مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت: با توجه به بارندگی های سال گذشته و هماهنگی های انجام شده با آب منطقه ای استان، تابستان امسال در بندرعباس با وجود کمبود آب، نوبت بندی نمی شود.
کد خبر: ۲۴۶۰۸۷
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۶ 15 June 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، امین قصمی اظهار داشت: در حال حاضر شهر بندرعباس 250 لیتر بر ثانیه کمبود آب دارد و عمده مشکل کم آبی این شهر در بلندی های شمال غرب به دلیل اختلاف ارتفاع با مخازن دامایی است که در صورت جبران این کمبود، مشکل شمال غرب نیز برطرف خواهد شد.

قصمی با اشاره به بحران کم آبی در هرمزگان که ناشی از کاهش بارندگی وخشکسالی بیش از 17 سال در این استان است، بیان داشت: حداقل نیاز آبی استان هرمزگان 4 هزار و 100 لیتر و میزان تولید فعلی 3 هزار و 200 لیتر بر ثانیه است که 900 لیتر بر ثانیه کمبود آب داریم.

وی با بیان اینکه هر ساله با افزایش تعداد مشترکین 17 تا 20 درصد افزایش مصرف داریم ، تصریح کرد: با توجه به شرایط اقلیمی استان و کاهش منابع آبی در سال های اخیر، مصرف بهینه آب و رعایت الگوی مصرف از سوی شهروندان هرمزگانی یک ضرورت است که می تواند ما را در تولید و حفظ منابع آبی پایدار استان یاری کند.

مدیرعامل آبفا هرمزگان گفت: هم اکنون در شهرهای بستک، سردشت و گوهران با مشکل کم آبی مواجه ایم که در این رابطه ضمن اقدامات مدیریتی انجام شده و آبرسانی سیار با هماهنگی فرمانداری ها و شوراها، در راستای رفع این چالش تلاش می کنیم.

روزهای پایانی سال گذشته یک مسئول سابق آب وفاضلاب هرمزگان با اشاره به بیش از 17 سال خشکسالی در استان و پیامدهای ناشی از آن گفت: خشکسالی موجب خارج شدن 108 حلقه چاه از مدار تولید شده ومیانگین بارندگی در 10 سال اخیر در هرمزگان 130 میلی متر کاهش یافته و از مجموع 208 حلقه چاه آب استان تنها 100 حلقه در مدار تولید است.

وی با اشاره به شرایط اضطراری سد استقلال میناب به عنوان تامین کننده آب بندرعباس و بندرخمیر، گفت: از مجموع ظرفیت 240 میلیون مترمکعبی این سد ، حجم فعلی آن تنها 60 میلیون مترمکعب است.

وی با اشاره به کمبود 967 لیتر بر ثانیه تولید آب در هرمزگان، تصریح کرد: در یازده ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال 93 ، 268 لیتر بر ثانیه کاهش میزان تولید و توزیع آب داشته ایم .

بنا اظهار وی در حال حاضر 13 شهر هرمزگان شامل؛ بندرعباس، بندر خمیر، سیریک، رویدر، بستک، جناح، گروک، فارغان، گوهران، دشتی، سندرک، قلعه قاضی و سردشت در وضعیت بحرانی قرار دارند وبرای اجرای طرح های مقابله با بحران آب و کاهش اثرات خشکسالی در شهرهای استان به اعتباری برابر دو هزار و 355 میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم واعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح های اضطراری جهت عبور از بحران آب کلانشهر بندرعباس نیز 565 میلیارد ریال است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان در خصوص تاثیر بارندگی های پارسال در رفع تنش آبی استان گفت:با بارش های اخیر بخشی از چالش کمبود آب شهرهای استان برطرف شده اما همچنان برای رفع بحران کم آبی نیازمند مدیریت صحیح مصرف آب و نهادینه سازی فرهنگ صرفه جویی هستیم.

استان هرمزگان پارسال به ویژه در فصل بهار و تابستان با بحران جدی کم آبی مواجه بود و مردم این استان برای روزها و ساعت های طولانی در گرم ترین ماه های سال شاهد قطع آب آشامیدنی بودند.

براساس اعلام سازمان هواشناسی میزان بارندگی های هرمزگان در نیمه نخست پارسال درمقایسه با سال قبل تر حدود 70 درصد کاهش داشته که به طور یقین جبران این کاهش نیازمند بارندگی های بسیار است.

نزدیک به دو دهه خشکسالی و کم آبی درهرمزگان موجب شد که 365 حلقه چاه آب آشامیدنی ، 18دهنه چشمه و قنات ، 100 حلقه چاه و کاهش آب 135حلقه چاه بین30 تا 70 درصد خشک شود و400 روستای هرمزگان به کلی از آب شرب به صورت آبرسانی سیار استفاده کنند.

شدت بحران در هرمزگان در ابتدای پارسال به حدی بود که حمیدرضا جانباز معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور درمصاحبه ای با خبرنگار ایرنا گفته بود که شهر بندرعباس مرکز استان هرمزگان به همراه دو شهر بزرگ دیگر در کشور از نظر تامین آب آشامیدنی در وضعیت قرمز قرار دارند.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار