زمین‎های شور، لم یزرع و مردابی را می‎توان با بهره‎گیری از سیستم‎های آبیاری به مناطق مستعد آبزی‎پروری تبدیل کرد.
کد خبر: ۱۹۸۷۶
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۹ 07 April 2015

 به گزارش تابناک یزد، زمین‎های شور، لم یزرع و مردابی را می‎توان با بهره‎گیری از سیستم‎های آبیاری به مناطق مستعد آبزی‎پروری تبدیل کرد.

 یک کارشناس آبزی‎پروری اظهار کرد: برای افزایش نقش آبزی‎پروری در توسعه‌ی روستایی به بهره‎گیری از سیستم‎های پرورشی کارآ برای افزایش بهره‎وری تولید در سطوح فعلی، توسعه و گسترش سطوح جدید زیر کشت در مناطق ساحلی و درون سرزمینی که از پتانسیل بالقوه مناسبی برخوردار هستند می‎توان اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: در مناطق ساحلی زمین‎های شور، لم یزرع و مردابی وجود دارد که برای کار کشاورزی مناسب نبوده اما می‎توان با بهره‎گیری از سیستم‎های آبیاری و ... به توسعه‌ی مناطق ساحلی و ساحل‌نشینان و در مناطق درون سرزمینی نیز با احداث مزارع آبزی‎پروری در مقیاس خرد و بزرگ تجاری در مناطق مستعد به توسعه روستایی کمک کرد.

ایشان همچنین ادامه داد: برای رسیدن به اهداف فوق و توسعه‌ی مناطق روستایی کمک دولت‎ها با برنامه‌ریزی‎های میان‎بخشی، تأمین اعتبارات و تسهیلات، کاهش ساختار بوروکراسی، تصمیم‎گیری به موقع، ایجاد ظرفیت‌سازی ساختاری، اطلاع‎رسانی، توسعه زیرساخت‎ها، تزریق فن‎آوری، توسعه بازار، خدمات ترویجی و... ضروری است.

این محقق آبزی‎پروری اظهار کرد: با بهره‎گیری از بیوتکنولوژی در آبزی‎پروری جهت افزایش نرخ تولید گونه‎های پرورشی از طریق بهبود ارزش تغذیه‎ای غذای آبزیان، بهبود مدیریت بهداشت تولید، توسعه و تنوع بخشی به گونه‎های آبزی، بهبود مدیریت ذخایر آبزیان و حفاظت از محیط زیست در جهت نیل به اهداف توسعه‎ای و افزایش نقش آبزی‎پروری کمک کار می‌شود.

وی گفت: هم‌اکنون از همه‌ی امکانات و پتانسیل‎های آبزی‎پروری جهت سهیم شدن در تولید غذای جهانی به‌طور کامل و شایسته استفاده نشده است. بر همین اساس در سال 2001، تصمیم‌گیری برای ایجاد زیر کمیته‌ی آبزی‎پروری در کمیته‌ی ماهیگیری فائو مطرح و تصویب شد.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: کشورهای عضو فائو نیز برای بهره‎گیری از این فرصت به‌عنوان ابزار توسعه‎ای برای ممالک خود به این زیر کمیته متصل شده و در مجموع به این نتیجه رسیدند که آبزی‌پروری می‎تواند نقش تعیین‌کننده‎ای در توسعه‌ی اقتصاد ملی، تأمین غذا و امنیت غذایی ایفا کند.

این محقق افزود: در کنار توسعه‌ی آبزی‌پروری و بمنظور توسعه‌ی پایدار این حرفه ایجاد و تدوین استانداردهای آبزی‎پروری نظیر مدیریت بهینه تولید، دستورالعمل‎های coc با بهره‎گیری از دستورالعمل فائو در ماهیگیری مسئولانه، تولید ارگانیک و هماهنگ شدن با قوانین و مقرات تجاری جهانی و حفاظت از محیط زیست در دستور کار قرار داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه‌بر آن ضرورت گنجاندن مباحث آبزی‎پروری به‌عنوان یک فعالیت مهم در برنامه‌ی توسعه‎ای هر کشوری مد نظر قرار گرفته و در برنامه‎ریزی توسعه‎ای جهت هماهنگی با سایر زیربخش‎های اقتصادی، حمایتی و سازمان‎های مسئول منابع آب و خاک و... لحاظ می‎شود.

این کارشناس آبزی‎پروری افزود: مشارکت بخش خصوصی و دولتی در آبزی‎پروری و تشکیل شبکه‎های آبزی‎پروری(تشکل‎های تولیدی) با وجود هزینه و زمان‌بر بودن آن می‎تواند به‌طور قابل ملاحظه‎ای در توسعه‌ی زیر بخش آبزی‎پروری ثمربخش باشد چون این امر در شناسایی موانع و راه حل‎های منطقی برای رسیدن به اهداف توسعه‎ای اثرگذار است.

  به گزارش ایسنا، همکاری‎های منطقه‎ای و بین‎المللی دولتی و خصوصی باعث ایجاد فرصت، افزایش آگاهی و مبادله تجربیات دو جانبه شده و با ایجاد فضای گفت‎وگو و مذاکره در خصوص حلقه‎های مختلف تولید آبزی‎پروری در جهت توسعه‌ی آبزی‎پروری، تولید غذا، اشتغال، بهبود معیشت و امنیت غذایی موثر واقع می‎شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار