کد خبر: ۲۱۵۱۷۳
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹ 19 April 2016


مدیرکل اجتماعی فرهنگی استانداری البرز گفت: گدانماها به تدریج جامعه را از وجود احساس انسانی تهی می کنند.

به گزارش ایرنا، حمید رضا عسگری مورودی روز سه شنبه در حاشیه بازدید از نمایشگاه «زخمی کهنه زیر پوست شهر» با موضوع آسیب های تکدی گری در کرج، با مثبت ارزیابی کردن این نمایشگاه افزود : سلسله اقدامات عملیاتی، آموزشی و پیشگیرانه فرهنگی در جهت ساماندهی و مقابله با پدیده مذموم تکدی گری بسیار ضروری است.

وی ادامه داد: اگر کمک های مردم به متکدیان صرفاً برانگیخته و منبعث از احساس باشد، به جریان بزهکاری در جامعه مدد رسانده و به نوعی گسترش دهنده آسیب های اجتماعی خواهد بود.

عسگری مورودی گفت: در صورتی که احساسات و عواطف انسانی در مواجهه با پدیده ها از جمله موضوع تکدی گری از خاستگاه عقل و اندیشه تبعیت نکند، انسان یاریگر و کمک دهنده مغبون و متضرر می شود.

وی با اشاره به دیدگاه شرع و قانون، پدیدۀ تکدی گری را تقبیح و جرم مشهود توصیف و خاطرنشان کرد: سوء استفاده از عقاید و عواطف انسانی، رذیلانه ترین شیوۀ سودجویی و خسارت بارترین روش کسب درآمد توسط گِدا نماها در جامعه است، مدیرکل اجتماعی و فرهنگی استانداری البرز اضافه کرد: چرا که تدریجاً جامعه را از احساس واقعی انسانی تُهی و اعتماد عمومی را از بین می برد.

وی افزود: کودکان فعال در شبکه های تکدی گری بیش از وجه، نیاز به توجه دارند و این نیازمندی با وجوهات نقدی مردم که حتی دقایقی نیز در دستان این کودکان نمی ماند، نه تنها تأمین نمی شود که گاهی احساس حقارت و کِهتری را در وجود آنان نهادینه می سازد.

وی با تأکید بر هوشیاری مردم در قبال موضوع تکدی گری، یادآور شد: در کمک و یاری رسانی به متکدیان، شناخت نیازمندان واقعی مهمترین رکن ساماندهی این مسئله اجتماعی است.

عسگری مورودی با برشمردن ترفندها و شگردهای افراد شیّاد، تصریح کرد: گاهی برخی افراد با بهره گیری از شیوه های گوناگون از جمله ارائۀ نسخه درمانی و یا اظهار در راه ماندگی و درخواست مساعدت مالی برای عزیمت به شهر و دیار خود و ده ها روش ماهرانه دیگر، با سوءاستفاده از احساسات عالی انسانی و عقاید مردم، به نیّات سودجویانه خود دست می یابند که در این گونه مواقع با اندکی تأمل می توان منطقی ترین راه را برای کمک و مساعدت انتخاب کرد.

وی گفت: مثلاً به جای پرداخت وجه نقد به فرد گِدا نما و سائل پیشه که با ارائه نسخه درمانی درخواست کمک مالی دارد، دارو در اختیارش قرار داد و یا در عوض پرداخت پول، خوراکی سالم و مقوّی به کودکان متکدی تقدیم کرد.

مدیرکل اجتماعی فرهنگی استانداری البرز ادامه داد: بی تردید حرکت های شیّادانه در پوشش تکدی گری، ضمن ترسیم چهره ای زشت و نازیبا از جامعه، در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی عوارض جبران ناپذیری را برجای خواهد گذاشت که گاهاً به افزایش ریسک سرمایه گذاری در مناطق درگیر می انجامد.

وی تأکید کرد: متأسفانه یافته ها حکایت از آن دارد که متکدیان خارجی متردد از مرزهای شرقی کشور که به صورت سازماندهی شده و شبکه ای به صورت غیرقانونی تا عمق صدها کیلومتری داخل مرزها و استان های میانی وارد می شوند، کودکان خود را تعمداً از همان ابتدا قطع عضو نموده و رسماً وارد شبکه های تکدی گری می کنند که در مناسبات داخلی این گونه شبکه ها، کودکان خردسال دچار نقص عضو به دلیل برخورداری از موقعیت برتر در برانگیختن احساسات مردم، از اجاره بهای مضاعفی نسبت به کودکان سالم برخوردارند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار