میزان املاح محلول آب کارون پس از قریب به 10 سال در اهواز به محدوده مطلوب آب شرب رسید
کد خبر: ۲۱۴۹۳۰
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹ 19 April 2016
ارتفاع رودخانه کارون در محل آبگیر تصفیه خانه های آب اهواز از 80 سانتی متر در شرایط عادی به 410 سانتی متر نیز رسیده است . میزان هدایت الکتریکی پس از یک صعود ناگهانی به 2900 میکروموس , از یک روند کاهشی تبعیت کرده و از روز شنبه 95 1 28 به " محدوده مطلوب آب  آشامیدنی " رسیده است . میزان گل و لای کارون یا شاخص کدورت حداکثر به NTU واحد 20000 رسید . کیفیت گل و لای بسیار سازگار بوده و فرآیند ته نشینی خوبی را داشته و مهمتر از همه , مقادیر اکسیژن محلول بالا ( 7ppm) و مواد آلی محلول پایین (6ppm ارزش پرمنگناتی) در آب خام بیانگر کیفیت بسیار خوب حوضه آبریز لرستان و دز میباشد . در بارندگی اسفندماه در حوضه کارون میزان اکسیژن محلول برای 24 ساعت 2ppm بود و مواد آلی به 18ppm نیز رسید .

مردم اهواز برای اولین بار پس از قریب به 10 سال توانستند آب شیرین و قابل شرب را از شبکه لوله کشی شهری در همه نقاط از ملاثانی تا ویس , شیبان , اهواز و کارون  دریافت کنند .

میزان املاح محلول (TDS) در رودخانه جاری در اهواز که نمیدانم آنرا کارون بنامم یا دز , برای اولین بار کمتر از شاخص ppm 1000 شد و آبی کاملا مطلوب و شیرین را برای مردم اهواز به ارمغان آورد .

خروش دز و سیلاب حاصل از آن , آلودگی های بستر کارون را زدود که سنجش شاخص های کیفیت آب شرب مانند اکسیژن محلول , نیتریت , مواد آلی و جمعیت میکروبیولوژیک , موید این رخداد است .
البته فرسودگی شبکه توزیع در نقاط قدیمی شهر و همچنین حاشیه شهرهای اهواز و کارون بر کیفیت آب تاثیر گذار بوده و برخی از ساکنین این مناطق در ساعات پر مصرف روز بواسطه افت فشار و مکش پمپ های خانگی از این نعمت الهی محروم مانده اند .

امید است به حول و قوه الهی , با همکاری کارشناسان و مسئولین آبفای اهواز و کمیته ایمنی آب اهواز در انعکاس مطلوب و موثر نقاط پرمخاطره شبکه توزیع در راستای جلب مشارکت مدیران ارشد استان در اختصاص اعتبارات لازم برای تعویض شبکه و انشعابات در این نقاط بتوانیم در خدمت رسانی به همه مردم موفق باشیم .

   
غلامرضا رئیسی / مدیر کنترل کیفیت آبفا اهواز

منبع: تابناک
برچسب ها: کارون ، آب شرب ، شرب ، آب
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار