عده‌ای از خادمان مسئول پخش قرآن و رحل هستند و این کار را با سرعت هرچه تمام‌تر انجام می‌دهند. جمعیت روزه‌دار یکی یکی پشت رحل‌ها می‌نشینند تا اجتماعی منظم از عاشقان قرآن را در یکی از گرم‌ترین روزهای سال تشکیل دهند.
کد خبر: ۲۴۶۰۰۶
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۳۴ 15 June 2016
به گزارش تابناک قم، ماه رمضان که می‌رسد، شبستان امام خمینی(ره) در حرم حضرت معصومه(س) پذیرای مهمانان روزه‌داری است که در بهار قرآن برای گوش جان دادن به آیات کلام الله مجید حضور پیدا می‌کنند.

پای سفره این معجزه الهی نشستن، توفیقی است که شیرینی و حلاوتش با تشنگی و گرسنگی روزه دوچندان می‌شود. کافی است نگاهی به چهره روزه داران انداخت تا اشتیاق آنها را برای شرکت در این اجتماع چند  هزار نفره به تماشا نشست. عده‌ای با قرآن‌های شخصی خود گوشه‌ای نشسته‌اند و منتظر آغاز مراسم هستند. برخی مشغول نماز و دعا هستند تا در مراسم ترتیل خوانی با توجه قلبی کافی و آمادگی بیشتری حضور پیدا کنند. نظم و تلاش بی‌وقفه خادمان برای برگزاری مراسم با پهن کردن نوارهای پارچه‌ای سبزرنگ و شمعدان‌های طلایی رنگ دیدنی است.

عده‌ای از خادمان مسئول پخش قرآن و رحل هستند و این کار را با سرعت هرچه تمام‌تر انجام می‌دهند. جمعیت روزه‌دار یکی یکی پشت رحل‌ها می‌نشینند تا اجتماعی منظم از عاشقان قرآن را در یکی از گرم‌ترین روزهای سال تشکیل دهند.

5 باور کلیدی در هر جزء

با استقرار مردم در پشت رحل‌های قرآن و آغاز مراسم، حجت‌الاسلام «احمد حاج ابوالقاسم» مفسر قرآن کریم پس از عرض سلام و صلوات با بیان این‌که موضوع سخنرانی سال گذشته وی در این مراسم رفتارهای برخاسته از قرآن بود، اظهار کرد: در مراسم جزءخوانی امسال به باورهایی که از قرآن برای یک مسلمان باید شکل بگیرد، خواهیم پرداخت.

وی با اشاره به این‌که در هر جزء قرآن به 5 باور کلیدی اشاره خواهد شد، ابراز کرد: اولین باور این است که اسلام دین مهربانی است، از این رو مومنان دین را دین رحمانی می‌دانند و حتی خشم خدا در قالب رحمت الهی معرفی می‌شود. نکته دوم آن است که راه درست زیستن پیروی از سبک زندگی و راه انبیا و صدیقان و شهداست. در حالی که دشمنان به دنبال ایجاد بحران هویت در بین جوانان ما و در صدد القای الگوهای خود به مسلمانان هستند، قرآن بهترین الگوها را معرفی می‌کند. وقتی می‌گوییم «اهدنا الصراط المستقیم» یعنی خدایا مرا رهرو راه انبیا و ائمه معصوم(ع) قرار بده.

حجت الاسلام حاج ابوالقاسم تصریح کرد: قرآن کتاب هدایت برای پرهیزگاران است و دشمنان ما به دنبال این هستند که باور هدایت‌کننده بودن قرآن را از ما بگیرند و قرآن را تبدیل به کتابی کنند که برای ثواب بردن خوانده می‌شود در حالی که این کتاب الهی نقشه راه زندگی بشر است و در متن زندگی مردم قرار دارد.

این عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: باور بعدی، معجزه جاوید پیامبر اسلام(ص) بودن قرآن است. گواه این سخن دعوت قرآن به آوردن یک سوره مانند آن است در حالی که 1400 سال است هیچ کس تا به حال پاسخی به این دعوت نداده است. مسیحیان معجزه مسیح را شنیده اند و یهودیان معجزه پیامبر خود را خوانده اند. ولی مسلمانان معجزه پیامبرشان را در دست خود دارند. رسایی، شیوایی، موسیقی و سبک خاص قرآن، معارف بلند، قوانین و براهین غیر قابل خدشه، خبرهای غیبی از گذشته و آینده، اسرار علمی و نبود اختلاف در آیات قرآن و ایجاد انقلاب اجتماعی که  عرب‌های جاهل را به اوج مراتب معنوی رساند، از دلایل معجزه بودن این کتاب است.

وی افزود: اهمیت و ارزشمندی تسلیم در برابر خداوند پنجمین باوری است که از قرآن به دست می‌آید. به این معنا که هر کس تسلیم خداوند باشد پاداشش در نزد خدا محفوظ است و تمام اسلام تسلیم خداشدن است.

لذت همخوانی با روزه‌داران دیگر

«مجتبی عباسی» جوان دانشجویی که به گفته خودش چند سال است برای جزءخوانی در مراسم حرم حضرت معصومه(س) حضور پیدا می‌کند، گفت: اگرچه امسال ماه مبارک رمضان مصادف با ایام امتحانات پایان ترم شده است اما سعی من این است تا جایی که می‌توانم در این مراسم حاضر شوم و در لذت همخوانی قرآن با روزه داران دیگر شریک باشم.

وقتی از او درباره پیشنهادهایش برای هر چه بهتر برگزارشدن این مراسم پرسیدیم، اظهار کرد: بعضی از قاریان با سرعت زیادی به قرائت می‌پردازند در حالی که برای برخی از شرکت کنندگان، این جلسه به نوعی کلاس آموزشی هم محسوب می‌شود که همراه با گوش سپردن به قرائت‌ها، به رفع اشکال تجویدی و کلامی خود می‌پردازند. بنابراین بهتر است که قاریان به سطح سواد و تسلط حاضران توجه داشته باشند. از طرف دیگر کندخوانی هم باعث خستگی شنوندگان می‌شود بنابراین رعایت حد وسط در قرائت باید مدنظر قرار گیرد.

برنامه‌هایی از جنس نور

«مهدی کلانترزاده» مدیر اطلاع رسانی و تشریفات آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) با اشاره به پیش‌بینی شرکت 10 هزار نفر در مراسم جزء خوانی اظهار کرد: تعداد حاضران در این مراسم نزدیک به همین تعداد است اما این تعداد در روزهای تعطیل افزایش می‌یابد.

وی تصریح کرد: به جز مراسم ترتیل خوانی عمومی که هر روز از ساعت 14 و 45 دقیقه آغاز می‌شود، صبح‌ها نیز از ساعت 11 مراسم ترتیل خوانی ویژه نوجوانان و ویژه بانوان در شبستان نجمه خاتون برگزار می‌شود که در برنامه اول حدود هزار و 200 نفر و در مراسم دوم نزدیک به 500 نفر شرکت می‌کنند و پخش زنده این مراسم از شبکه نور، شبکه 3 و بعضی از شبکه‌های استانی و بین المللی صورت می‌گیرد.

وی در خصوص نحوه انتخاب قاریان این جلسه ابراز کرد: ابتدا از سوی شورای قرآن حرم مطهر که متشکل از استادانی چون دکتر شعاعی و استاد پرهیزگار است، افرادی به شورای عالی قرآن که در تهران مستقر هستند پیشنهاد می‌شوند و در مرحله بعد پس از ارزیابی این افراد و امتیازبندی و سطح‌بندی قاریان، برنامه قرائت افراد مختلف تنظیم می‌شود.

کلانترزاده گفت: در مراسم جزءخوانی علاوه بر 5 نفر که در جایگاه حضور دارند یک نفر نیز به عنوان قاری ذخیره مشخص می‌شود تا در مواقع لزوم از وی استفاده شود. از آنجا که در رسانه‌های بین المللی روی نحوه قرائت قاریان ایرانی حساسیت وجود دارد، یک نفر ناظر فنی از طریق هنزفری تذکرات لازم را حین قرائت در خصوص غلط‌های فاحش اعرابی و تجویدی و میزان سرعت قرائت به قاریان می‌دهد.

مدیر اطلاع رسانی و تشریفات آستانه مقدسه حضرت معصومه(س) در رابطه با تعداد قاریان افزود: برای قرائت مراسم عمومی 16 قاری بزرگسال و برای مراسم نوجوانان 19 قاری حضور پیدا می‌کنند.

 برنامه قرائت و روزهای حضور این افراد مشخص شده است، به طوری که بعضی از آنها در تمام 30 روز ماه مبارک شرکت می‌کنند و بعضی نیز روزهای خاصی را عهده‌دار شده اند. 

وی تأکید کرد: پس از ماه رمضان نیز برای حفظ و تداوم ارتباط با شرکت کنندگان به کسانی که از طریق پیامک یا فضای مجازی در مسابقات روزانه ما  شرکت می‌کنند. پیامک‌های اطلاع رسانی مراسم مختلف ارسال می‌شود. علاوه بر این مراسم، برنامه‌هایی از سوی واحد قرآن و حدیث آستانه حضرت معصومه(س) برای گروه‌های سنی مختلف برگزار می‌شود. «در محضر بانو»، «هیات انصارالمهدی» و «پله پله تا خدا» از جمله این برنامه‌های قرآنی است.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار