به گزارش تابناک آذربایجان غربی و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری آذربایجان غربی به نقل از ايرنا، مسعود سلطاني فر روز شنبه در آيين آغاز نشست رسمي ششمين برنامه راه ابريشم در اروميه افزود: دولت مصمم است تا با استفاده از همه ظرفيتهاي گردشگري موجود، سياستهاي خود را در مسير رشد و توسعه فرهنگي و اقتصادي كشور تدوين و اجرا كند.

وي اظهار كرد: بايد امروز تفكر خود را از مرزهاي ملي به همكاري هاي با ارزش بين المللي توسعه دهيم چرا كه به اين روش مناقشات بين كشورها نيز خاتمه مي يابد.

وي اظهار كرد: هم اكنون قلمرو كشورهاي عضو جاده ابريشم منطقه گسترده اي را پوشش داده و اين كشورها سيستم سياسي، قوانين و مقررات، فرهنگها، قوميتها و هنجارهاي متفاوتي دارند كه بايد با به رسميت شناختن همين تفاوت ها به همكاري بپردازند.

وي ادامه داد: حفظ جريان تبادل اطلاعات، اساس و پايه اي مهم براي شناخت افقهاي سياسي، مالي و ارتباطات و فعاليتهاي اقتصادي و فرهنگي در ميان كشورهاي واقع شده در مسير جاده ابريشم است.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور اظهار كرد: در جريان توسعه جاده ابريشم مصمم هستيم تا با غلبه بر بحرانهاي حاضر، فرصتي براي همكاري و خلاقيتهاي بين ملتها به عنوان ابزاري براي گذر از مناقشات و جنگ فراهم كنيم و صلح و آشتي را گسترش دهيم.

سلطاني فر بيان كرد: به عنوان معاون رئيس جمهور ايران بر روي اهتمام دولت نسبت به افزايش همكاري ها و توسعه گردشگري پايدار در حوزه جاده ابريشم تاكيد دارم.

وي اظهار كرد: ما بر اين باوريم تا خود را براي تبادلات فرهنگي و همكاري هاي تجاري آماده كنيم و به ترويج روح جديد جاده ابريشم مبتني بر اعتماد، اتحاد و منافع مشترك و برابر و آموزش مشترك و فراگير بپردازيم.

سلطاني فر بيان كرد: جاده باستاني ابريشم با اتصال غرب به شرق همواره رابط بين اروپا و آسيا و مسيري براي مبادلات اقتصادي و فرهنگي و همكاري هاي دوستانه بوده است.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري كشور اظهار كرد: ايران به عنوان وارث سرزمين پارس در مركز اين جاده قرار گرفته و گذر اين جاده از ايران موجب علاقه انسان هاي اين سرزمين به سفر و جست و جو و يادگيري شده است.

وي گفت: موقعيت فرهنگي و جغرافيايي جاده باستاني ابريشم، مراكز تمدن باستاني ايران را كه در اين مسير بودند، به هم متصل كرد و تاريخ ايران و جاده ابريشم در هم تنيده شدند.

پخش پيام طالب رايفايي دبير سازمان جهاني جهانگردي از طريق ويدئو، ارائه گزارش كار و برنامه هاي آتي سازمان جهاني جهانگردي توسط آلاپر سولوآ، پخش كليپ جاده ابريشم از برنامه هاي روز دوم ششمين نشست برنامه راه ابريشم بود.

به گزارش ايرنا، 33 كشور جهان عضو برنامه راه ابريشم هستند و كشورهاي بسياري براي بهره گيري از فرصتهاي سرمايه گذاري و انتفاع اقتصادي در تلاش براي پيوستن به اين برنامه هستند.

يكي از كريدورهاي راه ابريشم در سال 2014 به ثبت يونسكو رسيده و كشورهاي قزاقستان، قرقيزستان، ازبكستان، تاجيكستان، قفقاز و كشورهاي مشترك المنافع در اين كريدور قرار دارند.

يونسكو از محل بودجه هاي بين المللي خود به اين كشورها كمك مالي مي كند.

انتفاع تجاري شهرهاي واقع شده در مسير اين كريدورها و به ويژه جذب گردشگران بيشتر، از مهمترين مزاياي واقع شدن در كريدور راه ابريشم است.

ششمين نشست راه ابريشم با حضور نمايندگان 33 كشور عضو برنامه راه ابريشم از سوم تا ششم ارديبهشت ماه سال جاري در هتل پنج ستاره آنا اروميه برگزار مي شود.