انار میوه‌ای از بهشت است و شاید به همین دلیل است که برای آنکه روی بهشتی‌اش را نشان دهد، بیشترین توجهات باغدار صبور را از آن خود می‌کند.
کد خبر: ۲۳۱۴۶
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۷:۰۹ 16 April 2015

توصیه سرپرست یکی از ایستگاه‌های تحقیقات جهاد کشاورزی به باغداران، توجه ویژه به مقاطع مشخص آبدهی به این درخت نه چندان بزرگ اما، زیباست تا جلوه‌هایی از بهشت را در فرزندانش متجلی کند.

"بهروز مرادی" افزود: پیش از اینکه در درختان انار گل تشکیل شود، لازم است آبیاری باغات آغاز شود، چرا که تاثیر بسزایی در عملکرد باغات، افزایش میزان تولید و نیز ماندگاری گل بر درخت خواهد داشت.

وی با بیان اینکه باید آبیاری مطابق برنامه زمان‌بندی و به صورت صحیح انجام شود، افزود: در مناطقی که مشکل کمبود آب وجود ندارد آبیاری باغات باید به صورت هفتگی انجام شود و در نقاط کم‌برخوردار از آب این میزان اگر تا 10 روز افزایش یابد، تفاوت زیادی در عملکرد نداشته و بیشتر از آن قطعا میزان تولید انار را کاهش خواهد داد.

به گفته وی، اگر آبیاری درختان انار منظم نباشد، در عملکرد باغات تنش ایجاد می‌کند، به طوری که اگر پس از مثلا دو هفته از عدم آبیاری به یکباره حجم بالایی از آب را روانه باغ کنیم، قطعا درخت نمی‌تواند این حجم آب را بپذیرد و با پدیده ترکیدگی انار مواجه خواهیم شد.

وی با تاکید بر اینکه آبیاری منظم و طبق برنامه، مهم‌ترین عامل در عملکرد کیفی و کمی باغات انار است، افزود: آبیاری منظم و صحیح راهکار افزایش بهره‌وری در باغات انار است.

مرادی با بیان اینکه انار درختی مقاوم به خشکی است اما، آبیاری منظم سبب افزایش عملکرد این درخت می‌شود، اضافه کرد: میزان آب آبیاری در باغات انار به عوامل متعددی همچون رقم، نوع خاک، روش آبیاری، فاصله کشت و حتی سن درختان بستگی دارد.

وی بیان کرد: معمولا تا مدت زمان طولانی قبل از تشکیل گل باغات انار را آبیاری نمی‌کنند، چرا که این تنش آبی سبب تشکیل گل بیشتری روی درخت شده و از رشد درخت جلوگیری می‌کند.

وی تصریح کرد: درختان انار به تنظیم دوره آبیاری حساس هستند و ‌تاخیر در این امر و یا اقدام به آبیاری در دوره‌های غیر ضرور خسارت‌ بار خواهد بود. از این رو دقت در آبیاری چه به صورت سنتی و چه به صورت روش‌های نوین آبیاری از اهمیت خاصی برخوردار است.

این مقام مسئول در ایستگاه تحقیقات انار به مقاطع حساس آبیاری درختان انار نیز اشاره کرد و افزود: یخ‌آب زمستانه، دوره قبل از باز شدن درختان، دوره باز شدن گل‌ها، دوره رشد و انتهای دوره رشد و رسیدن میوه‌ها از جمله مقاطع حساس در آب‌دهی است.

به گفته وی، در اواسط زمستان و در زمان خواب درخت یک دوره آبیاری در از بین بردن آفات موجود در خاک و افزایش رطوبت خاک بسیار موثر خواهد بود که به دلیل کمبود منابع آبی این نوع آب‌دهی انجام نمی‌شود.

وی با بیان اینکه یخ‌آب زمستانه معمولا بعد از انجام عملیاتی نظیر هرس یا کوددهی زمستانه صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: افزایش رطوبت خاک در زمان فعالیت حداقلی درخت منجر به قرار گرفتن محلول خاک در غلظت پایدار شده و شرایط مناسبی را برای خروج درخت از خواب زمستانه و شکل‌گیری اولیه جوانه‌ای برگ و گل فراهم می‌آورد.

مرادی، کودهی باغات انار را نیز از اهمیت خاصی برخوردار دانست و افزود: کوددهی باغات انار علاوه بر تامین عناصر غذایی، ساختمان خاک را بهبود داده، از تجمع نمک در سطح خاک و تبخیر زیاد آب از سطح خاک جلوگیری می‌کند.

وی تصریح کرد: مصرف صحیح کودهای شیمیایی بر اساس نتایج تجزیه خاک و برگ برای رسیدن به عملکرد خوب در انار، باید در برنامه قرار گیرد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار