چهاردرصدکل معادن کشوردرهمدان قراردارد
تاکنون 28 نوع ماده معدنی در استان همدان شناسایی شده و کشف معادن اندولوزیت و یاقوت آبی از مواردی است که استان همدان را در سرمایه گذاری در این بخش مستعد نشان می دهد.با وجوداین معادن و استعداد استان همدان در این زمینه هنوز شاهد پیشرفت چشمگیری درحوزه معدن نیستیم که نشان از وجود مشکلاتی در این بخش است .
کد خبر: ۱۸۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱ 03 April 2015
تاکنون 28 نوع ماده معدنی در استان همدان شناسایی شده و کشف معادن اندولوزیت و یاقوت آبی از مواردی است که استان همدان را در سرمایه گذاری در این بخش مستعد نشان می دهد.با وجوداین معادن و استعداد استان همدان در این زمینه هنوز شاهد پیشرفت چشمگیری درحوزه معدن نیستیم که نشان از وجود مشکلاتی در این بخش  است .

به گزارش تابناک همدان ؛ در استان همدان 271 معدن فعال وجود دارد که معادن سیلیس ، فلدسپات ، معادن غنی لاشه آهکی ، سنگ آهن ، پگماتیت ، میکا ، آندالوزیت ، گارنت، انواع گرانیت‌ها ، پوزولان، سیلیس، پوکه معدنی ، دولومیت ، تراورتن و تالک ، شن و ماسه و لاشه ساختمانی سبب شده تا همدان را یک استان معدن خیز بدانیم . اولیایی معاون معدنی سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان همدان می گوید: با توجه به اینکه ذخایر بالایی در استان وجود دارد اما به علت نداشتن صنایع معدنی و صادرات ، ارزش افزوده برای مواد معدنی در استان نداریم. نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس وجود معادن ارزشمند مانند اندولدزیت و یاقوت آبی را نشان از ظرفیت بالای معدنی استان اعلام می کند و می گوید : تاکنون 11 هزار میلیارد ریال به بنگاه های زود بازده پرداخت شده است که اگر 2 هزار و 500 میلیارد ریال آن به معادن تعلق می گرفت بسیاری از مشکلات این بخش رفع می شد.

 ابراهیم کارخانه‌ای می افزاید : چهار درصد کل معادن کشور در استان همدان قرار دارد در صورتی که سهم اشتغالزایی این معادن تنها 16 درصد است.

وی با بیان اینکه این درصد اشتغالزایی بسیار کم و محدود است می گوید : این امر نشانگر

غیرفعال بودن بسیاری از معادن این استان است .

  نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس تصریح می کند ارائه آموزش های ابتدایی به معدن داران از مهمترین ضروریات در این حوزه است که نیازمند عزمی راسخ همراه با برنامه ای هدفمند است. از دیگر مشکلات معدن در استان را می توان حمایت نکردن دولت از معدن داران اعلام کرد که موجبات غیرفعال شدن معادن را درپی دارد البته نبود پشتوانه علمی برای معدان داران نیز درخور توجه است که همت مسئولان امر را می طلبد.

سهم معدن در درآمد استان را 12 درصد است که این میزان با ایجاد صنایع فرآوری و سرمایه گذاری به 17   درصد قابل افزایش است .

یکی از فعالان عرصه معدن یکی از موانع موجود در حوزه معدن را مراحل سخت گرفتن مجوز بهره برداری است که حمایت معدن داران از طریق اعطای تسهیلات ارزان قیمت می تواند به اکتشاف و استخراج مواد معدنی در استان همدان سرعت ببخشد.  با توجه به مطالب مطرح شده در می یابیم که حوزه معدن استان زمینه مناسب ، سود آور و اشتغالزایی است که از دید سرمایه گذاران پنهان مانده است و می طلبد که مسئولان امر با توجه بیشتر به این بخش زمینه های سرمایه گذاری را درآن ایجاد کنند .

با توجه به لزوم ورود بخش خصوصی در مراحل مختلف بخش صنعت و معدن از جمله بخش اکتشاف اگر استان همدان درصدد توسعه همه ‌جانبه است باید شرایط و زمینه‌های جذب سرمایه‌گذار را در استان فراهم کند.

به هر میزان که اکتشاف معادن به خوبی انجام شود به همان میزان نیز بهره‌وری از معادن مطلوب خواهد بود.

بهره‌برداری درست و فناوری در حوزه اکتشاف چه با تأمین منابع مالی و چه با ایجاد شرایط برای افراد متخصص ، موجبات رشد حوزه معدنی استان را درپی خواهد داشت که این مهم همگامی همه متولیان امر را طلب می‌کند.

نداشتن اعتبار و بودجه برای اکتشاف معدن ، نبود امنیت سرمایه گذاری در این بخش، نبود تناسب فاغ التحصیلان دانشگاهی با صنایع معدن استان و کمبود صنایع فرآوری محصولات معدنی از مشکلات بخش معدن استان همدان است به نظر می رسد جذب سرمایه گذار چه در بخش اکتشاف و چه در بخش صنایع فرآوری ، ارائه تسهیلات بانکی به فعالان عرصه اکتشاف و فرآوری محصولات معدنی ، ایجاد مراکز تحقیقات معدنی و آماده سازی زمینه ورود افراد متخصص در عرصه اکتشاف و بهره برداری می تواند مشکلات معدن استان را رفع کند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار