مدیرعامل آبفای هرمزگان خبرداد:
مدیرعامل آبفای هرمزگان گفت: سلامتی آب بندرعباس تضمین شده است و اینکه بگوییم آب محله دو هزار آلوده و محله گلشهر سالم است حرفی نسنجیده و اشتباه است.
کد خبر: ۲۴۸۲۴۷
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲ 19 June 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، امین قصمی در کنفرانسی خبری به مناسبت هفته صرفه جویی و مدیریت مصرف آب، با بیان اینکه اقلیم کشور ایران 85 درصد خشک و تنها 15 درصد آن طبیعی است، اظهار کرد: محدودیت مصرف منابع آبی باعث شده نا گریز به فکر حل این معضل باشیم که تنها به وسیله دولت نمی‌توان این موضوع را برطرف کرد بلکه باید به سمت تغییر نگرش و فرهنگ‌سازی در جامعه پیش رویم.
 
وی با اشاره به اینکه وظیفه تأمین و توزیع آب و جمع آوری فاضلاب 34 شهر بر عهده این شرکت است، تصریح کرد: جمعیتی بالغ بر 915 هزار نفر در این شهرها و 230 هزار نفری روستاها که با مجموع یک میلیون و 700 هزار نفری جمعیت استان یک میلیون و 115 هزار نفر تحت پوشش شرکت آبفای هرمزگان است.
 
قصمی با بیان اینکه با توجه به این جمعیت نیاز به چهار هزار و یک‌صد لیتر در ثانیه در استان هرمزگان ضروری است، اضافه کرد: متأسفانه با توجه به محدودیت آبی تنها سه هزار و 200 لیتر در ثانیه میزان تأمینی آن است و در حال حاضر با کمبود 900 لیتری مواجه هستیم.
 
مدیرعامل آبفای هرمزگان با اشاره به اینکه پروژه‌های این شرکت عمدتاً در جهت جبران کمبود آب هستند، اضافه کرد: طبق آمارهای میانگین استاندارد کشوری برای اضافه کردن یک لیتر در ثانیه باید 3 میلیارد ریال هزینه می‌شود اما با هزینه کمتر می‌توانیم لیترهای بیشتری از آب را صرفه جویی کنیم و آن هم فرهنگ‌سازی در مصرف بهینه آب است.
 
وی در خصوص مشکلات گذشته این شرکت و شهرداری بندرعباس در خصوص تأمین آب فضای سبز شهری اظهار کرد: با توجه به محدودیت‌های موجود باید شهرداری‌های کشور به سمتی پیش روند که استفاده از آب شرب شهری برای فضای سبز را به کمترین میزان خود برسند که در سال 94 جلسات مناسبی با شهرداری بندرعباس برگزار و رویکرد دو طرف برای رسیدن به این هدف مثبت به نظر می‌رسد.
 
قصمی با اشاره به اینکه کلیه انشعابات و نصب کنتورهای فضای سبز شهری با همکاری شهرداری بندرعباس انجام شد، افزود: تعدادی زیادی چاه در شهر بندرعباس به این موضوع اختصاص یافت و استفاده از فاضلاب خام و تصفیه آن پروژه‌ای است که در حال انجام است و با همکاری مناسب شهرداری بندرعباس و شرکت پیمانکار در حال نهایی شدن است که باید اعلام کنم حجم مصرفی آب شهری برای آبیاری فضای سبز از 10 درصد در سال 94 به میزان 6 درصد در سال جاری رسیده که امیدواریم تا پایان سال 96 به کمترین میزان خود برسد. که با همکاری و تعامل مناسب شهرداری بندرعباس این اقدام محقق خواهد شد.
 
این مقام مسئول با بیان اینکه فاضلاب خام به سمت دریا نمی‌رود، خاطرنشان کرد: چاره‌ای جز ورود پساب به دریا نداریم زیرا دریا پذیرنده پساب است و در کشورهای دیگر جهان نیز این امر انجام می‌شود و مشکلی به وجود نمی‌آید.
 
قصمی هرمزگان را استانی پیشرو در خصوص تأمین زیر ساخت‌ها در مسکن مهر در کشور دانست و عنوان کرد: در حال حاضر شهرک پیام اعظم (ص) از پروژه‌های مسکن مهر در بندرعباس هیچ مشکلی در زمینه تأمین آب و جمع آوری فاضلاب ندارد و حتی در شرف احداث تصفیه خانه فاضلاب در این شهرک هستیم و در حال حاضر ایستگاه پمپاژ این مسکن روزانه 18 هزار لیتر فاضلاب را جمع آوری می‌کند و هر تعاونی که اقدام به تکمیل پروژه خود این شرکت به سرعت نیازهایش در زمینه آب و فاضلاب را تأمین می‌کند.
 
مدیرعامل آبفای هرمزگان با بیان اینکه شهرک دریا به دلیل غیرقانونی بودن شکل گرفتنش امکان خدمات گیری از شرکت آب و فاضلاب را ندارد، اضافه کرد: این شهرک محدودیت‌های قانونی دارد و در برخی زمین‌ها به دلیل فاقد کاربری مسکونی توان خدمات رسانی نداریم وگرنه این شرکت با برطرف شدن مشکلات قانونی شهرک دریا مشکلی با خدمات رسانی به ساکنین این شهرک ندارد.
 
وی با اشاره به اینکه در سال 94 آبیاری فضای سبز اداری شرکت آبفا هرمزگان به صورت قطره‌ای و از محل جمع آوری سیستم‌های خنک کننده آب انجام شد، تصریح کرد: این شرکت این آمادگی را داراست تا این طرح را به صورت کامل و با هزینه پیش بینی شده در اختیار سایر ارگان‌های دولتی برای کاهش مصرف آب قرار دهد تا بتوانیم در مصرف بهینه آب پیشگام باشیم.
 
قصمی در خصوص خدمات به شهرک‌های صنعتی بندرعباس گفت: این دو شهرک در گذشته از طریق چاه‌های حفر شده آب مورد نیازشان را تأمین می‌کردند اما با توجه به درخواست مدیران این شهرک‌های صنعتی پس از اطلاح مهندسی انشعابات و کلیه شبکه های آن، تأمین آب موردنیازشان بر عهده آبفا هرمزگان است.
 
وی با بیان اینکه افراد باید از اظهار نظرهای غیر کارشناسانه و غیر آگاهانه در فضاهای مجازی خودداری کنند، اظهار کرد: از تعداد گروه‌های تحت پوشش 85 درصد حوزه مشترک خانگی است که 65 درصد مصرف آب را شامل می‌شوند، 6 درصد تجاری است که چهار و نیم درصد مصرف آب را شامل می‌شوند، یک درصد مشترک صنعتی که یک و نیم درصد مصرف آب را شامل می‌شوند و از 8 درصد باقیمانده 8 درصد به نیروهای نظامی، 6 درصد فضای سبز شهری و باقی به فضاهای آموزشی و مساجد و مکان‌های فرهنگی تعلق دارد.
 
این مقام مسئول اضافه کرد: پس حجم مصارف کاربرهای غیر خانگی چندان بالا نیست و انتقال آب به غرب هرمزگان سهم بالایی ندارد که اسناد و مدارکش موجود است که برخی دوستان نا آگاهانه گلایه و انتقاد می‌کنند از طرفی با توجه به سکونت عده کثیری از شهروندان در منازل مسکونی پالایشگاه، صنایع غرب و کارخانه سیمان خمیر نباید به این شهروندان خدمات رسانی کنیم؛ پس باید در این موضوع افراد انصاف را به خرج دهند.
 
وی از برطرف شدن مصرف آب در ساخت و سازهای شهری خبر داد و اضافه کرد: این موضوع با استفاده پیمانکاران از بتن‌های از پیش آماده برطرف شده زیرا 99 درصد مصرف آب در ساخت و سازها در قسمت بتن ریزی است و به هیچ متقاضی ساخت و ساز تا زمان اتمام کامل مجوز انشعاب نمی‌دهیم.
 
قصمی در خصوص نواحی تحت پوشش فاضلاب در شهرستان بندرعباس افزود: در 85 درصد از نقاط شهرستان بندرعباس توانسته‌ایم خدمات جمع آوری فاضلاب را اجرا کنیم اما به دلیل برخی مشکلات در ساخت و سازها و برخی محلات مانند محله دو هزار نتوانسته‌ایم در تمامی نقاط این پوشش را داشته باشیم و تا زمانی که این محلات به سمت توسعه و باز شدن معابر از سوی شهرداری پیش نروند توانایی خدمات رسانی در تمامی نقاط را نداریم و به صراحت می گویم هرجا امکان داشته که این موضوع انجام شود شرکت آبفا هرمزگان ورود کرده و خدمات جمع آوری فاضلاب را انجام داده است.
 
وی در خصوص طولانی شدن روند ساخت آب شیرین کن بندرعباس تشریح کرد: در این موضوع دو قرارداد منعقد شد که اولی در سال 90 منعقد و سپس به دلیل عدم اجرای تعهدات از سوی پیمانکار لغو و دومی در سال 93 منعقد شد که در مرحله پیشبرد است اما با توجه به سیاست دولت در سرمایه گذاری بخش خصوصی این پروژه نیاز به 800 میلیارد تومان بودجه دارد که به تنهایی سرمایه گذار قادر به محقق کردن آن نیست از همین رو تعهدات شرکت آبفا هرمزگان از جمله مجوزات قانونی نیز پیگیری و توانستیم پس از برگزاری 26 جلسه با توجه به محدودیت زمین در نوار ساحلی بندرعباس، زمینی 3 و نیم هکتاری را از اداره بنادر و دریانوردی اجاره کینم.
 
قصمی ادامه داد: مجوز زیست محیطی این پروژه بعد از یک سال و هشت ماه با ورود شورای نظارتی انجام و تنها تأمین منابع مالی آن باقی ماند که با مساعدت و پیگیری‌های وزیر نیرو، مدیرعامل آبفا کشور و استاندار هرمزگان این بودجه با مصوبه هیئت دولت از طریق صندوق توسعه ملی قرار شد تأمین شود و بانک صنعت و معدن به عنوان بانک عامل معرفی شد اما برخی مشکلات باعث شده این موضوع محقق نشود که طی هفته جاری جلسه‌ای با حضور سرمایه گذار، استاندار هرمزگان و مدیرعامل آبفا کشور برگزار و راه‌های تسریع روند پرداخت بودجه لازم پیگیری می‌شود و امیدوارم تا چهار ماه آینده مشکل تأمین منابع مالی به صورت ریشه‌ای برطرف شود.
 
وی با بیان اینکه این پروژه که تأمین یکصد هزار متر مکعبی آب را برعهده دارد، تصریح کرد: وعده می‌دهم این پروژه در صورت تأمین مالی ظرفیت 20 هزار مترمکعبی اش با توجه به مطالعات انجام گرفته زودتر از برنامه پیش بینی محقق شود.
 
مدیرعامل آبفا هرمزگان همچنین هزینه 45 روزه 56 درصد از مشترکین را زیر 50 هزار ریال دانست و عنوان کرد: در صورتی که همین 50 هزار ریال برای این شرکت در این شرایط اقتصادی و با توجه به هزینه‌های هنگفت تا رسیدن آب به یک مکان و جمع آوری فاضلاب، بسیار با ارزش است بسیاری از خانوارها از پرداخت آن به صورت دوره‌ای خودداری می‌کنند که برای اصلاح این روند به هر کدام از مأمورین کنتور خوان خود دستگاه کارت‌خوان داده‌ایم تا مشترکین با کارت بانکی خود این قبض‌ها را پرداخت کنند.
 
وی در پایان آلودگی آب شهر بندرعباس را رد کرد و اضافه کرد: اینکه بوی آب در مقطعی تغییر کرد به دلیل ورود به فصل گرما بوده و بود هیچ تأثیری بر آلودگی آب ندارد تنها کمی بر شدت گوارایی آن می‌کاهد و سلامتی آب بندرعباس تضمین شده است و اینکه بگوییم آب محله دو هزار آلوده و محله گلشهر سالم است حرفی نسنجیده و اشتباه است.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار