هندوانه هایی که روی دست ماند؛
از دولت تقاضا می شود بخشی از ضرر و زیان وارده به کشاورزان را به صورت بلاعوض و مابقی را با اعطای وام های بلند مدت با بهره کم پرداخت نماید
کد خبر: ۲۴۰۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۷ 04 June 2016

استان خوزستان نقش بسزایی در تولید انواع محصولات باغی و زراعی کشور دارد. از آنجایی که این منطقه یکی از قطب‌های مهم کشاورزی کشور محسوب می‌شود و درصد وسیعی از نیازهای بخش کشاورزی کشور توسط استان خوزستان تامین می گردد، دولت باید بدون محدودیت از کشاورزان و دیگر فعالان بخش کشاورزی حمایت ویژه ای داشته باشد.

به گزارش تابناک خوزستان، آنچه در حال حاضر مشکلات بخش کشاورزی خوزستان را بیشتر کرده است، فروش نرفتن محصولات، اشباع بازار مصرف، اجرا نشدن خرید تضمینی از سوی دولت، نبود صنایع تبدیلی و کاهش شدید قیمت‌هاست، تا جایی که امکان و انگیزه‌ای برای برداشت محصولات به‌رغم چند ماه تلاش و صرف هزینه‌های مختلف باقی نمی‌ماند. در وضعیت کنونی، در بیشتر نقاط استان خوزستان شاهد کاهش شدید نرخ خرید در میادین میوه و تره‌بار و بدهی بانکی بابت تسهیلات دریافتی از بانک‌ها هستیم که سبب شده کشاورزمحصولات خود را با قیمت‌های پایین‌تر از هزینه‌های تولید عرضه ‌کنند.

سیاوش فریدونی رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی شهرستان رامهرمز عدم حمایت دولت از کشاورزان خوزستان را زمینه ساز کاهش درآمد و رکود در بخش تولیدات محصولات کشاورزی استان خوزستان می داند. یکی از عمده مشکلات کشاورزان خوزستان ارزانی محصول در بازار است که کشاورز را متحمل ضرو زیان های جبران ناپذیر بسیاری می نماید.

فریدونی در خصوص زیان وارد شده به کشاورزان شهرهای رامهرمز و رامشیر پس از برداشت هندوانه از مزارع کشت می گوید: هر هکتار کشت هندوانه تقریبا 11 میلیون تومان برای کشاورز هزینه دارد. با توجه به اینکه از هر هکتار 40 تن محصول هندوانه قابل برداشت است، کشاورز با فروش هر کیلو از محصول برداشت شده به قیمت 200 تومان حدود 8 میلیون تومان درآمد حاصل از فروش کسب می کند. با توجه به آمار ارائه شده کشاورز به ازای هر هکتار کشت 3 میلیون تومان ضرر کرده است. لازم به ذکر است که بسیاری از کشاورزان رامهرمز و رامشیر و سایر مناطق همجوار به دلیل پایین بودن قیمت، امسال برداشت محصول نداشتند که باید گفت کل سرمایه خود را از دست دادندو حدود 11 میلیون تومان به ازای هر هکتار متضرر شدند. که این رویداد فاجعه ای عظیم در بخش کشاورزی خوزستان به حساب می آید.

البته شایان ذکر است امسال به دلیل باران و تگرگ و طوفان بیش از نیمی از محصولا هندوانه شهرستان های رامهرمز و رامشیر دچار آسیب شدند که به همین دلیل برداشت نسبت به سال گذشته کمتر صورت گرفته است.

رئیس سازمان نظام صنفی کشاورزی شهرستان رامهرمز به منظور رفع مشکلات بوجود آمده راه کارهایی مهم و استراتژیک را در این خصوص ارائه نمود که با اجرای آن کشاورز و مصرف کننده هر دو متحمل ضرر و زیان نخواهند شد. دولت بایستی با ارائه قیمت تضمینی ثابت از طریق تعاونی روستایی هر شهرستان اقدام به به خرید محصولات فصلی نماید.

فریدونی می گوید:دولت بایستی در شهرستان هایی که کشت هندوانه صورت می گیرد سردخانه هایی بزرگ تاسیس نمایند. اجرای این طرح سود عظیمی را عاید تولید کننده و مصرف کننده خواهد نمود.

پس از تامین نیاز داخلی، صادرات به کشورهای همجوار صورت گیرد. یکی از مشکلات اقتصادی در حوزه کشاورزی خوزستان عدم صادرات محصولات کشاورزیست که خسارات بسیاری را متوجه استان نموده است.

لازم به ذکر است به دلیل آن که تولیدات محصولات کشاورزی همواره مورد تاکید دولت ها است و مواد غذایی عامل اصلی امنیت کشورها محسوب می شود، استعداد های کشاورزی در خوزستان باید در اقتصاد برون گرایی از طریق صادرات بروز کند.

از دولت تقاضا می شود بخشی از ضرر و زیان وارده به کشاورزان را به صورت بلاعوض و مابقی را با اعطای وام های بلند مدت با بهره کم پرداخت نماید. اگر این تقاضا عملی نگردد در آینده هیچکدام از کشاورزان خوزستانی حاضر به کشت هندوانه و سایر محصولات جالیزی نخواهند بود که این امر سبب افزایش قیمت هندوانه و سایر محصولات در بازار و تولید کننده و مصرف کننده را متحمل زیان خواهد نمود.

فریدونی در خصوص بیمه محصول هندوانه در شهرستان های خوزستان می گوید: محصول هندوانه مشمول بیمه محصولات کشاورزیست اما به دلیل بالا بودن قیمت تعرفه بیمه محصولات کشاورزی و لزوم پرداخت نقدی مبلغ بیمه، کشاورزان قادر به بیمه کردن محصولات کشاورزی خود نیستند. در این خصوص باید تعرفه بیمه محصولات کشاورزی کاهش یابد.

سازمان نظام صنفی کشاورزی شهرستان رامهرمز طرحی به نام طرح فراگیر را به منظور برون رفت از معضلات مجود در بخش دامداری و کشاورزی خوزستان پیشنهاد می نماید. براساس این طرح دولت بایستی محصولات کشاورزی را به طور 100 درصدی بیمه و در صورت وقوع خسارت، دولت در ابتدا سهم خود را کسر و مابقی هزینه را به کشاورز پرداخت نماید. این طرح کمک شایانی به رفع مشکلات کشاورزان خوزستانی خواهد نمود.

لازم به ذکر است که کشاورزان رامهرمز و رامشیر به دلیل عدم آگاهی از اینکه محصول هندوانه مشمول بیمه محصولات کشاورزیست، محصول خود را قبل از کشت بیمه نکرده بودند که این امر سبب بروز مشکلات و خسارات بسیاری برای آنان گردید.

شرکت بیمه محصولات کشاورزی هر استان و شهرستان موظف است تا به کشاورزان در خصوص نحوه بیمه نمودن محصولات کشاورزی اطلاع رسانی نماید.

از مسئولان و متولیان کشاورزی انتظار می‌رود با نگاه ملی به مشکلات کشاورزان خوزستانی رسیدگی کنند تا با حمایت از این قشر زحمتکش از طریق خرید تضمینی محصولات کشاورزی، کنترل بازار به‌وسیله ذخیره‌سازی محصولات، جلوگیری از اشباع بازار از طریق هدایت محصول به بازارهای دیگر و صادرات، بسترسازی لازم را برای خودکفایی و استقلال کشور در زمینه کشاورزی و صنایع وابسته به آن فراهم آورند. همچنین از سوی دیگر باید با حرکت از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی مکانیزه و به‌کارگیری شیوه‌های نوین، ضمن کاهش هزینه‌ها، امکان ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی را برای هدایت بخشی از محصولات به این قبیل کارخانه‌ها فراهم ساخت تا ضمن تثبیت قیمت‌ها و جلوگیری از متضرر شدن کشاورزان، بازار کار برای اشتغال پویا، کارآفرینی و ایجاد فرصت‌های شغلی مناسب با نیاز جامعه به‌وجود آید که به‌طور قطع، حرکت در این مسیر، سبب توسعه پایدار کشاورزی در کشور می‌شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
بازرگانی هاشمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
واقعا متاسفم
بنده بعنوان فروشنده ماشین الات کشاورزی در استان از نبود مدیریت صحیح در استان خوزستان و عدم حمایت مسولان استانی در این زمینه بسیار متاسفم
متاسفانه مدیران استانی فقط به حقوق و کرسی خود چسبیده اند و هرگز برای کمک به کشاورزی استان و حمایت از مردم کاری انجام نمیدهند
مدیران جهاد کشاورزی استان رسما در خواب هستند
مدیران توسعه نیشکر فقط استاد هزینه و خرید در برون استان هستند
درد استان در زمینه کشاورزی بسیار است
بنده با مدرک وودلیل و مستند حاضر به همکاری با هر خبرگزاری هستم تا دستهای پنهان و مدیران بی کفایت استان را رو کنیم
یا علی مدد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار