مدیر کنترل و نظارت سازمان منطقه آزاد قشم گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 124 هکتار از اراضی ملی جزیره به ارزش تقریبی 540 میلیارد ریال رفع تصرف شده است و از این پس روند مبارزه با پدیده زمین خواری در قشم شدت می گیرد.
کد خبر: ۲۳۳۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲ 21 May 2016
به گزارش تابناک هرمزگان، صابر قهرمانی تاکید کرد: تمام اقدامات انجام شده در این زمینه با هماهنگی کامل دستگاه های قضایی و انتظامی و در چارچوب قوانین صورت گرفته و مدارک آن مستند است.

وی با بیان اینکه سازمان منطقه آزاد قشم در زمینه اقدامات انجام شده آماده ارایه مستندات قانونی به مسئولان است، افزود: انتظار می رود اظهار نظرها در این حوزه بر مبنای اطلاعات دقیق و پس از بررسی اسناد صورت گیرد.

قهرمانی با اشاره به منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص مبارزه با زمین خواری، افزود: در همین چارچوب دادستان سابق کل کشور نیز در اسفند سال گذشته در سفر به جزیره قشم، بر این موضوع تاکید و عملکرد سازمان منطقه آزاد قشم را در این حوزه مثبت ارزیابی کرد.

وی ادامه داد: تمام اقدامات سازمان منطقه آزاد قشم در این حوزه بر اساس تکلیف قانونی صورت می گیرد و دادستان کل کشور و دادستان شهرستان دستور مبارزه جدی با پدیده زمین خواری را صادر کرده است.

قهرمانی با بیان اینکه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم نیز بارها بر جدیت در این حوزه تاکید کرده است، گفت: بر اساس دستورات صادر شده، رویکرد مبارزه با زمین خواری در جزیره قشم تقویت و با شدت بیشتری پیگیری می شود.

مدیر کنترل و نظارت سازمان منطقه آزاد قشم با تاکید بر اینکه در این حوزه با همه به صورت یکسان برخورد می شود و با کسی تعارف نداریم، افزود: در این حوزه اقدام غیرقانونی افراد رصد و به صورت جدی با آن برخورد قانونی می شود.

وی یادآوری کرد: امسال با کسب مجوزهای لازم از دادستانی شهرستان، 53 مورد رفع تصرف در مناطق «رمکان»، «دفاری»، «کابلی» و «تورگان» جزیره قشم صورت گرفت و افزون بر 200 مورد اخطاریه برای متخلفان این حوزه صادر شد.

قهرمانی با بیان اینکه بحث اصلی در پرونده های یاد شده اراضی ملی و آبخیز است، ادامه داد: در همین چارچوب 50 حکم جدید از دادستانی قشم برای رفع تصرف دریافت کرده ایم که به سرعت در دستور کار قرار گرفته است.

وی با تاکید بر اینکه اراضی ملی حق مردم، دولت و آیندگان این مرز و بوم است و عده ای سودجو نمی توانند با ایجاد جو ناسالم به اهداف منفعت طلبانه خود در این جزیره دست بیابند، گفت: سازمان منطقه آزاد قشم با همکاری دستگاه قضایی تمام قد در برابر افراد سودجو می ایستد.

قهرمانی با بیان اینکه مبارزه با زمین خواری باید به یک فرهنگ تبدیل و اهمیت و ضرورت اجرای آن در جامعه تبیین شود، اظهار کرد: در این حوزه می توان از ظرفیت ائمه جمعه و روحانیان اهل سنت و شیعه قشم برای آگاه سازی جامعه بهره برد.

وی رویکرد اصلی سازمان منطقه آزاد قشم را مبارزه با زمین خواران حرفه ای و بزرگ اعلام و اضافه کرد: از طرف دیگر ساخت و سازهای کوچک در مناطق روستایی نیز باید با کسب مجوز از مراجع قانونی صورت گیرد تا در آینده شاهد بروز مشکل در این زمینه نباشیم.

قهرمانی با بیان اینکه در مواردی شهرداری ها اقدام به صدور مجوزهای ساخت و ساز کرده اند که مشکلات قانونی به همراه داشته است، گفت: این اقدامات شهرداری در شرایطی صورت می گیرد که یگانه مرجع قانونی صدور اینگونه مجوزها، سازمان منطقه آزاد قشم است و باید چارچوب های قانونی رعایت شود.

مدیر کنترل و نظارت سازمان منطقه آزاد قشم در تبیین مراحل شناسایی و رفع تصرف اراضی ملی جزیره، گفت: کارشناسان این اداره در گشت زنی های خود هرگونه ساخت و ساز مشکوک در حد پی کنی، سنگ چینی، دیوار کشی و سد و بند را بررسی، مستند نگاری و محل دقیق آن را توسط ابزارهایی همچون جی.پی. اس تعیین می کنند.

قهرمانی با بیان اینکه این اطلاعات در اداره املاک و مستغلات سازمان منطقه آزاد قشم بررسی می شود، افزود: این نهاد نیز بر اساس اطلاعات به دست آمده با دهیاری ها و شوراها مکاتبه و موضوع را مطرح می کند تا در صورت وجود اسنادی دال بر مالکیت افراد، موضوع به سازمان منطقه آزاد قشم اطلاع داده شود.

وی اضافه کرد: در صورت پاسخ منفی دهیاری ها مبنی بر مالکیت افراد در اراضی مشخص شده، اداره کل حقوقی سازمان منطقه آزاد قشم با کسب مجوزهای قانونی از دادگستری و با همگاهنگی نهادهایی همچون نیروی انتظامی، اقدام به رفع تصرف می کند و تمام این رویه ها در چارچوب های قانونی و به صورت مستند صورت می گیرد.

به گفته قهرمانی سال گذشته هفت میلیون و 849 هزار و 770 مترمربع از اراضی ملی قشم در قالب 184 پرونده به ارزش افزون بر 716 میلیارد و 541 میلیون و 720 هزار ریال، رفع تصرف شده است.

جزیره قشم با حدود 117 هزار نفر جمعیت و یک هزار و 500 کیلومتر مربع وسعت، شامل 135 کیلومتر طول و عرض متوسط 14 کیلومتر، در فاصله 20 کیلومتری جنوب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده و به تنهایی از 22 کشور جهان بزرگتر است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار