گردشگران:برنامه‌ شاد تکرار شود
کد خبر: ۲۰۱۰۰۷
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۸ 22 March 2016
جشن آیین سنتی نوروز با استقبال قابل‌توجه گردشگران نوروزی اردبیل در محل ستاد اجرایی خدمات سفر برگزار شد.

کراپ‌شده - جشن نوروز- اردبیل

میراث فرهنگی استان اردبیل برای اولین بار جشنواره نوروزی آیین‌های سنتی و بومی محلی استقبال از بهار را باهدف معرفی هر چه بیشتر این آیین‌ها برگزار کرد.

تجربه‌ای که در سال‌های گذشته به دلایل مختلف از انجام آن خودداری می‌شد و بااین‌وجود امسال استقبال گردشگران نشان داد که نوروز در اردبیل برای گرمی و نشاط‌آفرینی نیازمند برنامه‌هایی از این دست است.

این جشن با وجود اینکه می‌توانست در ابعاد گسترده اطلاع‌رسانی شود با غیبت صداوسیما و اهالی رسانه و مسئولان اما با حضور پررنگ گردشگران و تلاش هنرمندان استانی توانست شور و نشاط قابل‌توجهی را به مسافران هدیه کند.

از دقایق اولیه برگزاری جشن گردشگران و مسافران نوروزی با شنیدن زمزمه آن در محل ستاد اجرایی خدمات سفر حضور یافتند تا جایی که در نیم ساعت اولیه جشن تمامی محوطه نگارخانه خطایی اردبیل و حتی صندلی نمایندگان دستگاه‌های اجرایی پر شده بود.

گردشگران دوربین به دست نه تنها از برنامه‌های شاد و مفرح و آداب سنتی به نمایش گذاشته شده لذت بردند بلکه در گفتگو باخبرنگار مهربه ضرورت تکرار آن تأکید داشتند.

یکی از گردشگران مازندرانی در این خصوص بهخبرنگار مهرگفت: من هیچ اطلاعاتی در مورد آداب سنتی اردبیل نداشتم و فکر نمی‌کردم چنین رسوم جالبی در اردبیل باشد. این برنامه کمک کرد رسوم جالبی را یاد بگیرم.

نازنین وحیدی افزود: با وجود اینکه بخش‌های زیادی از برنامه به زبان ترکی بود اما خیلی شیرین و جذاب بود و واقعاً می‌توانم بگویم اردبیلی‌ها رسم‌های جالبی دارند.

در این جشنواره به همت گروه‌های مختلف موسیقی، نمایش و تئاتر آیین‌ها و رسوم مختلف سنتی از جمله چهارشنبه‌سوری، نواوستی، شال سالاماخ، بازی‌های بومی محلی مانند قلندر، عروس بران و تکم گردانی اجرا شد.

به گفته معاون گردشگری میراث فرهنگی استان اردبیل نمایش این رسوم باهدف ترویج فرهنگ غنی استان اردبیل است.

قادر تقی زاده تصریح کرد: ما در خصوص معرفی جاذبه‌های گردشگری فرهنگی خود بیش‌ازپیش لازم است تلاش کنیم و می‌توان با اجرای برنامه‌های این چنین نسبت به معرفی این جاذبه‌ها اقدام کرد.

وی برگزاری برنامه‌های شاد و مفرح را زمینه‌ساز جذب گردشگران دانست و تأکید کرد: در این جشنواره گروه‌های موسیقی، گروه رقص آذری ایگیدلر، گره لبخند و خوانندگان خود استان دعوت شدند تا داشته‌های اصیل هنری و فرهنگی ما را به نمایش بگذارند.

اظهارات تقی زاده به واقع در عمل نیز اثبات شد به طوریکه یکی از گردشگران بهخبرنگار مهرگفت: فکر نمی‌کردم در اردبیل چنین برنامه‌هایی اجرا شود.

محمد فرجی تأکید کرد: من همیشه شنیده بودم هوای اردبیل سرد است و در عید هم برنامه و جشن ندارد؛ امسال به صورت آزمایشی به اردبیل سفر کردم و وقتی دیدم برنامه‌های شاد و جالب مثل جشنواره و اردبیل گردی اجرا می‌شود سال‌های بعد هم دوست دارم سفر کنم.

یکی دیگر از مسافران نوروزی اردبیل نیز بهخبرنگار مهرگفت: هر چند هوای بیرون سرد است اما در جشن همه دور هم بودیم و اصلاً سرما فراموش شده بود.

فاطمه بنیادی معتقد است چنین برنامه‌هایی می‌تواند برای گردشگران یک خاطره شیرین باشد.

با وجود اینکه در برخی مواقع برگزاری این برنامه‌ها در اندیشه سنتی برخی مدیران حمایت نمی‌شود، یک بار تجربه موفق میراث فرهنگی اردبیل نشان داد با نگاه سنتی و توزیع بروشور و بیان این اظهارات که ما جاذبه گردشگری داریم نمی‌توان گردشگران را به یک منطقه جلب کرد.

در مقابل لازم است به نیاز اصلی مسافران یعنی همان فرصت شادی و نشاط توجه داشت و در تمامی برنامه‌ها رنگ و بوی شادی را گنجاند.

دختر کوچکی که به تکم گردان نگاه می‌کند و از ته دل از رقص بز نر، نماد استقبال از بهار می‌خندد به مادرش می‌گوید: . تو خاطرات عید می‌نویسم، می‌برم تو کلاس برای دوستام می خونم.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار