امروز 13 جمادی الاول به روایتی سالروز شهادت حضرت فاطمه(س) است و عزاداران و شیفتگان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در این روز غمبار با حضور در حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) در قم به عزاداری می پردازند.
کد خبر: ۱۸۵۵۷۱
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳ 22 February 2016
به گزارش تابناک قم، در این روز غمبار حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) نیز مانند خیابان های شهر قم یکپارچه سیاهپوش شده است و صدای قرآن و نوحه سرایی مداحان اهل بیت(ع) از ماذنه های آن به گوش می رسد. 

مردم عزادار، با قلبی آکنده از ماتم و اندوه آمده اند تا شهادت مظلومانه و غریبانه فرزند پیغمبر اسلام(ص) را به حضرت فاطمه معصومه(س) تسلیت بگویند و سوگوارانه درغم جانکاه این مصیبت بزرگ بر سر و سینه بزنند و اشک ماتم بریزند. 

در بسیاری از هیات های عزاداری و تکیه های مختلف در شهر قم نیز شاهد عزاداری های مردم در سالروز شهادت دخت پیامبر اسلام هستیم. 

دسته های عزادار سینه زن و زنجیر زن نیز از صبح امروز با عبور از خیابان های اصلی شهر با حضور در حرم مطهر حضرت معصومه(س)، در این مکان اجتماع کرده و به سوگواری شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) مشغول هستند. 

مراسم عزاداری همچنین در بیوت مراجع تقلید و نیز در دفتر مقام معظم رهبری در قم برپاست و مراجع تقلید میزبان عزادارانی هستند که برای عرض تسلیت شهادت حضرت زهرا(س) به بیت آن ها مراجعه کرده اند. 

مراسمی نیز ویژه شهادت حضرت زهرا(س) از شب یکشنبه در مسجد مقدس جمکران آغاز شده و هم اکنون نیز مشتاقان اهل بیت عصمت و طهارت با نوای مداحان اهل بیت در سوگ شهادت همسر امام اول شیعیان اشک ماتم می ریزند. 

حضرت فاطمه زهرا(س) در بیستم جمادی الثانی پنجم بعثت در مکه دیده به جهان گشودند. 

پیامبر اکرم(ص) به این دلیل نام فاطمه را برای وی برگزیدند که خداوند او و فرزندانش و آنان که به این بانوی بزرگ محبت دارند، از آتش جهنم دور ساخته است. 

از دیگر نام های حضرت فاطمه(س) می توان به زهرا، صدیقه، طاهره، مبارکه، بتول، راضیه، مرضیه، محدثه، صدیقه کبرا، حورا و عذرا اشاره کرد، ام الحسین، ام الحسن، ام الائمه و ام ابیها از کنیه های حضرت زهرا(س) به شمار می آید. 

الگو و اسوه پارسایی در آغوش پرمهر مادرش، با عواطف و احساسات مادری آشنا شد و پس از درگذشت حضرت خدیجه(س) در کنار رسول خدا رشد و پرورش یافت و از سرچشمه دانش و علم وی بهره برد، دوره کودکی حضرت صدیقه کبری(س) با آغاز رسالت رسول اکرم(ص)همراه شد. 

حضرت زهرا(س) همچون مونسی دلسوز همواره در کنار پدر بود و در برابر آزار مشرکان، از پدر بزرگوارش دلجویی می کرد و نه تنها به عنوان یک دختر نسبت به پدر، بلکه همچون مادری مهربان حامی مقام نبوت بود. 

حضرت محمد(ص) همواره شدت علاقه و دوستی خویش را نسبت به حضرت فاطمه(س) در میان مسلمانان نشان می داد، به گونه ای که پیامبر اکرم(ص) این بانوی بزرگ را ام ابیها نامیدند، این کلمه علاوه بر معنای مادر پدر به معنی اصل و مظهر نبوت و ولایت است. 

شهادت حضرت زهرا(س) به روایتی سیزدهم جمادی الاولی و به روایتی دیگر سوم جمادی الثانی سال یازدهم هجری قمری است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار