در زندگی قسم به قرآن می‌خوریم و پیش‌داوری‌هایمان را اثبات می‌کنیم، مسافر را از زیر قرآن رد می‌کنیم، در شادی‌ها و عزاها این قرآن است که حرف اول را میزند، اما این روزها تنها در قالب یک کتاب در قفسه اتاقمان مهجور مانده است.
کد خبر: ۱۸۸۹۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۱ 28 February 2016

در زندگی قسم به قرآن می‌خوریم و پیش‌داوری‌هایمان را اثبات می‌کنیم، مسافر را از زیر قرآن رد می‌کنیم، در شادی‌ها و عزاها این قرآن است که حرف اول را میزند، اما این روزها تنها در قالب یک کتاب در قفسه اتاقمان مهجور مانده است.

به گزارش تابناک همدان؛ قرآن در خانه هر مسلمانی نه یکی، بلکه حتّی گاهی چند مدل و با چند خط و ترجمه متفاوت وجود دارد، اما متأسفانه آن‌گونه که باید به این کتاب آسمانی پرداخته نمی‌شود و حتی معانی آن نیز بدون توجه خوانده می‌شود، گویا در زندگی مدرنیته ما انسان‌ها توجه به قرآن مد سال نیست.

قرآن کریم امانتی است که از پیامبر مهربانی‌ها در نزد عالمیان به امانت گذاشته‌شده، اما چرا باید بی‌سوادی قرآنی در جامعه اسلامی موج بزند؟

چرا باید سهم قرآن در گوشه طاقچه خانه باشد؟

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان گفت: قرآن کریم، کلام پروردگار عالمیان است، با دیگر سخن‌ها تفاوت اساسی دارد و دارای آثار ویژه‌ای است که در هیچ کلام دیگری یافت نمی‌شود.

حجت‌الاسلام علی دشتکی با تأکید بر اینکه قرآن کتاب زندگی و قانون مسلمانان و بشریت است، اظهار داشت: این روزها کتاب خدا تنها وسیله تفأل، استخاره و تشریفات شده است و قرآن را تنها بر سر سفره عید، سفره عقد و در سفر به همراه داریم و از قرآنی که باید راهگشای ما در زندگی باشد، به‌درستی استفاده‌نشده است.

وی ادامه داد: همه ما به‌نوعی اسیر حاشیه قرآن هستیم و از بطن آن غافل شده‌ایم، مهجوریت قرآن در این است که هنوز قرآن وارد زندگی ما نشده و ما هنوز به فهم درک محتوای قرآن نرسیده‌ایم.

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان با تأکید بر اینکه تلاوت قرآن ارج بسیار بالایی دارد اما تدبر در آن موضوع دیگری است، تصریح کرد: تلاوت بدون تدبر اثربخشی چندانی ندارد، تدبر در مفاهیم قرآن یکی از ضرورت‌هاست.

حجت‌الاسلام علی دشتکی با اشاره به آمارهای اعلام‌شده در خصوص قرآن افزود: بر اساس اعلام آمارها، تنها ده درصد مردم ما می‌توانند راحت قرآن بخوانند که این مسئله جای تأمل دارد و همه ما باید برای قرائت، فهم، تدبر و عمل به قرآن، به‌درستی وارد شویم.

وی بابیان اینکه رفع مهجوریت قرآن در جامعه امری ضروری است، گفت: برنامه‌ریزی در حوزه فرهنگ باید با توجه به مفاهیم و رهنمودهای قرآن باشد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی همدان در ادامه به وجود ۷۰ درصد بی سواد و کم سواد قرآنی در جامعه اشاره کرد و گفت: دولت باید از آموزش قرآن حمایت کند زیرا که این یک بحث اساسی و فرهنگی است.

حجت الاسلام علی دشتکی افزود: با اشاره به اینکه فعالیت مؤسسات قرآنی منجر به فضاسازی در راستای گسترش و ترویج فرهنگ قرآنی می‌شود، افزود: در حال حاضر ۱۷۰ موسسه و خانه قرآنی شهری و روستایی در استان همدان فعالیت دارند.

وی عملیاتی کردن ارتقای سواد قرآنی، توسعه و ارتقا جامعه قرآنی، تربیت متولیان، مربیان، مفسران، حافظان وقاریان را امری ضروری برشمرد و اضافه کرد: این تعداد هم‌اکنون در استان همدان حدود ۲٬۰۰۰ نفر هستند که با توجه به جمعیت استان باید به ۱۸٬۰۰۰ نفر برسند.

وی ابراز داشت: رسیدن به آینده ایده آل جامعه قرآنی همکاری و همراهی متولیان و فعالان نهادها را می‌طلبد.

این‌گونه به نظر می‌رسد که انس عموم مردم با قرآن کریم حلقه مفقوده فعالیت‌های قرآنی است، زیرا فعالیت‌ها و مسابقات قرآن در کشور ما همواره حول موضوعات تخصصی می‌چرخد و مسابقات به دنبال انتخاب برترین صوت، لحن و موضوعاتی ازاین‌دست است درحالی‌که آنچه که برای مسلمانان ضروری و واجب است انس با قرآن است و باید مأنوس کردن مردم با قرآن به‌صورت جهادی پیگیری شود.

همچنین ایجاد انگیزه و علاقه در بین مردم یکی از موضوعاتی است که باید به‌صورت جهادی به آن رسیدگی شود و مردم را به خواندن قرآن و انس با آیات الهی تشویق کرد.

نکته حائز اهمیت و مغفول مانده در این زمینه کوتاهی مدارس از قرآن است، زیرا بسیاری از دانش‌آموزان بعد از ۱۲ سال خواندن درس قرآن بازهم در روخوانی مشکل‌دارند، شاید با رفع این مشکل آینده‌ی بهتری برای افزایش سواد قرآنی رقم بخورد.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار