گردهمایی نه به انتزاع گاوبندی را می‌توان صحنه‌ای کم‌نظیر از همدلی عمومی در هرمزگان برای دفاع از یکپارچی استان دانست. نشستی که در آن نمایندگان و مردم یکصدا برای گاوبندی در کنار هم حضوری آگاهانه یافتند.
کد خبر: ۲۴۷۰۰۶
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۰۷ 17 June 2016

به گزارش تابناک هرمزگان، شامگاه پنجشنبه 27 خرداد در سالن طوبی شهر بندرعباس گردهمایی ویژه‌ای از سوی دانشکده فرهنگ و هنر خلیج فارس و با موضوع نه به انتزاع مناطقی از غرب هرمزگان برگزار شد که با استقبال کم‌سابقه مردم مواجه و نمایندگان مردم استان نیز در آن حضور یافتند.

رئیس دانشکده فرهنگ و هنر خلیج فارس:
باید موضوع انتزاع را به‌دور از احساس و با منطق از هرمزگان دور کنیم
رئیس دانشکده فرهنگ و هنر خلیج فارس گفت: موضوع انتزاع مناطقی از غرب هرمزگان موضوعی غیرکارشناسی است که باید به‌دور از احساس و با منطق آن را از استان‌مان دور کنیم.
در گردهمایی نه به انتزاع در فرهنگسرای طوبی بندرعباس چه گذشت (+تصاویر)
مهدی عطایی دریایی در این گردهم‌آیی با بیان این که برخی از رسانه‌ها و برخی از افراد موضوع انتزاع را که موضوع متوقف شده بود، دوباره به جریان انداخته‌اند و این مسئله باعث بروز نگرانی در میان مردم هرمزگان شده است.
 
وی عنوان کرد: این گردهمایی برای توضیح مخالفت و چرایی مخالفت به صورت علمی و ایجاد کرسی آزاد اندیشی در این زمینه تشکیل شده  و فضای این گردهمایی علمی است و باید از احساس بدور باشد.
 
رئیس دانشکده فرهنگ و هنر خلیج فارس خاطرنشان کرد: فعالیت‌های اقتصادی و زیرساخت‌های موجود در گاوبندی یکی از ابزارهایی است که می‌توان با اتکای به آن برای مخالفت با موضوع انتزاع از آن استفاده کرد.
 
عطایی دریایی با تقدیر از نامه آشوری نماینده بندرعباس به وزیر کشور و همدلی و همرایی نمایندگان استان در موضوع گاوبندی، افزود: موضع‌گیری‌های خوب دیگر نمایندگان استان در طول روزهای اخیر موجب ایجاد روحیه خوبی در میان مردم استان شده و امیدواریم بتوان با حفظ وحدت و انسجام در این موضوع، از نگرانی مردم بکاهیم.
 
وی گفت: دانشکده فرهنگ و هنر خلیج فارس در این زمینه به طور جدی وارد عرصه شده و امیدوار است که دیگر بخش‌های نخبگی استان نیز در این زمینه حضوری فعال داشته باشند.


امام جمعه اهل‌سنت شهرستان پارسیان:
پارسیان (گاوبندی) در مقابل یک قانون‌شکنی قرار دارد

امام جمعه اهل‌سنت پارسیان گفت: مردم این شهرستان در مقابل یک قانون‌شکنی قرار گرفته‌اند و 10 سال است که در معرض نگرانی و ناهنجاری و ناراحتی هستند. در گردهمایی نه به انتزاع در فرهنگسرای طوبی بندرعباس چه گذشت (+تصاویر)

شیخ احمد خنجی شامگاه 5 شنبه در گردهمایی نه به انتزاع که در سالن طوبی شهر بندرعباس برگزار شد، اظهار کرد: همدلی، همدردی، حمایت و همراهی از حسنات انسانی است که به لطف خداوند در موضوع گاوبندی در میان مردم هرمزگان شکل گرفته است.
 
وی بیان کرد: ما می‌خواهیم که هرمزگان هرمزگانی بماند و در کشوری زندگی می‌کنیم که پرچم مودت، همدلی، تفاهم و تعامل را همیشه برافراشته داشته و رهبری داریم که با نگاه یکسان به ملت خود در سراسر کشور نگاه عادلانه دارد  و رئیس جمهوری که جویای احوال ملت است و مسؤولینی که پیگیر دغدغه‌های مردم هستند.
 
امام جمعه اهل‌سنت پارسیان (گاوبندی) ادامه داد: این شهرستان در مقابل یک قانون‌شکنی واقع شده است. استرس‌ها، ناهنجاری‌ها، تنش‌ها و به‌هم ریختن احوال مردم را 10 سال است که داریم تحمل می‌کنیم و 10 سال است که حنجره‌مان از بس که از این دردها گفته‌ایم، درد می‌کند.
 
شیخ خنجی با انتقاد از برخی اظهارات افراد ناآگاه در توجیه انتزاع مبنی بر دفاع از امنیت خلیج فارس، اظهار کرد: ما مردم گاوبندی و مردم هرمزگان و همه مردم ایران تاریخ با شرافت و شجاعانه‌ای در دفاع از وجب به وجب خاک کشور و صیانت از خلیج فارس داریم و مائی که در برابر پرتقالی‌ها و انگلیسی‌ها ایستادیم، می‌توانیم از خلیج فارس نیز حفاظت کنیم.
 
وی تاکید کرد: ما مردمی قانون‌مند هستیم و دوست داریم که بزرگان مملکت، موضوع انتزاع را تعیین و تکلیف کنند. نه مصوبه‌ای که معلوم نیست از کجا آمده و کی امضا شده است که می‌خواهد قسمتی از خاک ما را جدا کند.
 
امام جمعه اهل‌سنت پارسیان تصریح کرد: افرادی که چند روز قبل از استانی وارد هرمزگان شدند تا وارد روستاهای غربی استان شوند را دیدید که چگونه مردم جوابشان را دادند. ما مردمی آرام و بدور از تنش هستیم و حتی نمی‌خواهیم که متجاوزان نیز از ما به بدی یاد کنند ولی در مقابل تجاوز دست روی دست نمی‌گذاریم.
 
شیخ خنجی از نمایندگان استان هرمزگان در مجلس خواست تا در لغو این مصوبه کوشا باشند و اجازه ندهند که با مسکوت ماندن آن، هر از چندگاهی عده‌ای با احوال ما مردم بازی کنند.



نماینده مردم بندرعباس در مجلس:
هرمزگان همدل و همراه برای حفظ یکپارچگی‌اش بیدار است

نماینده مردم بندرعباس، حاجی‌آباد، قشم، بندر خمیر و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی گفت: هرمزگان همدل و همراه برای حفظ یکپارچگی‌اش بیدار است و حرف زور را نمی‌پذیرد. در گردهمایی نه به انتزاع در فرهنگسرای طوبی بندرعباس چه گذشت (+تصاویر)
 حسین هاشمی‌تختی شامگاه 5 شنبه در گردهمایی نه به انتزاع در سالن طوبی شهر بندرعباس اظهار کرد: استان هرمزگان با موج همدلی ایجاد شده، بیدار است و این نوید را می‌دهم که همه نمایندگان استان یکدل و همراه موج همدلی را کلید زده‌اند تا بتوانیم از منافع استان دفاع کنیم.
 
وی بیان کرد: همه نمایندگان برای عمران و آبادانی، رشد و سربلندی هرمزگان در تلاش هستند و این انسجام، وحدت و همدلی ما را زیر چتر ولایت نشان می‌دهد که به سوی اهداف عالیه نظام گام برداریم.
 
نماینده مردم بندرعباس، حاجی‌آباد، قشم، بندر خمیر و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما به دنبال آرامش و وحدت ملی هستیم و این روحیه را در زیر پرچم نظام جمهوری اسلامی برای رسیدن به رشد، پیشرفت و توسعه تداوم خواهیم داد و نباید اجازه دهیم که کسی در این دژ مستحکم همدلی و انسجام مردم نفوذ کند.
 
هاشمی تختی ادامه داد: پس از دیدار اخیری که مسؤولان نظام و از جمله نمایندگان مردم با رهبر معظم انقلاب اسلامی داشتیم، به همراه دیگر نمایندگان دنبال وزیر کشور بودیم تا نگرانی ایجاد شده در روزهای اخیر را به وی تذکر دهیم اما وی را پیدا نکردیم و بنده با آقای امیری معاون وزیر کشور صحبت کردم و به او تذکر دادم که این کار درستی نیست و ما مردم نجیبی هستیم و اجازه نمی‌دهیم کسی از نجابت ما سوء استفاده کند.
 
وی گفت: این مصوبه انتزاع مصوبه‌ای خدشه‌دار است و در کجای دنیا اتصال به دریای به معنای الحاق می‌باشد؟
 
عضو کمیسیون عمران خاطرنشان کرد: مردم هرمزگان اهل منطق‌اند. ما به کسی زور نمی‌گوئیم ولی زیربار زور هم نخواهیم رفت.
 
هاشمی تختی با بیان این که بسیاری از روستاهای اطراف شیراز نسبت به روستاهای گاوبندی محروم‌ترند، اضافه کرد: ما دایه دلسوزتر از مادر نمی‌خواهیم، بروید و به فکر روستاهای محروم خودتان باشید.
 
وی در ادامه عنوان کرد: اگر مدعی فعالیت اقتصادی، ساخت بندر، راه و سرمایه‌گذاری در گاوبندی هستند، بسم‌الله!
 
نماینده مردم بندرعباس، حاجی‌آباد، قشم، بندر خمیر و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر دولت اعتباری برای آبادانی این مناطق دارد به هرمزگان بدهد تا ما خودمان این مناطق را آباد کنیم. ما که ناتوان نیستیم. ما یک کشور دیگر هم نیستیم و بنابراین انتزاع و الحاق را نمی‌پذیریم.
 
وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به واگذاری مجتمع آلومینیوم المهدی و هرمزآل، خاطرنشان کرد: ما به این نحوه از واگذاری حرف داریم و با معتقدیم که به استناد گزارش سازمان بازرسی باید دستگاه قضایی با متخلفین برخورد کند. از سوی دیگر ما اجازه نمی‌دهیم که بیت‌المال را به ثمن بخس به کسی واگذار کنند.
 
عضو مجمع نمایندگان استان هرمزگان تصریح کرد: بر اساس اصل 44 قانون اساسی دولت‌ها باید به تدریج کوچک و چالاک شوند تا بتوانند با کارآیی و هزینه کمتری اداره شوند اما قرار نیست که حقوق مردم در این واگذاری‌ها نادیده گرفته شود.


عضو هیأت رئیسه مجلس:
هیچ استدلال منطقی پشت موضوع انتزاع نیست

عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: هیچ استدلال منطقی و مستدل پشت موضوع انتزاع نیست و این مصوبه تنها با فشار سیاسی شکل گرفته است.
در گردهمایی نه به انتزاع در فرهنگسرای طوبی بندرعباس چه گذشت (+تصاویر)
 محمد آشوری شامگاه پنجشنبه در گردهمایی نه به انتزاع که در سالن طوبی شهر بندرعباس برگزار شد، اظهار کرد: ماجرای دست‌اندازی به گاوبندی به حدود 20 سال قبل باز می‌گردد که بنده در استان هرمزگان معاون سیاسی و امنیتی و قائم‌مقام استاندار وقت بودم.
 
وی بیان کرد: در آن زمان از سوی وزیر کشور وقت این موضوع به صورت محدود پیگیری می‌شد تا این که یک بار آقای بشارتی به عنوان وزیر کشور به استان هرمزگان سفر کرد و جلسه شورای تامین در حضور وی برگزار شد و همه اعضای شورای تامین استان در آن زمان به طور قاطع و مستدل و یک‌صدا در برابر این موضوع ایستادیم و گفتیم که حتی یک وجب از خاک هرمزگان را نخواهیم داد و آقای بشارتی نیز گفت که حتی یک وجب هم نمی‌خواهیم.
 
عضو هیأت رئیسه مجلس توضیح داد: بعد از این اتفاق و با همدلی که در استان در برابر این موضوع شکل گرفت، ماجرا پایان یافت و مختومه شد تا این که در روزهای پایانی دولت قبل شاهد چنین مصوبه غیرکارشناسی بودیم که سبب نگرانی گسترده در میان مردم شد.
 
آشوری با اشاره به تلاش‌های نمایندگان مردم استان هرمزگان در دوره نهم مجلس شورای اسلامی از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های نماینده ولی‌فقیه در استان نیز تقدیر کرد و عنوان داشت: این گونه تحرکات اخیر به‌خصوص بعد از مسکوت ماندن آن، ناشی از ناکامی‌های آنان در تصویب این مصوبه در شورای عالی امنیت ملی است.
 
وی گفت: همین امروز نیز بدنبال نامه‌ای که بنده به وزیر کشور نوشتم، تذکرات لازم به مسؤولان فارس از سوی معاونت امنیتی وزارت کشور داده شده است که رفتارهای آنان نتیجه‌ای جز تنش و جدائی‌اندازی نخواهد داشت.
 
نماینده مردم بندرعباس در مجلس شورای اسلامی با بیان این که این گردهمایی نشانه رشد فرهنگی و بلوغ سیاسی هرمزگان است، گفت: امروز شما ثابت کردید که همدلی و همراهی اجازه نفوذ را به هیچ احدی نخواهید داد.
 
آشوری تاکید کرد: این مصوبه فاقد استدلال منطقی است و در حالی که برخی از ابتدا به دنبال کل شهرستان گاوبندی بودند اما بدلیل عدم استدلال و تنها با فشار سیاسی به 5 روستا برای انتزاع رسیدند که آن نیز جزئی از هرمزگان یکپارچه است و ما با آن مخالفیم.
 
وی در پایان گفت: ما از امام راحل (ره) یاد گرفتیم که از هر تهدیدی باید فرصتی ساخت و ایجاد منطقه آزاد و ویژه اقتصادی در پارسیان فرصتی برای شکوفایی این منطقه از دل تهدید اخیر است که می‌تواند سبب رشد و توسعه استان و کشور اسلامی‌مان شود.



نماینده مردم بندرعباس در مجلس:
انسجام و همدلی مانع دست‌درازی به خاک هرمزگان می‌شود در گردهمایی نه به انتزاع در فرهنگسرای طوبی بندرعباس چه گذشت (+تصاویر)

نماینده مردم بندرعباس، حاجی آباد، قشم، بندرخمیر و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی گفت: انسجام و همدلی مانعی برای دست‌درازی به خاک هرمزگان است و مردم استان ما به رشدی رسیده‌اند که می‌توان آن‌ را هرمزگان بیدار نامید.
 
احمد مرادی شامگاه چهارشنبه در گردهمایی مردمی مخالفت با جدایی گاوبندی از استان هرمزگان در سالن فرهنگسرای طوبی بندرعباس اظهار داشت: بسیار خرسندم که همه‌ مردم هرمزگان به رشد و بلوغی رسیده‌اند که می‌توانیم امروز نام آن‌ را هرمزگان بیدار بگذاریم.
 
وی افزود: از سال 66 تا به امروز که من در حال خدمت به مردم هرمزگان هستم ما یک کارشناس تقسیمات کشوری ماهر در استان نداشته‌ایم و این ضعفی بزرگ برای هرمزگان است و این موضوع موجب شده است ضررهایی به پیکره این منطقه وارد آید.
 
نماینده مردم بندرعباس، حاجی آباد، قشم، بندرخمیر و ابوموسی در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در سال 67 و 68 تعدادی از روستاهای شهرستان حاجی‌آباد را از استان هرمزگان جدا کردند که نتیجه نبود کارشناس ماهر تقسیمات کشوری در استان بود و بسیاری از معادن با‌‌‌‌ارزش در آن مناطق با پیوستن این روستاها به کرمان در اختیار این استان قرار گرفت.
 
مرادی ادامه داد: در شرق استان و شهرستان رودان نیز این اتفاق تکرار شد و به بهانه دادن خدمات و ساختن جاده و کمک به مناطق محروم قسمتی‌هایی را از استان هرمزگان جدا کردند که شامل معدن استراتژیک و باارزش فاریاب بود.
 
این نماینده با اشاره به وجود روستایی در شهرستان حاجی‌آباد که تمام خدمات خود را از استان هرمزگان می‌گیرد ولی در تقسیمات کشوری جزو استان کرمان است و مجوز معادن آن‌ را این استان صادر کرده است گفت: امروز خوشحالم که مردم استان هرمزگان بیداری خودشان را جشن می‌گیرند و با این انسجام و همدلی کسی نمی‌تواند به ذره‌ای از خاک هرمزگان دست‌درازی کند.
 
وی خاطر نشان کرد: سال 92 به سبب این که اصالت استاندار هرمزگان از استان فارس بود بهترین زمان برای دست درازی آن‌ها به گاوبندی بود و من به‌دلیل اینکه تنها عضو بومی شورای تامین استان بودم فشار زیادی را برای مقابله با این جدایی تحمل کردم.
 
مرادی ادامه داد: صحبت‌های مطرح‌شده از سوی مسؤولین استان فارس چیزی جز جنگ روانی نیست و خود آن‌ها نیز این را می‌دانند که وجبی از خاک ما را نخواهند گرفت.
 
وی در ادامه با بیان اهمیت موضوع آلومینیوم‌ المهدی هرمزآل اضافه کرد: مجتمع آلومینیوم المهدی هرمزآل را به مفت از هرمزگان و از چنگ دولت بیرون آوردند و آن‌قدر قدرت اقتصادی قوی‌ پشت آن است که شاید ما نمایندگان و کارگران به تنهایی نتوانیم کاری از پیش ببریم چراکه در مجلس نهم نمایندگان قدرتمند دیگری نیز به جز نمایندگان استان هرمزگان این مساله را پیگیری کردند ولی راه به جایی نبردند.
 
نماینده مردم هرمزگان در خانه ملت بیان داشت: مشکل در کارشناسی قیمت‌گزاری از آنجایی واضح است که پس از گزارشاتی که در خصوص نا‌صحیح بودن این کارشناسی داده شد، قیمت آن مجتمع از 400 میلیارد تومان بیشتر شد ولی با این وجود خریدار موفق شد آن را از پنگ دولت در آورد.
 
وی تشریح کرد: در صحبتی که با خریدار این مجتمع داشتم به وی تذکر دادم که نمی‌توانیم حقوق کارگرانی که عمر خود را پای دیگ‌های داغ بخار گذاشته‌اند را نادیده بگیریم و پیشنهاداتی را برای رفع مشکل ارائه کردیم اما وقتی که مشخص شد قدرتی پشت او هست راه به جایی نبردیم.
 
مرادی اضافه کرد: همانگونه که گاوبندی قسمتی از وجود ماست و از خاک‌مان دست نمی‌کشیم حال باید به یک آدم نادان نیز بفهمانیم کسانی که عمر و سلامتی خود را در این مجتمع صنعتی گذاشته‌اند در آن حقی دارند و اخراج کردن صدها نفر که منجر به بیکارشدن غیر‌مستقیم هزاران نفر می‌شود کاری ناصحیح است.
 
وی خاطرنشان کرد: ان‌شاءالله با همکاری و همدلی نمایندگان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی و همراهی مردم نجیب استان این مشکلات نیز برطرف خواهد شد و به ثبات در منطقه خواهیم رسید.

نماینده مردم شرق هرمزگان در مجلس:

در گردهمایی نه به انتزاع در فرهنگسرای طوبی بندرعباس چه گذشت (+تصاویر)مسؤولین فارس فقط می‌توانند خواب گاوبندی را ببینند

نماینده شرق هرمزگان در مجلس خطاب به مسؤولین استان فارس گفت: فقط می‌توانید خواب ببنید اگر ما هرمزگانی‌ها بگذاریم شما فارسی‌ها به بهانه اسم استانتان بخواهید ذره‌ای از خاک ما را جدا کنید و تا من زنده هستم انتزاعی امکان‌پذیر نیست.
 
سیدمصطفی ذوالقدر شامگاه پنجشنبه در گردهمایی نه به انتزاع گاوبندی از هرمزگان که در فرهنگسرای طوبی شهر بندرعباس برگزار شد، اظهار کرد: این اولین بار نیست که به استان هرمزگان تجاوز شده است آن زمانی که استان کرمان می‌خواست به جاسک و زیارت‌علی و چهل روستای آن دست درازی کند من تنها بودم و یک‌تنه مقابل تمام زیاده‌خواهی‌ها ایستادگی کردم.
 
وی ادامه داد: قرار بود استاندار کرمان به منطقه زیارت‌علی بیاید و با مردم صحبت کند که اگر مردم خواستار پیوستن به استان کرمان بودند نمایندگان نیز موافقت کنند اما چنین نشد و وی نیامد چراکه من در سخنرانی‌ خود گفته بودم هر مسؤول کرمانی اگر به زیارت‌علی آمد پایش را قلم کنید جوابش را من می‌دهم.
 
نماینده شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: امروز فارسی‌ها آمده‌اند و خواستار گاوبندی شده‌اند. زمانی کرمانی‌ها به بهانه متصل شدن به دریا آمدند که من با آنها مقابله کردم، چیزی که آن روز به کرمانی‌ها گفتم امروز به فارسی‌ها می‌گویم که تا ذوالقدر زنده هست انتزاع هرمزگان امکان‌پذیر نیست.
 
ذوالقدر در ادامه گفت: ما ایرانی‌ها همه برادر، همدل و همراه و زیر سایه نظام جمهوری اسلامی ایران زندگی می‌کنیم و حرفی که آن زمان به کرمانی‌ها گفتم امروز نیز به فارسی‌ها می‌گویم؛ اگر می‌خواهید اسکله بزنید بروید و بزنید، اگر می‌خواهید جاده بسازید بروید و بسازید‌، اگر می‌خواهید از دریا استفاده کنید و تجارت کنید بروید و این کار را انجام دهید ولی خواب این را ببینید که ما هرمزگانی‌ها بگذاریم شما فارسی‌ها و کرمانی‌ها به هر بهانه‌ای ذره‌ای از خاک ما را جدا کنید./ منبع: فارس

در گردهمایی نه به انتزاع در فرهنگسرای طوبی بندرعباس چه گذشت (+تصاویر)

در گردهمایی نه به انتزاع در فرهنگسرای طوبی بندرعباس چه گذشت (+تصاویر)

در گردهمایی نه به انتزاع در فرهنگسرای طوبی بندرعباس چه گذشت (+تصاویر)

در گردهمایی نه به انتزاع در فرهنگسرای طوبی بندرعباس چه گذشت (+تصاویر)

در گردهمایی نه به انتزاع در فرهنگسرای طوبی بندرعباس چه گذشت (+تصاویر)

در گردهمایی نه به انتزاع در فرهنگسرای طوبی بندرعباس چه گذشت (+تصاویر)

در گردهمایی نه به انتزاع در فرهنگسرای طوبی بندرعباس چه گذشت (+تصاویر)

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار