ایسنا گزارش می‌دهد:
خبرنگاران كه روزهايشان را با دغدغه‌ی پيگيري و حل مشكلات مردم سپري مي‌كنند، براي حل مشكلات خود هنوز در پله‌ی اول قرار دارند و در حل اولين نياز خود كه همان بيمه است همچنان سردرگم هستند، بيمه كه حق طبيعي هر فرد شاغل است براي خبرنگاران به رويايي دست نيافتني مبدل شده است.
کد خبر: ۲۴۲۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶ 08 June 2016
 به گزارش تابناک از قزوین به نقل از  خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه قزوین، روز خبرنگار كه مي‌شود مشكلات خبرنگاران براي همه‌ی مسئولين واضح و آشكار است، همه با وعده‌هاي خود خبر از حل مشكلات اين قشر تا پايان سال مي‌دهند؛‌ وعده‌هايي كه مختص همان هفته است و طي سال پيگيري آن توسط مسئولين به فراموشي سپرده مي‌شود.
یک حق مسلم نادیده گرفته شده
خبرنگاري شغلي پراسترس و پر زحمتی است كه مشكلات ناشي از بي تدبيري مسئولين بر اين مشكلات اضافه مي‌كند، ‌مسئولاني كه هرساله بيمه‌ی خبرنگاران كه مهم‌ترين دغدغه اين قشر است را بازيچه‌ی دست خود قرار داده و هر بار پرده‌ی جديدي از آن به روي خبرنگاران باز مي‌كنند.
محمد مهدي خليلي مدير مسئول پايگاه خبري تحلیلی قزوين خبر در گفت و گو با ايسنا مي‌گويد: 17 مرداد همه خودشان را مديون مطبوعات مي‌دانند و ارتقای سطح فرهنگ، اقتصاد و سياست را در گرو كار خبرنگاري مي‌دانند، اما بعد از آنروز به فراموشي سپره مي‌شود، مسئولين اگر اعتبار ندارند و اين وعده در توان آن‌ها نيست قول ندهند تا دلگرمي ايجاد نشود.
وي تصريح مي‌كند: اگر خبرنگاران مطالبه‌گر انتظارات مردم هستند بايد حقوق كافي داشته باشند و از نياز اوليه كه همان بيمه است، برخوردار باشند.
خليلي تصريح مي‌كند: بيمه پشتوانه‌ی آينده‌ی كاري است كه متاسفانه اين امر براي خبرنگاران تاكنون محقق نشده و مسئولان هر سال روز خبرنگار قول مي‌دهند كه اين موضوع را پيگيري و حل كنند حتي نمايندگان مجلس از تصويب و تأييد اين بيمه خبر دادند ولي اتفاق نيافتاده است.
ميترا بهرامي دبیر سرویس گزارش هفته نامه پیام شهر نيز مي‌گويد: خانه‌ی مطبوعات تاكنون در زمينه‌ی بيمه‌ی خبرنگاران كاري انجام نداده و تنها چند سال پيش از كارشناسان سامانه سمان دعوت كردند كه برخي از مشكلات حل شد، غير از اين خانه‌ی مطبوعات به صورت مستقيم حمايتي در زمينه‌ی بيمه نداشته است.
تذکر پارلمانی
به گزارش ایسنا، داوود محمدي نماينده‌ی مردم قزوين در مجلس شوراي اسلامي از معدود نمایندگانی بود كه سال گذشته در روز خبرنگار نسبت به ایجاد امنیت، ثبات شغلی و بیمه‌ی خبرنگاران در صحن علنی مجلس به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تذكر داد و خواستار پیگیری این موضوع شد، اگرچه این تذکر برای مدت محدودی تأثیرگذار بود اما با دور شدن از روز خبرنگار مشکلات آن‌ها نیز به فراموشی سپرده شد.
داوود محمدی در این خصوص مي‌گويد: امروز همه قبول دارند كه خبرنگاري شغلي سخت و زيان‌آور است و یکی از مواردي كه ما بايد آن را پيگيري كنيم بحث بيمه‌ی خبرنگاران است؛ من سال گذشته در مجلس تذکری دادم که طی آن وزير فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون پارلماني و امور حقوقي مجلس برای حل این مشکلات قول مساعد دادند.
وی ادامه می‌دهد: همه‌ی ما به دنبال این هستیم که خبرنگاران از مزيت بيمه بهره‌مند شوند و بعد از آن بحث سخت و زيان‌آور شناخته شدن شغل خبرنگاری را دنبال می‌کنیم.
نماينده‌ی مردم قزوين در مجلس شوراي اسلامي تصريح می‌کند: در دولت قبلي طرحي ارائه شد كه دولت خبرنگاران را بيمه كند و سامانه‌اي تعريف كردند كه خبرنگاران در آن ثبت‌نام كنند كه طي آن افراد مختلفي كه حتي خبرنگار نبودند در اين سامانه ثبت نام كردند، اما سياست دولت فعلي اين نيست كه خبرنگاران توسط دولت بيمه شوند و اين موضوع خبرنگاران را با چالش جدي روبه‌رو كرده است.
وي تأكيد مي‌كند:‌ با توجه به حرفه‌ی سخت خبرنگاري، اين افراد كه از درآمد مناسبی برخوردار نیستند بايد حداقل از پوشش بيمه‌اي برخوردار باشند كه بتوانند بهتر به کار اطلاع‌رساني كه ركن اساسي دموكراسي و آيينه آلام و درد است؛ برسند.
بیمه‌ی دولتی یا بیمه‌ی رسانه مسئله این است
 به گزارش ایسنا، علی‌رغم این که خبرنگاران به شدت پیگیر مسائل بیمه‌ی خود بودند، معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد طی انتشار اطلاعیه‌ای بیمه‌ی مستقیم خبرنگاران توسط دولت را مغایر استقلال خبرنگاران و مغایر ماده 46 قانون مطبوعات دانست، از طرفی وجود عدد قابل توجهی از بیمه‌شدگان دولتی به نام خبرنگار که مشاغلی غیر از خبرنگاری داشته‌اند و بعضاً کارمند یا دارای شغل آزاد بوده‌اند، سبب شد سیاست «بیمه از طریق رسانه‌ها» دنبال و اجرایی شود.
از طرفی آن‌ها مشکل بیمه خبرنگاران را حل شده دانستند چرا که بخشی از بیمه‌ی خبرنگاران برعهده‌ی مدیران مسئول و صاحبان امتیاز نشریات و خبرگزاری‌ها قرار داده شد، این‌ها در حالی است که مزایای بیمه‌ی سخت و زیان‌آور خبرنگاری که در دولت هشتم مطرح شده بود نیز با اجرای این موارد از بین رفت.
یک شغل سخت و زیان‌آور
داوود محمدی با اشاره به ضرورت بیمه خبرنگاران تصریح می‌کند:  امروزه رسانه‌ها و صاحبان جرايد با توجه به درآمد كمي كه دارند تمايل به بيمه كردن خبرنگاران ندارند، چون به لحاظ اقتصادي در وضعيتي نيستند كه اين بيمه را انجام دهند و خبرنگاران هم اين امكان را ندارند كه به صورت خويش‌فرما خود را بيمه كنند، لذا ناگزير هستند كه به صورت آزاد در رسانه‌هاي مختلف فعاليت كنند.
به گزارش ایسنا، پیش از این شغل خبرنگاری جزو مشاغل سخت و زیان‌آور معرفی و قرار شد كه بيمه‌ی خبرنگاران نيز به عنوان بيمه‌ی مشاغل سخت و زيان‌آور محسوب شود، اما این مطلب تنها در حد همان حرف باقی ماند و هم اكنون اگر به رسانه‌ها سري بزنيد شاید كمتر از نصف خبرنگاران بيمه هستند و مابقی فقط حقوقي بعنوان حق التحرير اخبار خود دريافت مي‌كنند و مسئولان به همين بهانه از بيمه كردن آن‌ها سرباز مي‌زنند.
ميترا بهرامي در این خصوص تصریح می‌کند: با توجه به اينكه ما در استان به عنوان خبرنگاران حق‌التحريري فعالیت می‌کنیم نيروي رسانه محسوب نمي‌شويم، در واقع رسانه‌ها ما را نيروی خود حساب نمي‌كنند؛ با توجه به اينكه شغل ما سخت و زيان‌آور است اما چون رسانه‌ی مستقيم كارفرمايي ما را قبول نكرده است نمي‎توانيم از بيمه استفاده كنيم و مشمول بيمه‌ی سخت و زيان‌آور نمی‌شویم.
نفيسه مهرداد خبرنگار هفته نامه‌ی افق آينده كه بيش از 7 سال سابقه‌ی فعاليت در عرصه‌ی خبر دارد، در گفت‌وگو با ايسنا مي‌گويد: حدود 4 سال پيش براي بيمه در سامانه سمان ثبت نام كردم و تنها مزاياي آن در دولت قبل پرداخت عيدي 400 هزار توماني بود و بعد از آن، در دولت جديد اين سايت مزايايي نداشت.
وي ادامه مي‌دهد: در حال حاضر توسط مديرمسئول بيمه شدم و از بيمه‌ی كارفرمايي استفاده مي‌كنم كه از مزاياي بيمه‌ی خبرنگاري و سختي كار برخوردار نيست، اما خبرنگاران برخي از رسانه‌ها هنوز بيمه نيستند و با مشكلات عديده‌اي روبه رو هستند كه توسط هيچ نهادي پيگيري نمي‌شود.
محمد مهدي خليلي مسئول پایگاه خبری قزوین خبر نیز در این خصوص می‌گوید: بيمه‌ی خبرنگاري مزاياي خاصي ندارد و بيمه‌ی ناقصي است، اين بيمه اگر قرار است پشتوانه‌ی بازنشتگي باشد بايد شرايط بيمه‌ی تأمين اجتماعي را داشته باشد، اگر بيمه صرفاً دفترچه‌‌ی خدمات درماني است مي‌توان از بيمه‌هاي ديگر استفاده كنيم، خانم‌ها در دوران بارداري نمي‌توانند از اين بيمه استفاده كنند، همچنين زماني هم كه بازنشسته شويم از كمترين حقوق و مزايا برخوردار مي‌شويم.
زينب كلهر خبرنگار مهر نيز در اين خصوص مي‌گويد: بيمه‌ی خبرنگاري براي خانم‌ها مزاياي خاصي ندارد و خانم‌ها در دوران بارداري و بعد از آن نمي‌توانند از خدمات اين بيمه بهره‌مند شوند و حتي در موارد استعلاجي اين بيمه كمكي به افراد نمي‌كند.
وي تأكيد مي‌كند: براي اين كه تحت پوشش بيمه‌ی خبرنگاري قرار بگيري نبايد سابقه‌ی بيمه، حتي يك روز داشته باشي،‌ افرادي مانند من كه توسط خبرگزاري بيمه‌ی كارآفريني شده‌اند نمي‌توانند تحت پوشش اين بيمه قرار بگيرند، درحالي كه بيمه‌ی خبرنگاري جزو مشاغل سخت و زيان‌آور است ولي بيمه‌ی كارفرمايي بيمه‌ی عادي و 30 ساله است.
چه کسی مسئول است؟
به گزارش ايسنا، ‌بيمه‌ی خبرنگاران هر سال با غافلگيري‌هايي همراه است كه خبرنگاران را پيش از پيش نسبت به آينده‌ی شغلي و بيمه‌ی خود نگران مي‌كنند، صندوق حمایت از نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان، سامانه‌ی سمان، بیمه از طریق دولت، بیمه از طریق وزارت ارشاد، بیمه از طریق مسئولان رسانه همه این‌ها تنها برای مدتی بیمه را تقبل کرده و هنوز هم مرجعی به صورت رسمی این کار را برعهده ندارد.
سید عبدالعظیم موسوي رئیس خانه‌ی مطبوعات قزوین نیز می‌گوید: بيمه‌ی هنرمندان كه از طريق وزارت ارشاد انجام شد يك كار با مصوبه‌ی قانوني و داراي رديف و بودجه‌ی خاص در بودجه‌ی سالانه‌ی مصوب مجلس شوراي اسلامي نيست، بلكه وزارت ارشاد در دوران اصلاحات بنا به دلايل سياسي و توقيف روزنامه‌ها و بيكاري خبرنگاران براي جلوگيري از آسيب‌هاي سياسي براي خبرنگاران مصوبه‌ی داخلي در وزارت ارشاد تصویب و خبرنگاران را بيمه كرد.
وی تصریح می‌کرد: اين كار براي وزارت ارشاد هزينه‌ی چنداني نداشت اما حذف آن هزينه‎بردار بود و اين بيمه را طي زمان كم كردند،‌ اين بيمه، بیمه‌ی تأمين اجتماعي نيست چرا كه در اين صورت بايد به خبرنگاران بخاطر شغل سخت و زيان آور عوايد و امتيازاتي تعلق بگيرد كه مصوبه و رديف و بودجه‌ی خاصي دارد كه بايد مجلس انجام دهد، اما اين بيمه مشخص نيست و ممكن است سنوات به اين بيمه تعلق نگيرد.
رئیس خانه‌ی مطبوعات قزوین تصریح می‌کند: چون وزارت ارشاد پول ندارد و حق بيمه را كامل پرداخت نمي‌كند بنابراین بیمه‌ی خبرنگاران با مزایای ویژه و سختی کار با این شرایط امکان‌پذیر نیست، مشکل بیمه‌ی خبرنگاران مسئله‌اي ملي است كه برای رسیدگی به آن به يك تشکل متمركز نیاز داريم، همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و كميسيون فرهنگي مجلس نيز مي‌تواند اين امر را پيگيري كند.
داوود محمدی نیز تأکید می‌کند: مشاغل سخت و زيان‌آور از بازنشستگي پيش از موعد برخوردار هستند و لذا مابه‌التفاوت 30 سال را باید دولت بپردازد، يعني فردي كمتر از 30 سال فعاليت دارد مابه‌التفاوت به سازمان‌های بيمه پرداخت شود.
وی خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر دولت به سازمان تأمين اجتماعي بدهی بالایی دارد که اگر آن‌ها را بپردازد و وضعيت بودجه‌اي در كشور بهتر شود مسئله‌ی سخت و زیان آور بودن شغل خبرنگاری قابل پیگیری است.
به گزارش ایسنا، مسئولان باید طی مصوبه‌ای قانونی و رسمی تکلیف بیمه‌ی خبرنگاری را مشخص کنند و توجه کنند که سخت و زیان آور بودن این شغل برای همه مشخص است و نداشتن بیمه می‌تواند آن را افزایش دهد.
گزارش: آرزو یارکه سلخوری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار