مروری بر روزنامه های یک شنبه پنجم اردیبهشت،
موضوع برجام و تعدی امریکایی ها به دو میلیارد دلار ایران در امریکا در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. اگرچه روزنامه های اصلاح طلب سعی کرده اند علت دست اندازی امریکا به اموال ایران را دولت قبل قلمداد کنند، روزنامه های اصولگرا این اقدام امریکا را نماد عدم پایبندی امریکا به برجام دانسته اند.
کد خبر: ۲۱۸۱۴۷
تاریخ انتشار: ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۱۵ 24 April 2016

موضوع برجام و تعدی امریکایی ها به دو میلیارد دلار ایران در امریکا در کانون توجه روزنامه های امروز قرار دارد. اگرچه روزنامه های اصلاح طلب سعی کرده اند علت دست اندازی امریکا به اموال ایران را دولت قبل قلمداد کنند، روزنامه های اصولگرا این اقدام امریکا را نماد عدم پایبندی امریکا به برجام دانسته اند.

به گزارش«تابناک»، روزنامه های اصولگرا با انتقاد شدید از سیاست های دولت در قبال بدعهدی امریکایی ها موضوع برداشت دو میلیارد دلار را به برجام گره زده اند. در همین راستا کیهان و جوان بیشترین انتقاد را از دولت انجام داده اند. جوان در این گزارش با عنوان«تواتر اقدامات خصمانه امريکا‌ در سکوت دستگاه ديپلماسي » می نویسد:« در شرايطي که 100 روز از اجرايي شدن برجام مي‌گذرد هنوز هيچ کدام از انتظارات حداقلي دولت در اين باره برآورده نشده و جامعه هنوز در انتظار است كه مشاهده کند وعده و وعيدهاي دولتمردان در اين باره به کجا خواهد رسيد


امريکايي‌ها طي اين مدت بارها تلاش کرده‌اند با اتخاذ رويکردي خصمانه فشارهاي بين‌المللي به جمهوري اسلامي ايران را افزايش دهند و از دستيابي ايران به نتايج پسابرجام جلوگيري کنند؛ وضع تحريم‌هاي جديد به بهانه‌هاي مختلف، متهم کردن ايران به دخالت در امور کشورهاي منطقه و تروريست‌پرور ناميدن کشورمان از جمله مؤلفه‌هاي رفتاري امريکايي‌ها طي هفته‌هاي اخير است، رويکردي که با سکوت و بعضاً انفعال دستگاه ديپلماسي هم مواجه شده است.

در يکي از آخرين اقدامات خصمانه روز چهارشنبه اول ارديبهشت برابر با 20 آوريل، ديوان عالي امريکا با صدور رأيي به دادگاه‌هاي امريکا اجازه داد که در رسيدگي به دادخواهي قربانيان جرايم تروريستي، از دارايي‌‌هاي بلوکه‌ شده ايران براي پرداخت غرامت استفاده کنند.

چندي پيش بود که دادگاهي بدوي در امريکا، طي حکمي اعلام کرد که بستگان ٢۴۱ تفنگدار امريکايي که در سال ١٩٨٣ در انفجار مقرشان در بيروت کشته شدند، مي‌توانند تا سقف 2 ميليارد دلار از دارايي‌هاي بلوکه شده ايران به عنوان غرامت دريافت کنند.

بانک مرکزي ايران پس از حکم مذکور از ديوان عالي امريکا تقاضاي فرجام‌خواهي کرد که ديوان عالي امريکا نيز حکم دادگاه بدوي اين کشور را تأييد کرد. اين اقدام مراجع قضايي امريکا اما واکنش قابل توجهي از سوي مقامات دولت يازدهم به همراه نداشت، آنچنان که حسن روحاني و محمدجواد ظريف با بيان جملاتي کلي از مسئله عبور کردند و حسين جابري‌انصاري، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران که در نيويورک به سر مي‌برد طي بيانيه‌اي حکم ديوان عالي امريکا در تأييد پرداخت غرامت از دارايي‌هاي ايران را محکوم و آن را تنها «دستبرد به اموال جمهوري اسلامي ايران» عنوان مي‌کند.

شبيه اين رفتار را بارها مقامات دولت يازدهم انجام داده‌اند و در مقابل نقض تعهدات امريکايي‌ها يا توهين و تحقير آنها سکوت پيشه کرده‌‌اند يا براي توجيه افکار عمومي به جملاتي کلي و فاقد قاطعيت بسنده کرده‌اند. حال مشخص است که نتيجه‌ چنين رويکردي، گستاخي بيشتر امريکايي‌ها و مانع‌تراشي آنها بر سر اجراي برجام خواهد بود، مسئله‌اي که اکنون به وقوع پيوسته و نگراني‌هاي فراواني را هم با خود به همراه داشته است. »

همچنین روزنامه کیهان در ستون گفت و شنود خود با عنوان غیرت به همین موضوع پرداخته و نوشته:

«گفت: دولت در سمنان به منتقدان حمله کرده که چرا پیروزی بزرگ برجام را نمی‌بینند؟

گفتم: ولی همین دولتمردان دست‌اندرکار اذعان می‌کنند که برجام تقریباً هیچ دستاوردی نداشته است و می‌گویند در حالی که ایران همه تعهداتش را انجام داده، آمریکا به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرده است.

گفت: ایشان گفته است؛ چرا باید توان ایران را دست کم بگیریم؟!

گفتم: باز هم، همین دولتمردان هستند که توان ایران را در حد تولید آبگوشت بزباش معرفی می‌کنند و می‌گویند باید از خارج مدیر وارد کنیم و آمریکا را کدخدا می‌دانند و...!

گفت: خطاب به منتقدان گفته‌اند «غیرت و تعصب دینی شما کجا رفته است»؟!

گفتم: خب! اگر غیرت و تعصب دینی در میان بود که، چوب حراج به تأسیسات هسته‌ای کشورمان نمی‌زدند، در مقابل عهدشکنی آمریکا مقاومت می‌کردند، اجازه چپاول 2 میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده را نمی‌دادند و...

گفت: نمردیم و معنی غیرت را هم فهمیدیم! حالا این غیرت مورد نظر آقایان دقیقاً در کجای کار است؟!

گفتم: چه عرض کنم؟!... از شخصی که قرار بود کاری را ظرف 2 ساعت انجام بدهد ولی چند ساعت از موعد مقررگذشته بود و هنوز هیچ کاری نکرده بود، پرسیدند؛ ساعت چنده؟ و طرف با عصبانیت گفت؛ ساعت به چه دردی می‌خوره؟ آدم باید غیرت داشته باشه! »


با این حال روزنامه های اصلاح طلب و همچنین دولتی ایران سعی کرده اند موضوع دو میلیارد دلار را به بی احتیاطی دولت قبل منتسب کنند. در همین زمینه روزنامه شرق در گزارشی با عنوان« چه كسي ٢ميليارددلار را به آمريكايي‌ها داد » نوشته: ماجراي پرداخت دو ميليارددلار غرامت از دارايي‌هاي بلوكه‌شده ايران در آمريكا به تازگی دستاويزي براي مخالفان دولت شده تا نشان دهند برجام نتوانسته موفقيت‌آميز باشد. ادعای ارتباط بلوکه‌شدن دو میلیارددلار دارایی ایران از همان ابتدا توسط مقامات ارشد دولت و بانك مركزي رد شد. دیروز ولی‌اله سیف برگی دیگر از این ماجرا را رو کرد که نشان می‌دهد باز هم پاي دولت احمدي‌نژاد در ميان است. رئيس كل بانك مركزي در واكنش به توقیف بیش از دو میلیارددلار از دارایی‌های کشورمان با حکم دیوان‌عالی آمریکا به بهانه واهی مشارکت ایران در انفجار پایگاه تفنگداران دریایی آن کشور در بیروت، گفت: متأسفانه در دولت گذشته، هنگام خرید اوراق بهادار و سرمایه‌گذاری‌های دلاری، سهل‌انگاری‌ شده و دقت کافی و احتیاط‌های لازم صورت نگرفته است. به گزارش روابط‌عمومی بانک مرکزی، سيف با اشاره به اینکه مبادلات دلاری (U-Turn) با جمهوری اسلامی ایران به صورت یک استثنا بر رژیم تحریم‌های دلاری آمریکا علیه ایران مجاز دانسته شده بود اظهار كرد: «متأسفانه دقت و احتیاط لازم در این مورد انجام نشده است». رئیس کل بانک مرکزی با تأکید بر اینکه مسئولان دولت قبل باید این موضوع را مدنظر قرار داده، احتیاط لازم را به عمل می‌آوردند، افزود: «متأسفانه در دولت گذشته باوجود هشدارهای دلسوزانه کارشناسان و مدیران بانک مرکزی مبنی‌بر پرهیز از سرمایه‌گذاری روی اوراق بهادار دلاری و اینکه این رفع ممنوعیت دائمی نیست، این اوراق را خریداری کردند و این‌گونه زمینه تضییع حقوق ملت ایران را پدید آوردند».


روزنامه آرمان منتسب به آقای هاشمی در گزارشی خواسته است که عارف از ریاست مجلس فعلا کناره گیری کند. این روزنامه در گزارشی با عنوان« انصراف مشروط‌عارف ! » نوشته:« عارف انصراف مي‌دهد؟

درخواست برای انصراف عارف از ریاست مجلس/ پیگیری پرونده زنجانی در ترکیه!

اگرچه تا مشخص نشدن نتايج دور دوم انتخابات نمي‌توان نظر صريحي درباره آن به طور قاطع اعلام كرد اما اگر فرض بر حضور لاريجاني و عارف باشد آن‌گاه بايد ميزان راي اين دو را بررسي كرد كه به اعتقاد برخي لاريجاني شانس بيشتري براي جلوس بر كرسي رياست دارد و عارف بايد بار ديگر براي مصلحت كشور با رياست خداحافظي كند اما آيا اين كنار رفتن براي حاميان عارف و اصلاح‌طلبان خوشايند است؟ به طور طبيعي عارف نشان داده كه اهل گذشت و ايثار براي كشور است كه نمونه آن را در انتخابات رياست‌جمهوري شاهد بوديم و عارف به نفع روحاني از رقابت منصرف شد و اين‌بار هم انتظار از او چنين است كه پس از مشخص شدن تركيب اصلي مجلس دهم و بالا بودن راي لاريجاني براي رياست او با اين كرسي فعلا خداحافظي كند. اما چه بايد كرد تا عارف بدون هزينه عرصه را براي رياست لاريجاني فراهم كند؟ برخي كارشناسان عرصه سياست معتقدند كه در اين مسير بايد بزرگان وارد شوند. بي‌شك تنها در زماني حاميان عارف راضي به واگذار كردن عرصه رياست مجلس به لاريجاني هستند كه خواسته‌هاي آنان هم محقق شود كه نخستين آن تشكيل فراكسيون اصلاحات در مجلس است كه هدف آن انسجام بخشيدن به اصلاح‌طلبان در خانه ملت و تاثيرگذاري آنان در تصميم‌گيري‌هاي مجلس است. شايد درخواست بعدي آنان نشاندن يك اصلاح‌طلب بر كرسي نايب‌رئیسي و رياست چند كميسيون مجلس باشد كه در ازاي بقاي لاریجاني بر كرسي رياست، طلب شود و چندين خواسته ديگر كه در صورت كنار رفتن مشروط عارف مطرح مي‌شود.

تضمين تحقق خواست اصلاح‌طلبان

اما چگونه بايد به اين امر اعتماد داشت كه در صورت كنار رفتن عارف اين خواست هاي اصلاح‌طلبان محقق شود كه در اينجا نياز به حضور بزرگان احساس مي‌شود البته بحث اعتماد به لاريجاني مطرح نيست چرا كه بارها دو طرف يعني اصلاح‌طلبان و لاريجاني اعتماد به همديگر را نشان دادند و ترديدي در اين موضوع نيست اما بايد توجه داشت كه احتمال كارشكني برخي براي عدم تحقق اين وعده‌ها وجود دارد كه در اين زمان نقش بزرگان روشن مي‌شود و درصورت عدم تحقق اين وعده‌ها ديگر لازم نيست لاريجاني و عارف با يكديگر رو به رو شوند بلكه بزرگان هستند كه به آنها گوشزد مي‌كنند سرنوشت كرسي رياست چگونه تعيين شده است... »


روزنامه ایران نیز در گزارشی با عنوان«پیگیری پرونده ‌زنجانی به دادگاه‌های ترکیه رسید» می نویسد:« «قدرت تنجل» امانتدار بابک زنجانی ۵۱ درصد از سهام شرکت هواپیمایی «انور ایر» را به کانکوت باگانا، سهامدار اولیه این شرکت هواپیمایی فروخت.

غلامرضا مهدوی، وکیل شرکت نفت با تأیید این موضوع، از ورود وکلای خارجی وزارت نفت به این پرونده و حسابرسی دفاتر این شرکت در دادگاه‌های ترکیه خبر داد. به گزارش «ایران»، اولین بار نام «قدرت تنجل»، تاجر ترکیه‌ای در جلسه بیستم محاکمه متهمان نفتی (بابک زنجانی، مهدی شمس‌زاده و حمید فلاح هروی) مطرح شد. به استناد اوراق پرونده که در سازمان بازرسی، دادسرای تهران و دادگاه انقلاب مطرح و بخشی از اتهامات متهمان رسیدگی و رأی صادر شده است، «مهدی شمس‌زاده»، بازرگان ایرانی‌الاصل مقیم دوبی در سال 92 اقدام به افزایش سرمایه‌گذاری خود در بخش حمل و نقل ترکیه کرده است و این افزایش سرمایه‌گذاری را از طریق خرید خط هوایی Onur که یک شرکت حمل و نقل هوایی خصوصی است، انجام داده است. سرمایه استفاده شده برای این کار، برابر با ٢٥٠ میلیون دلار اعلام شده است. این بازرگان ایرانی علاوه بر سهام شرکت هوایی مذکور، اقدام به خرید نیمی از سهام شرکت حمل و نقل جاده‌ای ulusoy-varan کرد که سرمایه مورد نیاز برای خرید این سهم برابر با صد میلیون دلار بوده است. این بازرگان ایرانی‌الاصل بعد از خرید 7 هواپیما برای خط هوایی Onur Air ترکیه، این هواپیما‌ها را به شرکت ایرانی تأسیس شده به وسیله بابک زنجانی منتقل کرد. در همان ایام، انتخاب به نقل از روزنامه «وطن» چاپ ترکیه نوشت: ترک‌ها شرکت هواپیمایی Onur Air را در سال ۲۰۱۳ به قیمت ۲۵۰ میلیون دلار به «قدرت تنجل»، تاجر ترک و «مهدی شمس‌زاده» فروختند اما بعد از آن اخباری منتشر شد مبنی بر اینکه خریدار واقعی این شرکت، «بابک زنجانی»، صاحب شرکت هواپیمایی قشم بوده است. البته بعد از آن و پس از بازداشت بابک زنجانی در ایران، شرکت «انور ایر» دچار مشکلات مالی شد و به دنبال آن «جان کرت باگانا»، صاحب اصلی شرکت هواپیمایی «انور ایر»، بعد از فروش این شرکت در حوزه گردشگری شروع به کار کرد و تصمیم گرفت بار دیگر این شرکت را خریداری کند. به همین دلیل به تهران آمد و با شرکتی که معادل سازمان صندوق بیمه‌گذاری سپرده‌های پس‌انداز ترکیه است، برای خرید مجدد این شرکت مذاکره کرد. گفته شده این شرکت به قیمت ۱۰۵ میلیون دلار یعنی نصف قیمت اصلی این شرکت هواپیمایی به صاحب اولیه فروخته شده است. به غیر از جان کرت باگانا که مجدداً این شرکت را خریده است، «قدرت تنجل» و «مهدی شمس‌زاده» هر سه سهامداران جدید شرکت انورایر هستند.»


روزنامه قانون نیز با استفاده از کاریکاتور زیر به ابراز علاقه اوباما برای سفر به ایران واکنش نشان داده است.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار