افزایش دمای اصفهان طی روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت
تابناک: گرمای هوا این روزها زودتر از موعد معمول و به طور ناباورانه‌ای در نخستین روزهای اردیبهشت ماه سایه بر سر شهر اصفهان گسترانده است و اشعه‌های خورشید در دومین ماه بهار، با بی رحمی تمام، بر سر و صورت مردم می‌تابد.
کد خبر: ۲۲۱۴۸۱
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۷ 30 April 2016
به گزارش تابناک اصفهان، گرمای هوا این روزها زودتر از موعد معمول و به طور ناباورانه‌ای در نخستین روزهای اردیبهشت ماه سایه بر سر شهر اصفهان گسترانده است و اشعه‌های خورشید در دومین ماه بهار، با بی رحمی تمام، بر سر و صورت مردم می‌تابد. طی سال های اخیر، بی نظمی در شرایط آب و هوایی به گونه ای رخ داده است که کارشناسان معتقدند این نشانه‌ها ناشی از پدیده تغییر اقلیم است پس به ناچار گرمای هوای این روزهای اردیبهشتی را نیز باید در این راستا قلمداد کرد. اگرچه افزایش بی نظمی های جوی نظیر بارش‌های ناگهانی، وزش طوفان های شدید، خشکسالی و افزایش دما چند سالی است که در برخی نقاط ایران به چشم می خورد. اما به نظر می‌رسد، هرچه جلوتر می‌رویم این ناهنجاری‌های جوی با شکل و شمایل جدیدتر و با شدت بیشتری خود را نمایان می‌کنند.

بارش های ناگهانی، خشکسالی و افزایش دما
از بارزترین نوسانات در آب و هوای ایران است که به گفته اقلیم شناسان تکرار و تداوم آنها، نشان دهنده وقوع پدیده «تغییر اقلیم» در کشور است و بر این اساس، افزایش درجه حرارت، ذوب شدن یخ های قطبی، بالا آمدن سطح آب های آزاد و بی نظمی در پدیده های آب و هوایی از مهم ترین پیامدهای این تغییر اقلیم محسوب می شوند. به گفته «بهلول علیجانی» استاد دانشگاه خوارزمی بارش برف در شهرهای جنوبی و مرکزی کشور پس از 50 سال، سرمای شدید و بارش تگرگ در فصل شکوفه دهی درختان، بارش سنگین برف در استان های مازندران و گیلان و ... برخی از نشانه های بی نظمی در شرایط آب و هوایی کشور است.استان اصفهان نیز طی سال های اخیر از این بی نظمی ها مستثنی نمانده است و خشکسالی، کمبود بارش‌ها و تغییرات دمایی که روز به روز در این منطقه جغرافیایی شدت بیشتری به خود گرفته و از وجوه تغییر اقلیم محسوب می‌شوند، در این استان خود را به منصه ظهور می‌گذارند. آنطور که «حسن خدابخش» رییس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان می‌گوید تغییر شرایط اقلیمی در این استان از اواخر تابستان 94 مشهودتر شد و با متفاوت شدن شاخص ها، برما محرز  شد که سال 95 از نظر بارشی و دمایی، سال استثنا و متفاوتی برای ما خواهد بود.  او ادامه می‌دهد: ما سال گذشته زمستان گرمی را پشت سر گذاشتیم پس باید انتظار گرمای زودتر از موعد و غیرطبیعی را در اردیبهشت ماه داشته باشیم.

 افزایش دو درجه‌ای دما در اردیبهشت‌ماه نسبت به میانگین دراز مدت
رییس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان که معتقد است شرایط افزایش دما نسبت به نرمال در اردیبهشت‌ماه توسط کارشناسان ما پیش بینی می‌شد، می‌گوید: امسال میانگین حداکثر دمای 10 روز اول اردیبهشت ماه به 26.5 درجه رسید، درحالی که این میزان در 10 روز دراز مدت 24.3 درجه بوده است.برهمین اساس، شرایط دمایی در 10 روز اول اردیبهشت ماه 95  نسبت به میانگین 10 روز دراز مدت با نزدیک به دو درجه افزایش دما روبه رو بوده‌ است. خدابخش معتقد است که سرعت افزایش حداکثر دمای اصفهان در اردیبهشت ماه زیاد بوده،به طوری که از 20 درجه به 31 درجه رسیده است و این امر کمی غیرطبیعی به نظر می‌رسد.او البته این افزایش دما در اردیبهشت ماه برای اصفهان را استثنایی نمی‌داند و می‌گوید: در طول 30 سال گذشته،  دو الی سه سال دیگر نیز  وجود داشته است که بیشینه دما در آن سال طی اردیبهشت ماه به نزدیک 31 درجه برسد.

سال 95؛ سالی گرم برای اصفهان
خدابخش پیش بینی می‌کند که امسال دمای اردیبهشت و خرداد ماه در اصفهان از میزان معمول و نرمال یکی، دو درجه بیشتر شود و افزایش دما به طور ویژه ای رخ دهد، به گونه‌ای که گرم ترین سال را طی سال های اخیر داشته باشیم.او ابراز امیدواری می‌کند که سیستم‌های بارشی در طول روزهای آینده تا حدودی وضعیت هوا را تعدیل بخشیده و از گرمای هوا در اصفهان بکاهند، والا وضعیت گرما ادامه دار شده و حتی افزایش محسوس دو درجه‌ای را نیز به دنبال خواهد داشت. رییس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با بیان اینکه شرایط دمایی و سیستمی بر روی بارش و بارش نیز بر روی شرایط دمایی تاثیر می گذارد و این دو رابطه‌ای متقابل دارند، عنوان می‌کند: متاسفانه افزایش دما باعث شده شرایط بارشی کاهش یافته و کاهش باران نیز  به افزایش دما کمک کرده است.

 بارش‌های ضعیف و بدون تاثیر اصفهان
او که اکثر بارش‌های اصفهان را بارش های ضعیفی می‌داند، می‌گوید: مسلما وقتی بارش پیوسته باشد، تاثیر دمایی اش را می گذارد، ولی بارش های ضعیف چندان اثری بر روی کاهش دما ندارد. خدابخش معتقد است، تقویت سیستم‌های کم فشار بر روی زمین به افزایش دمای هوا کمک کرده است، به گونه‌ای که بارش‌ ها تاثیری بر روی کاهش دما نخواهند داشت.او البته به بارش های فروردین ماه در اصفهان اشاره کرده و می‌گوید: فعال شدن سامانه بارشی خوب در این ماه، دمای هوا را تعدیل کرد و به گونه ای که حتی اجازه نداد دما به حد نرمال خود برسد و کمتر از آنچه که انتظار می رفت، بود.

  روزهای گرم‌تر  اردیبهشتی در راه است
«مردم باید منتظر روزهای گرم‌تر هم باشند!» مطلبی است که رییس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان اصفهان با اعلام آن می‌گوید: اگرچه شرایط جوی در اردیبهشت ماه نوسانات زیادی دارد، ولی پیش بینی می شود حداکثر دمای اصفهان در اردیبهشت ماه به 34 تا 35 درجه برسد.خدابخش بیان می کند: شاید در برخی روزهای اردیبهشت با کاهش دما و تعدیل آن نیز مواجه باشیم، اما این کاهش به حدی نیست که قابل لمس و محسوس باشد.او با بیان اینکه چند سیستم بارشی نیز در اردیبهشت ماه فعال خواهند شد، عنوان می‌کند: اگر این سیستم‌ها قوی عمل کنند، شاید بتوان انتظار کاهش دما در اصفهان را طی اردیبهشت ماه داشت. رسیدن حداکثر دمای اصفهان در اوایل مرداد ماه به 42 درجه نیز موضوع دیگری است که رییس پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان در خاتمه به آن اشاره می‌کند.

 صدها سال برای تغییر اقلیم نیاز است
«پرویز کردوانی» جغرافیدان برجسته کشور به تغییرات جوی رخ داده سال های اخیر در ایران، واژه «نوسانات» را اطلاق می کند؛ زیرا معتقد است صدها سال زمان لازم است تا اقلیمی به معنای واقعی تغییر کند و دوره ای مانند عصر یخبندان شکل گیرد. او معتقد است، نوسانات ناگهانی آب و هوا نتیجه گرم شدن کره زمین است و این انسان است که از سال 1850 میلادی و شروع دوره صنعتی شدن با افزایش فعالیت های خود، سبب افزایش گازهای گازکربنیک و متان در کره زمین شد. این مطلب در روزنامه اصفهان زیبا منتشر شده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار