برج هشدار دهنده در نزدیکی بندر جاسک با ستونی بلند نظرها را به خود جلب می‌کنند و نزدیک به 200 سال است که سر بر آسمان این بندر دارد تا راهنمایی باشد برای ناخدایان و دریانوردانی که در گذشته دور برعرشه شناورهای خود، با دلهره این گذرگاه را می‌پیمودند.
کد خبر: ۲۰۱۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳ 25 March 2016
  به گزارش تابناک هرمزگان، این برج هشدار دهنده به منظور اعلام خطر به شناورهایی ساخته شد که در هنگام روز از کنار این بندر می‌گذشته‌اند.
 
در سال 1919 میلادی انگلیسی‌ها برای سلامت تردد در شب، برج چشمک زن دیگری در راس جاسک بنا کردند که به چراغ برخو معروف شد و بدین ترتیب این فانوس چشمک زن با فناوری زمان خود ماموریت یافت تا در هنگام تاریکی شب به کمک دریانوردان بشتابد و آنان را از خطر برخورد با صخره‌ها وعمق کم آب در این ناحیه آگاه کند. از آن تاریخ به بعد این دو برج نه تنها نقش خود را به عنوان دو برج هشدار دهنده بلکه به عنوان دو نشان و دوعلامت بر وجود بندری بنام جاسک ایفا کردند.
 
فانوس چشمک زن درست در کنار قبرستان انگلیسی‌ها قرار گرفته بود که اکثرشان در نبرد معروف جاسک و در جنگ با پرتغالیها و هلندی‌ها جان باخته بودند. این فانوس به فاصله 500 متر از برج سیاه و سفید و درست در امتداد این برج بنا شده بود.
 
نکته دیگر اینکه چراغ برخو ضمنا در نزدیکی محلی به نام "کابل هوز" (cable house) قرار گرفته بود که زمانی نقطه شروع خطوط تلگراف بین جاسک و مسقط و جاسک به بندر کراچی در پاکستان بوده است. این فانوس شامل دو بخش شرقی و غربی است و تا قبل از انقلاب توسط اداره بنادر مورد بهره برداری و مراقبت قرار می‌گرفته و هم اکنون دیگر آثاری از آن به جا نمانده است.
 
شهرستان جاسک با قدمت چندین هزار ساله به عنوان مرکز داد و ستد و بازرگانی و دریابانی در گذشته دور در منطقه بوده است. در سال 1616 میلادی، انگلیسی‌ها این شهر را به عنوان بندر تجاری خود انتخاب کرد و اولین محموله انگلیسی‌ها در سال 1616 با کشتی از هند در جاسک پهلو گرفت.
 
در سال 1864 اولین خطوط تلگراف و کابل دریایی ایران از جاسک به هند ایجاد شد که ایران و هند را از طریق گواتر- جاسک - بندرعباس مرتبط می‌ساخت. دخمه و گورستان پیش از اسلام در 15 کیلومتری شمال خاوری شهر جاسک، اتاقهای ساسانی، امامزاده امیر دیوان، دژ پرتغالیها در بندر جاسک، ساختمان پست و تلگراف و ساختمان بنگله سرخ و مناطق حفاظت شده جنگلهای حرا، برخی مکانهای دیدنی و تاریخی شهرستان جاسک را تشکیل می‌دهند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار