رئیس اداره محیط زیست جزیره کیش با بیان اینکه یکی از عوامل تخریب مرجانهای حضور گردشگر است افزود : برای حفاظت از مرجانها و کاهش ورود به سایت های طبیعی ،سایت های غواصی مصنوعی در دریا ایجاد شده است .
کد خبر: ۲۳۶۲۵۳
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵ 27 May 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، مریم محمدی در حاشیه برگزاری نخستین دوره 'آموزشی اکو دایور ریف چک' ، یکی از مهمترین بخشهای محیط زیست جزایر ،به ویژه کیش را محیط زیست دریایی عنوان کرد و به خبرنگار ایرنا گفت : شاخص بودن محیط زیست دریایی ، وجود سواحل زیبا و مناظر بکر زیر دریا ،این جزیره را از دیگر جزایر متفاوت کرده است .

وی گرم شدن کره زمین را یکی از معضلات زیست محیطی عنوان کرد و افزود: جمع آوری اطلاعات دریایی توسط غواصان می تواند در حفاظت از مرجانها بسیارمفید باشد.

مریم محمدی تصریح کرد : یکی از فعالیت های محیط زیست جمع اوری اطلاعاتی است که بدانیم چه اتفاقاتی در حال وقوع است تا بتوانیم در مقابل آن اقدامات لازم را انجام دهیم .

رئیس اداره محیط زیست کیش گفت : ثبت تغییرات و جمع آوری وضعیت، زمان بر و دشوار است به ویژه اگر این اطلاعات مربوط به زیر آب باشد که در این صورت نیاز به تخصص خاص و شناخت برخی از گونه هایی شاخص دارد .

وی افزود : یکی از موسسه های که با روش علمی و با استفاده از نیروهای محلی(غواصان ) اقدام به جمع اوری اطلاعات دریایی می کند ریف چک است و موسسه 'دایو پرشیا' نیز دارای مجوز رسمی بوده و دوره های تخصصی را برای غواصان محلی برگزار می کند .

محمدی با تاکید بر اینکه یکی از عوامل تخریب مرجانها حضور گردشگر است گفت: برای حفاظت از مرجانها و کاهش ورود به سایت های طبیعی ،سایت های غواصی مصنوعی در دریا ایجاد شده است .

وی به ایجاد نخستین منطقه حفاظت شده در منطقه سیمرغ اشاره کرد و افزود: این منطقه تنها برای غواصی مجاز است و از تردد جت اسکی ها و ورزش ها و تفریحات دریایی در آن جلوگیری می شود و مجوز هیچگونه فعالیتی نیز در این منطقه داده نمی شود .

رئیس اداره محیط زیست جزیره کیش گفت: برای نخستین بار در دریا 15 ایستگاه و درهر ایستگاه یکصد سازه نصب و پیوند های مرجانی نیز بر روی انها انجام شده تا بتوانیم قابلیت های جزیره کیش را در پیوند مرجان ها بررسی نماییم.

محمدی به تعدادی از سنگهای مرجانی که حاصل از گودبرداری در جزیره کیش بود و ماهییت مرجانی داشتند اشاره کرد و افزود: این سنگها را در محل هایی از دریا قرار دادیم تا پناهگاه و زیست گاهی برای جانوران باشد و اکنون به محلی تبدیل شده که غواصان می توانند از این نقاط استفاده کنند.

نخستین دوره آموزشی ' اکو دایور ریف چک' به همت اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش و نماینده رسمی ریف چک در ایران روزهای چهارم و پنجم خرداد ماه جاری در کیش برگزار شد .
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار