اما گویا شرکت پتروشیمی ایلام که هر از چند گاهی اتفاقاتی که منجر به فوت کارگران آن می شود با اصول ایمنی کار بیگانه است یا اصلا واحدی تحت عنوان واحد ایمنی در این شرکت وجود ندارد! آیا بروز دو اتفاق متعدد نظیر برخورد بوم جرثقیل با داربستها وسقوط یکی از کارگران در یکی دو روز گذشته وهمچنین سقوط یکی از کارگران از ارتفاع در امروز نمی تواند گواهی روشن بر جای خالی ایمنی دراین واحد بزرگ کارگاهی باشد؟
کد خبر: ۲۲۲۳۴۸
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۶ 01 May 2016
یكي از رسالت‌هاي اساسي مديريت منابع انساني نگهداري كاركنان توانمند مي‌باشد. از آنجا كه اقدامات نگهداري، مكملي بر ساير اقدامات و فرايند‌هاي مديريت منابع انساني است، حتي اگر عمليات كارمنديابي، انتخاب، انتصاب و ساير اقدامات پرسنلي به نحو بايسته انجام شود بدون توجه كافي به امر نگهداري نتايج حاصل از اعمال مديريت چندان چشمگير نخواهد بود.

به گزارش تابناک ایلام،در هر يك از كشور‌ها براي ايمني و سلامت محيط كار قوانيني وجود دارد كه البته شدت و ضعف آن با توجه به ميزان توسعه يافتگي كشور‌ها متفاوت است. در كشور ايران نيز قوانيني براي اين منظور پيش بيني شده است و بعد از انقلاب نيز توجه ويژه‌اي به اين امر شده است.
 براي صيانت از نيروي انساني و منابع مادي كشور رعايت دستورالعمل‌هايي از سوي شوراي عالي حفاظت فني جهت تأمين ايمني و وزارت بهداشت جهت سلامتي تدوين مي‌شود كه براي كليه كارگاه‌ها، كارفرمايان و كارآموزان الزامي است (ماده 85 قانون كار). شوراي عالي حفاضت فني مسئول تهيه آيين‌نامه‌هاي حفاظت فني مي‌باشد ( ماده 86 قانون كار).

در ايران اشخاص حقيقي و حقوقي كه قصد تأسيس كارخانه داشته باشند بايد طرح‌هاي خود را از نظر ايمني به تأييد وزارت كار (شوراي عالي حفاظت فني) و از نظر سلامت به تأييد وزارت بهداشت برسانند. اين موارد در خصوص واردات ماشين آلات  هم صادق است ( مواد 87 الي 90 قانون كار).

با طرح این مقدمه قصدداریم به موضوع وقوع حوادث پی درپی درشرکت پتروشیمی ایلام بعنوان بزرگترین واحد کارگاهی استان ایلام بپردازیم کارگاهی که در طول یکسال گذشته با حوادث متعددی روبرو بوده است ،حقیقتا بروز حوادث منجر به فوت وجراحت شدید کارگران این شرکت ،نمی توانددلیلی جز نادیده گرفتن اصول ایمنی دراین کارگاه پر مخاطره توسط مدیران فنی وتخصصی آن داشته باشد.

یقینا هرکدام از ما در زندگی روز مره امان با این جمله " اول ایمنی بعد کار" در مجتمع های کارگاهی که به نوعی با ابزار سنگین سروکاردارند روبرو بوده ایم اما صرف نوشتن این جمله ساده اما پرمحتوی کافی نبوده ونیست ،چرا که مقدم دانستن ایمنی برکار به معنای اهمیت جان نیروی انسانی وصیانت از او درمقابل حوادث است که تنها با پرداختن به آن در تئوری اما نادیده انگاشتن آن درعمل ،نتیجه ملموسی درصیانت از جان کارگران عاید نخواهد شد

مسلماحفاظت ازجان نیروی انسانی متخصص بعنوان سرمایه های ارزشمند ،دردرجه اول متوجه شخص ودر درجه بعدی برعهده کارفرمایان است ؛اما بدلیل وجود انبوه ابزارآلات سنگین وواحدهای آسیب زا در کارگاههای بزرگی نظیر شرکت پتروشیمی این وظیفه مدیران است که با ایجاد فضای ایمن در محیط کار ،شرایط رابرای انجام کارهای بدون حادثه مهیا نمایند.

بی دلیل نیست که درپالایشگاهها وشرکت های پتروشیمی ،واحد تخصصی تحت عنوان "مدیریت ایمنی "با بکارگیری نیروهای متخصص در حوزه ایمنی وسلامت به کارگمارده شده اند واین واحدها در تمام شئوونات کاری وظیفه نظارت بر انجام امورات وتطبیق آن با اصول ایمنی راعهده دارند واین موضوع امروزه درپالایشگاهها کشور دردرجه اول اهمیت قرار دارد.

اما گویا شرکت پتروشیمی ایلام که هر از چند گاهی با اتفاقات وحوادث منجر به فوت وجراحت کارگران مواجهه است یا با اصول ایمنی کار بیگانه است یا اصلا واحدی تحت عنوان واحد ایمنی در این شرکت وجود ندارد! آیا بروز دو اتفاق متعدد نظیر برخورد بوم جرثقیل با داربستها وسقوط یکی از کارگران در یکی دو روز گذشته وهمچنین سقوط یکی از کارگران از ارتفاع در امروز نمی تواند گواهی روشن بر جای خالی ایمنی دراین واحد بزرگ کارگاهی باشد؟البته فوت 2نفراز کارگران براثرسقوط جرثقیل سنگین در طول چند ماه گذشته را باید به حوادث سریالی این شرکت افزود!

بروز اتفاقاتی که در طول چند ماه گذشته در شرکت پتروشیمی ایلام که حیات کارگران آن را نشانه رفته است می تواند بعنوان زنگ خطری برای تداوم اتفاقات مشابه ویا مهمتر از اینها تلقی شود زیرا بروز دو اتفاق مشابه که دریکی باعث جراحت یک کارگر ودردیگری به حیات او خاتمه داده است به چیزی جز نادیده انگاشتن اصول ایمنی کار ویا عدم تخصص نیروهای بکارگرفته شده در واحد ایمنی  دراین شرکت نمی تواند ختم شود.

برهمین اساس ضرورت دارد مسئولین پتروشیمی ایلام با درنظر گرفتن تخصص نسبت به چیدمان نیرویی وتجدید نظر دربرنامه ها ومقررات ایمنی کار و افزایش ایمنی محیط های کارگاهی این شرکت مبادرت نمایند؛ به طور قطع حفظ حیات وسلامت جسمی کارگران باید مقدم برانجام کارها دانسته شودزیرا نمی توان جایگزین مناسبی برای نیروی کار متخصص از دست رفته پیدا کرد .





اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
-
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
.یکی از افراد نفر داربست بوده که جزء نفرات پیشرو جهت ایمن سازی ارتفاع می باشد و نفر دوم کمک جوشمار بوده که محل کار کاملا ایمن بوده است و از کمربند ایمنی نیز استفاده کرده خود ایشان متاسفانه به قسمت ممنوعه (لبه بالایی محافظ داربست)می رود تا چادر سایه بان جوشکاری را جمع کند که سقوط می کند.هر دو حادثه خطای فردی بوده است
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۴
نویسنده محترم سعی کنید وقتی به تحلیل موضوعی میپردازید که تریبون نقادی ۱۰۰ در اختیارتان قرار دارد آن موضوع را از تمام جوانبش بسنجید.نه اینکه جهت بالابردن آمار خوانندگان متن تیتری فرا تر از اندوخته های ذهنی خود انتخاب نمایید
بدانیم که وقتی در هر سطحی از جامعه اتفاق یا حادثه ایی رخ میدهد مجموعه ایی از عوامل دست به دست هم میدهد که آن اتفاق بیفتد. یقینا عدم رعایت اصول ایمنی یکی از دهها دلیل این اتفاقات بوده است لیکن کمال بی انصافیست نوک پیکان را متوجه ایمنی نماییم
شاید عدم متد و روش های کار در این اتفاقات بالاترین درصد بروز را بخود اختصاص دهد. موضوعی که با تعویض نفرات و بکار گیری ماهر ترین و متخصص ترین افراد باز هم همین آش و همین کاسه خواهد بود.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار