مرادی،نائب رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت گردشگری هزاره غرب:
مصاحبه روزنامه صبح تجارت با آقای سید علی مرادی مدیرعامل و مهندس سینا خسروی معاونت فنی مهندسی شرکت گردشگری هزاره غرب ارومیه در ویژه نامه ۱۵ خرداد
کد خبر: ۲۴۹۲۲۳
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۶ 21 June 2016

1414

 

تابناک آذربایجان غربی:

با توجه به سیاست های نظام جمهوری اسلامی ایران مبنی بر توسعه و ایجاد صنعت گردشگری در سطح کشور و حمایت بی دریغ مسئولین محترم  استان و دوایر ذیربط دولتی در خصوص صنعت گردشگری در استان آذربایجان غربی،شرکت گردشگری هزاره غرب با انجام تحقیقات مطالعاتی در زمینه صنعت گردشگری در منطقه تفرجگاه کوه سیر و بند ارومیه، اقدام به اجرای طرح ایجاد تله کابین و تله فریک با زیر مجموعه مجتمع های گردشگری و تفریحی آن، از منطقه خوش آب هوای بند و کوه سیر نموده و به مردمان با فرهنگ و مهمان دوست استان آذربایجان غربی تقدیم نموده است.

شرکت گردشگری هزاره غرب در صدد است تا با ایجاد تحولی عمیق در صنعت گردشگری منطقه نسبت به ارتقاء مناسبات اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی و شناساندن آداب و رسوم و سایر موارد زیستی نسل های حاضر و نیاکان آنان کوشش نموده و با اثبات این موضوع بر همگان برگ زرینی در تاریخ گردشگری هزاره غرب مجری مجموعه تفریحی توریستی و تله کابین ارومیه(تله کابین ارومیه)با طول ۳۷کیلومتر ، طولانی ترین تله کابین جهان محسوب می شود که با پیوند ارتفاعات جانوسلو و دامنه های کوه سیر به روستا و پیست اسکی خوشاکو در نوار مرزی غرب ارومیه نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگری منطقه خواهد داشت.

این شرکت دارای سرمایه گذار خارجی(شرکت فاتح) است و سید علی مرادی به عنوان نائب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل این شرکت به مدت ۹ماه است که این مسولیت را به عهده گرفته است.

وی دارای مدرک مدیریت بازرگانی بوده و از سال ۷۸ در حوزه صادرات و واردات فعالیت می کند و مدیرعامل یک شرکت تعاونی پیله وری بوده است.به گفته وی کلیه سهام شرکت گردشگری هزاره غرب مجریمجموعه تفریحی ، توریستی و تله کابین ارومیه به سرمایه گذار خارجی مقیم اربیل اقلیم کردستان عراق در اسفند ماه ۹۰ واگذار شده است.”پروژه مجموعه تفریحی ، توریستی و تله کابین ارومیه به اذعان مسئولین سازمان میراث فرهنگی استان دارای ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی است.”

1313

همچنین در این مصاحبه سینا خسروی معاونت فنی این شرکت حضور داشت.وی دارای مدرک کارشناسی ارشد سازه با ۹ سال سابقه کار در پروژه های مهمی از جمله سد نازلو ،سد سیمینه رود و چند پروژه دیگر برای احیای دریاچه ارومیه بود که به بهره برداری رسیده و اثرات آنها در منطقه و دریاچه مشهود است.

مهندس خسروی در خصوص مسائل تکنیکی پروژه به خبرنگار روزنامه تجارت گفت: ” زمانیکه ما ۹ماه قبل این پروژه را تحویل گرفتیم نزدیک به ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما از نظر ریالی بالای ۵۵درصد هزینه شده بود.” به گفته وی تیم جدید در ابتدا شروع به تفکیک مشکلات پروژه و ارائه راهکار برای هر مشکل کرد و برای مدیریت مشکلات از مشاوران بنام در استان و حتی در کشور استفاده کرد. "بعد از ۹ماه به نتایج خوبی رسیدیم و امیدواریم با حمایتهای بیشتر تا آخر امسال پروژه را به ۶۰درصد پیشرفت فیزیکی برسانیم.”

به گفته وی این پروژه ۳۷ کیلومتر دارای ۱۵ ایستگاه است و در ۵ فاز اجرا می شود. فاز اول این پروژه شامل دو ایستگاه و ۱٫۷ کیلومتر تله کابین، هتل، شهربازی، پیست کارتینگ، رستوران، ساختمان رفاهی، و مرکز تجاری است و هدف این شرکت به پایان رساندن فاز یک این پروژه است.فاز یک در زمینی به مساحت ۵۰هکتار اجرا می شود و پرخرج ترین فاز این پروژه محسوب می شود.”از ۵هکتار گفته شده شرکت ۴٫۵هکتار را تملیک کرده و در آن پیست کارتینگ، رستوران و مرکز تجاری و ساختمان رفاهی ساخته می شود تا هم در آمد درآمدزایی داشته باشد و هم ذهنیت بدی را که از قبل نسبت به این پروژه بوده از میان بردارد.” مهندس خسروی گفت طی ۹ماه گذشته شرکت بیشتر در زمینه غیر فیزیکی پیشرفتهای داشته که بطور مستقیم در آینده بر روند پیشرفت فیزیکی پروژه تاثیر خواهد گذاشت.این پیشرفتها در زمینه تسهیل بروکراسی اداری، تملیک اراضی، اخذ مجوز، و مدیریت بدهی ها و تعهدات به جا مانده از دوره قبل بوده است.

مهندس خسروی بزرگترین مشکلاتی را که این پروژه با آن دست پنجه نرم می کند تملیک اراضی و انشعابات عنوان کرده و گفت سرمایه گذار خارجی نزدیک به ۳۰۰میلیارد ریال در این پروژه سرمایه گذاری کرده است اما هنوز با این مشکلات در گیر است.

در ادامه مهندس مرادی با صحه گذاشتن به مشکلات ذکر شده توسط مهندس خسروی ضمن تشکر از حمایتهای مسئولین مخصوصا استاندار آقای سعادت گفت از مسئولین انتظار می رود حمایتهای خود را از این پروژه بیشتر کنند تا شاهد دلزدگی و ناامیدی سرمایه گذار خارجی نباشیم. به گفته وی چهار فاز دیگر و ایجاد تله فریک و پیوند ارتفاعات جانوسلو و دامنه کوه سیر به روستا و پیست اسکی خوشاکو در نوار مرزی غرب ارومیه نقش مهمی در توسعه صنعت گردشگری منطقه خواهد داشت.

مهندس خسروی در خصوص فاز ۳و۴ گفت از آنجا که این فازها سد شهرجای و پیست اسکی خوشاکو در نزدیکی شهرچای را در بر می گیرد”ما ایده های را برای اجرای آنها داریم اما هنوز مطالعات اجرای را انجام نداده ایم و تمام تمرکز خود را به فاز۱ اختصاص داده ایم.”

وی بحث تملیک اراضی را به دو بخش داخل و خارج حوزه استحفاظی تقسیم کرد و گفت تملیک این اراضی به ترتیب نیاز به حمایت و همکاری اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل منابع طبیعی استان دارد.

به گفته وی شرکت فاتح اربیل(سرمایه گذار پروژه) در چندین کشور در زمینه پروژه های گردشگری سرمایه گذاری کرده است و امید است با به ثمر رسیدن این پروژه از استطاعت مالی این شرکت بزرگ برای فاینانس پروژه های مشابه در اقصی نقاط ایران استفاده شود.

مهندس خسروی در جمع بندی مصاحبه خود گفت: "امیدوارم کاری کنیم تا بتوانیم از این سرمایه گذاری محافظت کنیم.در صورت بهره برداری از فاز۱ برای حدود ۱۵۰۰نفر اشتغالزایی صورت خواهد گرفت. لذا اشتغالزایی و پر کردن خلا گردشگری و تفریحی از اهداف این پروژه است.من از طرف شرکت قول می دهم اواسط سه ماهه دوم سال۹۵ رستوران، کارتینگ و زمین های ورزشی آماده استفاده خواهد بود.”

مهندس مرادی نیز در انتها: "از همه مسئولین تقدیر و تشکر می کنم. شرکت فاتح با توجه به دیدگاه و مشترکات فرهنگی بین ایران و عراق راغب به سرمایه گذاری در ایران بود که امیدوارم این سرمایه گذاری در بخشهای دیگر هم صورت بگیرد.”

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار