع آوری و منتشر شود.

جادری بیان داشت: باید برنامه ریزی شود تا در سال آینده هر ماه یک کتاب با موضوع دفاع مقدس و در مجموع 12 کتاب با این موضوع در هرمزگان چاپ و منتشر شود.

وی حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس را کاری نیکو و پسندیده دانست و بیان داشت: باید فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داریم و اجازه ندهیم تاریخ و فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه کمرنگ شود.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار قشم نیز در نشست ستاد بزرگداشت شهدای واقعه 12 تیر گفت: تبیین ابعاد مختلف جنایت آمریکا در کشتار مسافران پرواز 655 هواپیمایی جمهوری اسلامی که منجر به کشته شدن 290 تن شد ، برای مردم به ویژه قشر نوجوان و جوان ضروری است.

مصطفی برزگر افزود: این جنایت آمریکا یکی از مهم ترین موارد نقض حقوق بین المللی هوایی و قواعد اساسی تضمین امنیت و سلامت هواپیماهای مسافری کشورها به شمار می شود.

وی با بیان اینکه پرتاب موشک ناو هواپیمابر وینسنس آمریکا به سمت هواپیمای ایرانی باید از حوزه های مختلف بررسی و برای جامعه تبیین شود، اظهار کرد: واقعیت های این حادثه و جنایت آمریکا باید در ابعاد بین المللی در رسانه ها انعکاس یابد.

برزگر اضافه کرد: آمریکایی ها با وجود آگاهی داشتن از مسافری بودن هواپیمای ایرباس ایران، این هواپیما را بر فراز آب های خلیج فارس مورد حمله قرار دادند و این جنایت به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

وی با بیان اینکه بی شرمی آمریکا به این جنایت خاتمه نیافت، افزود: فرمانده ناو یاد شده به خاطر این اقدام وحشیانه از دولتمردان آمریکا نشان لیاقت دریافت کرده است که این موضوع خود نشانه پایبند نبودن دولتمردان این کشور به حقوق بشر است.

معاون سیاسی اجتماعی فرماندار قشم گفت: باید ابعاد مختلف این جنایت آمریکا برای نسل جوان، نوجوان و کسانی که فضای دهه‌ نخست انقلاب را درک نکردند تبیین شود.

وی با اشاره به برنامه‌ های گرامیداشت سالروز این واقعه در شهرستان قشم، افزود: نختسین گام برای گرامیداشت این روز اطلاع رسانی مناسب در سطح جامعه است تا مردم بیشتر نسبت به این جنایت بزرگ آگاه شوند.

برزگر با بیان اینکه نباید خاطره شهدای پرواز 655 از یادها برود، گفت: برنامه ریزی برای بزرگداشت سالروز این فاجعه وظیفه تک تک مسئولان است و باید در حوزه های فرهنگی و اجتماعی به این موضوع پرداخت شود.

مسوول روابط عمومی و تبلیغات اداره کل حفظ اثار و نشر ارزش های دفاع مقدس هرمزگان نیز در این خصوص می گوید: چگونه ممکن است ناوی که با سامانه های کشف و شناسایی خود می تواند نوع پرندگان در حال پرواز را تشخیص دهد چنین اشتباه مضحکی مرتکب شود.

سجاد امیریان اظهارداشت: اگر امریکا اشتباه کرده و غیر عمد پرواز 655 بندرعباس به دبی را که در حال اوج گیری بود هدف قرار داده و 66 کودک را از حق حیات محروم کرده ؛ چرا و به کدام دلیل به فرمانده ناو حمله کننده به بی گناهان مدال لژیون لیاقت اعطاء و از خدماتش قدردانی می شود.

از سال 67 تاکنون هرسال مراسم گرامیداشت یاد وخاطره این شهدا با حضور خانواده های شهدا و جمعی از مسوولان بر روی عرشه یک شناور در آبهای خلیج فارس با شکوه خاصی برگزار می شود و امسال این مراسم بواسطه ماه مبارک رمضان روز جمعه بعد از نماز ظهر وعصر برگزار می شود.

در دوازدهم تیرماه 1367 شمسی برابر با سوم ژوئیه 1988 میلادی ، هواپیمای مسافری ایرباس ایران که از بندرعباس عازم دُبی بود، بر فراز آب های خلیج فارس و در نزدیکی جزیره هنگام مورد هجوم یگان های دریایی متجاوز آمریکایی مستقر در آب های خلیج فارس قرار گرفت و سقوط کرد.

این هواپیما که با موشک ناو جنگی وینسنس مورد حمله عمدی نیروهای تجاوزگر امریکا گرفت حامل 298 مسافر و خدمه بود که تمامی آنها اعم از مرد و زن و کودک و نوجوان و کهنسال به شهادت رسیدند.

در میان سرنشینان هواپیما ، 66 کودک زیر 13 سال ، 53 زن و 46 تن تبعه کشورهای خارجی نیز بودند که کشته شدند.

جمهوری اسلامی ایران علاوه بر شورای امنیت و شورای ایکائو ، شکایت خود را در دیوان بین المللی دادگستری لاهه نیز مطرح کرد.

ایکائو (سازمان هواپیمایی کشوری بین المللی) از مسائل سیاسی به دور نمانده و به جای بررسی فنی و ارائه طریق به شورای امنیت به ابراز تاسف و تسلیت به بازماندگان سانحه پرداخت.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار