کد خبر: ۱۸۶۸۸۱
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱ 24 February 2016
مردم ایران در ادوار مختلف تاریخی به مفهوم واقعی تاریخ ساز بوده‌اند، اما در دوران معاصر بعد از انقلاب اسلامی، افتخارات و پایمردی‌های ارزشمندی را رقم زده‌اند:

1. در پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال 1357 و اتفاقات قبل از آن با مشارکت حداکثری خود، زمینه سقوط نظام طاغوتی را فراهم کردند.
2. در همه‌پرسی استقرار نظام جمهوری اسلامی ایران، با رای 98 درصدی استقرار نظام مقدس را تثبیت کردند.
3. در دوران هشت سال دفاع مقدس، با تمام توان و از جان و مال برای حافظت از کیان نظام اسلامی تلاش کردند و در نهایت ایادی استعمار را از دسترسی به خاک این کشور بازداشتند.

اینها فقط پاره‌ای از افتخارآفرینی‌های مردم شریف ایران و ملت غیور اردبیل در ادوار معاصر تاریخ ایران است. ملت ایران در راهپیمایی‌های مختلف به تناسب ایام مهم به دعوت رهبر معظم انقلاب و مسئولان نظام، لبیک گفته و وفاداری خود را به میثاق‌های نظام ثابت کرده‌اند. شرایط سخت دوران تحریم هم گواهی بر این مدعا شد. ایرانیان برای اعتلای نام ایران و دستیابی به جایگاه بایسته و شایسته در عرصه بین‌الملل، حاضر به مقاومت در مقابل ریاضت‌های اقتصادی و تحریم‌های ناجوانمردانه تحمیل شده از سوی نظام استکبار شدند.

 مردم شریف اردبیل نیز به تاسی از رهنمودهای مقام معظم رهبری و راهبرد نظام در این مسیر پیشتاز بوده‌اند، اما، به دلیل عدم توسعه بیشترین آسیب را هم متحمل شده‌اند. بسیاری از طرح‌هایی که می‌توانست در سایه رونق اقتصادی کشور، فضای اردبیل را به سمت توسعه ببرد، به دلیل رکود ناشی از تحریم‌ها، شکاف توسعه را تشدید کرد.

البته موضوعی که جای تعجب دارد این است که چرا نمایندگان محترم ما از این ظرفیت کمترین استفاده را می‌کنند و به جای اینکه وضعیت توسعه و اقتصاد منطقه را در قیاس به سایر نقاط کشور برای مردم تبیین کنند! سعی می‌کنند القا کنند که همه چیز عالی است و ما چقدر خوشبختیم! ولی این چنین نیست برادر! نمایندگان محترم مجلس تنها بر اخذ رای برای ورود به مجلس در دوره تبلیغات انتخابات، تمرکز کرده و پس از انتخاب به دلیل عدم اجماع بین خودشان نمی‌توانند آنگونه که ضرورت دارد، در توسعه استان و نیز گره‌گشایی، نقش‌آفرینی کنند.

باید قبول داشت که پیشتیبانی مردم حتی در دوران پسا تحریم و گشایش‌ها نیز برای نیل به پیشرفت و آبادانی بیش از پیش، ضرورت دارد. دیگر دوره شعارهای رنگارنگ و گاه توخالی گذشته است. مردم به دنبال اثر ملموس شعارها و وعده‌ها در وضعیت معیشت و کسب و کار خود هستند. باید به قیاس جناب سعدی(علیه رحمه) که گفته‌اند: "به عمل کار برآید به سخندانی نیست"، بگوئیم به عمل کار برآید به سخنرانی نیست!

خوشبختانه با به نتیجه رسیدن تلاش‌های دولت تدبیر و امید در زمینه برجام، فضای بین‌المللی و داخلی مساعدی برای از بین رفتن رانت‌ها و تبعیض‌ها فراهم شده است. در فضای کنونی می‌توان با تعریف چارچوب‌های دقیق توسعه و تصویب قوانین با ضمانت اجرایی این امید را به مردم داد که اردبیل همگام با کشور سربلندمان، در راستای تعالی هرچه بیشتر در حال حرکت است.

علیرغم اینکه همه‌مان به گشایش‌های بعد از برجام دلخوشیم! ولی تا به حال کسی نیامده تا بگوید که برادر! این گشایش در سطح استان اردبیل یعنی چه! و ما چه راهبردی را برای این دوره و گذر سعادتمند در این مسیر در پیش داریم تا همه ملت تکلیف خود را بدانند! لب کلام اینکه تا به امروز اجماعی در خصوص اولویت اول خواست و نیاز استان صورت نگرفته است.

 تا به حال کسی راست و حسینی! به ملت نگفته است که واقعا مبتلابه این استان چیست و چه باید کرد! کسی نیامده تمام اقشار استان را برای رسیدن به آن خواست و حل مشکل بسیج کند. وقتی نمایندگان محترم در خصوص مساله اول استان اجماع ندارند، تکلیف مردم مشخص است. می‌شود داستان باری به هر جهت! به عبارتی به خواست مشخصی نرسیده‌ایم تا نمایندگان خود را با آن تفکر راهی بهارستان کنیم و پیشرفت در آن مسیر را نیز از ایشان مطالبه کنیم. بر اندیشمندان دلسوز استان واجب است تا مسایل اصلی که همه مان باید در راستای رفع و رجوع آن تلاش کنیم را تبیین کنند.

واقعا باید بدانیم در سطح کلان دنبال چه چیزی و چه جایگاهی هستیم. گاهی به این فکر می‌کنم که آیا واقعا مردم ما مطالبه مشخصی دارند! چه چیزی از کاندیدای مجلس می‌خواهند! ولی واقعیت این است که طیف شعارها و حرفها، چیز دیگری را نشان می‌دهد. در فضای ابهام در خواست مورد اجماع، همه کس هر حرفی میزند ولی امان از یک ذره همگرایی در راستای درد اصلی استان!

در مقطع کنونی، باید این باور را در مردم استان ایجاد کرد که گفتمان نمایندگان و مسئولان ارشد استان، گفتمان توسعه است و با عقب ماندگی و ریشه‌های آن سرجنگ دارد. به این ترتیب، باید مدیران ارشد و نمایندگان استان خود نماد و الگوی مبارزه با عقب ماندگی وعدم توسعه باشند. اجماع و هم‌سویی نمایندگان در راستای منافع استان از اهم خواسته‌های مردم شریف این منطقه می‌باشد. برای کسب حمایت و پشتیبانی مردم شریف منطقه، باید تمام تلاش‌ها بر کاهش فاصله شاخص‌های توسعه‌یافتگی استان در قیاس با استان‌های همجوار و همتراز باشد. باید مردم احساس کنند که چنین اهتمامی هست و به پیشتیبانی از آن کمر همت ببندند.

باید بستری توام با اعتماد و فضای تکریم سرمایه در استان ایجاد کرد و با جذب سرمایه‌داران منتسب به منطقه در راستای توسعه هر چه بیشتر کوشید. بسیاری از سرمایه‌هایی که می‌توانست در اردبیل سرمنشا آبادانی باشد، بنا به دلایل فرهنگی و گاه مدیریتی در جاهای دیگر منشا خیر و برکت شده است. اکنون وقت آن است که پیش‌زمینه و بستر جذب چنین سرمایه‌هایی در استان فراهم شود. فرهنگ ما برای توسعه و جذب سرمایه، نیاز به کار دارد. باید خواست توسعه را در تک تک آحاد شریف استان ایجاد کنیم و بدون تردید نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، پیش‌قدمان این خواست هستند و با رفتارها و مطالبات خود، این خواست را تقویت می‌کنند. باید پذیرفت که بدون حمایت همه‌جانبه ملت در هیچ‌عرصه‌ای توان پیشرفت وجود ندارد. باید اعتماد مردم را ارج نهاد و به احترام آنها تمام قد ایستاد.

دکتر اسماعیل درگاهی

Dargahi.2001@gmail.com

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مهدی
|
-
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۶
امیدواریم نماینده گان محترم فعلی و دور بعدی مجلس توان درک و به کاربست این سخنان ساده و صمیمی را که آنگونه هم که از متن پیداست صرفاً از سر دلسوزی نوشته شده ، داشته باشند.
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۷
یادداشت سنجیده ای است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار