جوان منتخب کشوری:
جوان مشهدی منتخب کشور در سال 88 که سابقه طلبگی و عضویت در بنیادهای علمی و فرهنگی مشهد مقدس را در کارنامه خود دارد معتقد است، باید به جوانان اعتماد کنیم و برای رسیدن به الگوی جوان مطلوب، حضرت علی‌اکبر(ع) را به طور کامل معرفی کنیم.
کد خبر: ۲۳۱۷۴۲
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۹ 18 May 2016
آرش ضیایی در گفتگو با خبرنگار تابناک رضوی، ضمن تبریک روز جوان و ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام، گفت: مطرح کردن روز جوان به این معناست که باید در این روز از آثار و دستاوردهای جوانان رونمایی کنیم، نه اینکه از کسانی که یکسال به آنها توجهی نشده است، صرفا بصورت نمایشی اسم برده شود.

الگوی حضرت علی‌اکبر(ع) باید به جوانان معرفی شود/ در روش شناسی مدیریت جوان مشکل داریم! / حوزه جوانان فاقد مدیریت عاطفی است

این طلبه نخبه بسیجی با اظهار تاسف از اینکه «در روز جوان همانند سایر روزهایی همچون روز دانشجو و کارگر از برکات آن غافل شده‌ایم.»،
ادامه داد: بعد  از انقلاب یک‌سری کارهای را باب کردیم تا با تکیه بر آنها بتوانیم محصولاتی را در آینده برداشت کنیم. انتقادی که از نظر من به این روز وارد است این است که نتوانستیم در اندازه جوانان ظاهر شویم و صرفا یک روز نمادین برای آنان ساختیم.
به گفته وی در روز جوان باید از آثار و دستاوردهای جوانان کشور رونمایی کنیم نه اینکه تازه به یاد آنها بیفتیم! و به برخی شعارها بسنده کنیم.
ضیایی افزود: متاسفانه با وجود وجود مدیران خوب در کشور ، در روش شناسی مدیریت جوان با مشکل جدی روبرو هستیم و در این مسیر نتوانستیم حد و مرز خصیصه و غریزه را تشخیص بدهیم؛ به همین علت در برقراری یک ارتباط سازنده با جوان دچار مشکل شدیم.
این نخبه مشهدی مشکل اصلی جامعه در برقراری ارتباط با جوانان را ترسیم شخصی هر فرد از مدل ارتباط گیری با جوانان عنوان کرد و گفت: همین مسئله باعث می شود تا در بعضی مواقع به کمبودهای جوانان توجهی نکنیم.  
وی دلیل دیگر عدم موفقیت اجرای طرح هایی همچون اشتغال و ازدواج جوانان را عدم مشورت با این قشر ارزیابی کرد و گفت: اگر از افراد جامعه درباره مشکل جوانان بپرسیم، می گویند: ازدواج و اشتغال. حالا سوال اینجاست که برای تدوین طرحی که منجر به رفع این مشکل شود آیا کسی با خود جوانان هم صحبتی کرده است؟ و آنها را طرف مشورت و نظرخواهی قرار داده است؟ به نظر من باید جوان را به سمتی سوق داد که خود او راهکاری برای ایجاد یک اشتغال پایدار ارائه دهد. به طور خلاصه باید گفت: هرجا با جوان صحبت شده است شاهد اجرای طرح های موفق بوده ایم.

 مدیریت عاطفی با جوانان را بلد نیستیم !

ضیایی با بیان این مطلب که جامعه امروزی علی رغم پیشرفت های زیادی که داشته است مدیریت عاطفی با جوانان را بلد نیست، تصریح کرد: بعضی وقتها دیده می شود که مدیری جنس مدل ارتباط با جوانان را همانند مدل ارتباط گیری با دانش آموزان یا کارمندان تلقی می کند. متاسفانه باید گفت: ضریب 70 درصد افرادی که با جوانان سر و کاردارند، آموزش ندیده اند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: عاطفه ساختگی یکی از آفت های است که جامعه امروز در ارتباط گیری با جوانان به آن مبتلا شده است.در حالیکه جوان امروز آنقدر فهمیده و زرنگ است که فرق بین یک عاطفه واقعی و عاطفه ساختگی را متوجه می شود. وقتی در حوزه ارتباط با جوان به سمت عاطفه ساختگی می رویم کار خراب می شود و اثر عکس دارد.
این استاد دانشگاه گفت: جوان امروزی باید بفهمد که جامعه دغدغه او را دارد و برای وی و زندگی اش ارزش قائل است.
ضیایی یکی از شاخصه های یک مدیر موفق را ترسیم یک ارتباط عاطفی صحیح با جوانان عنوان کرد و گفت: مشکل و گمشده ما در بحث جوانان ارتباط عاطفی با آنان است.  
وی افزود: در بحث کار با جوان باید مراقب حس تنوع‌خواهی یا حتی تناقض‌طلبی او بود. جوان دوست دارد دیده و حس شود و درست نقطه مقابل این قضیه این است که جوان بفهمد قرار است از وی صرفا یک استفاده ابزاری انجام گیرد. از همین رو باید جامعه در برابر جوان مراقب ایجاد این حس باشد.برای همین است اگر یک مدیر کار با جوان را بلد نباشد درست در مسیر عکس تحقق طرح ها و برنامه ها حرکت خواهد کرد.
ضیایی ادامه داد: اشکال دیگری که به روز جوان وارد است عدم تخصیص سهمی به معرفی سرور جوانان عالم حضرت علی اکبر(ع) است. جوان حس خوبی از نام گذاری این روز که مزین به نام حضرت علی اکبر(ع) است پیدا می‌کند؛ ولی متاسفانه در کشور تا به امروز طرحی برای معرفی این اسوه جوانی ارائه نشده است.
وی خاطرنشان کرد: برای مثال حضرت علی اکبر(ع) یکی از جوانان موفق زمان خود در حوزه اقتصادی بود.اما در هیچ کجا از این ویژگی ایشان نام برده نمی شود. اگر جوانان امروز که دچار مشکلات مادی است بداند که حضرت علی اکبر(ع) به عنوان الگوی جوانان یک تاجر موفق هم بوده است، بی شک تاثیر قابل توجهی در بعد اشتغال زایی را شاهد خواهیم بود.
این مدرس حوزه و دانشگاه با برشمردن مشخصاتی همچون جسارت، شجاعت، ابتکار و خلاقیت برای جوان امروزی گفت: اکثر رانندگان فرمول یک جهان جوانان زیر 22 سال هستند. دلیل آن هم جسارت و ریسک پذیری جوانان است. این مسئله یادآور این نکته است که جوان، قدرت پیشرفت بالایی دارد.

القای دلسردی به جوانان در شبکه های مجازی
کارشناس حوزه جوانان با انتقاد از انتشار برخی پیامها در شبکه های مجازی برای دلسرد کردن جوانان از فعالیت و مشارکت در جامعه، گفت: این پیامها هدفی جز القای دروغ و شایعه در جامعه ما ندارد و جوانان باید مراقب اینگونه شایعات باشد.
وی افزود: طی سال های 88-89 در خانه نخبگان خراسان رضوی توانستیم گروههای متشکل از جوانان را با کارگروههایی تخصصی تشکیل دهیم ودر همان سال 200 مسئله اساسی استان را استخراج کردیم. متاسفانه به دلیل بروز مشکلات زیادی کار ناتمام ماند و امیدواریم بتوانیم دوباره به همت دوستان این کارگروه ها را راه اندازی کنیم.
 
باید قبول کنیم نتوانستیم نسبت به جذب جوانان اقدام کنیم !
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: علی‌رغم کارهای زیادی که تا به امروز انجام شده، اما در عمل هنوز شاهد اجرای طرحی جدی برای جوانان نبوده ایم.
ضیایی اضافه کرد: متاسفانه در کشور ما دفاتری با عناوین مختلفی راه اندازی می شود که نسبت به شناسایی نخبگان اقدام می کنند و در ادامه برای ترانسفر این نخبگان به کشورهای خارجی اقدام می کنند.
وی گفت: باید به جوان اعتماد کنیم و نگاه تعلیمی را جایگزین نگاه تربیتی در برخورد با این قشر آینده‌ساز کنیم.
ضیایی مشکلات بحث جوانان را عدم هماهنگی و هم‌افزایی مسئولان در این حوزه دانست و گفت: در روز جوان شاهد ظهور سیل پیام‌های متعدد مسئولان در حوزه جوانان هستیم که در آنها هیچ اثری از رائه یک طرح راهگشا و واحد دیده نمی شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار