کد خبر: ۱۷۹۴۳۵
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۲ 11 February 2016
به گزارش تابناک یزد، رویدادهای دو هفته اخیر نشان می دهد که تحولات سیاسی- اقتصادی در کشور وارد مرحله تازه‌ای شده است. انتظارات مخالفان دولت به خصوص در جناح تندرو مبنی بر ناتوانی دولت یازدهم در تغییر وضعیت اقتصادی نسبت به وضعیت بحرانی که در تابستان سال 1394 تحویل گرفت، به طور کلی در حال تغییر است.

مخالفان امید بسته بودند که اساسا شکل گیری توافق هسته‌ای ممکن نمی شود بعد از اینکه کارها در این بخش به خوبی پیش رفت و برجام به اجرا رسید، آن‌ها امید بسته بودند که این رویداد اثرات محدودی داشته باشد و نتواند اقتصاد ایران را به تحرک وادارد اما بسیار مهمتر از توافق هسته‌ای این بود که مجموعه اقدامات، برنامه‌ریزی‌ها و مذاکرات فشرده، از ماه‌ها پیش در درون دولت با شرکت‌های خارجی چه در سطوح اقتصادی، چه در زمینه سیاسی، به گونه‌ای سازمان‌دهی شده بود که آثار اقتصادی و روانی اجرای برجام یا لغو تحریم‌ها، مافوق انتظار کارشناس اقتصادیِ طرفدار دولت بود. طی کمتر از سه هفته شاخص بورس بین 17 تا 20 درصد افزایش پیدا کرد.
 در عین حال دولت موفق شد بدون اینکه منابع ارزی حاصل از توافق هسته‌ای را هزینه کند یا از آن بهره‌مند شود، معادل بیش از 50 میلیارد دلار قرارداد اقتصادی با صاحبان پیشرفته‌ترین کشورها، آن هم در زیربنایی‌ترین بخش‌های اقتنصادی ایران به امضا برساند. اما اینکه عصبانیت تندروها و رادیکال‌ها، این روزها وجوه خطرناکتری به خود می گیرد و در بخش‌های مهم‌تری بروز پیدا می‌کند، تنها به این دلیل نبوده است.
برآوردهای اولیه مقامات اقتصادی و موسسات اقتصادی ناظر بر اقتصاد ایران نشان می‌دهد که اقتصاد ایران در سه ماهه سوم سال جاری مجدد وارد مرحله رشد شده است. گرچه میزان رشد اقتصاد ضعیف است اما همه تحلیل‌ها حاکی از آن است که در سه ماهه پایانی سال 94، رشد اقتصادی با سرعت بالاتری افزایش پیدا خواهد کرد. معنی این آمار  این است که قبل از اجرای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها، مجموعه سیاست‌های اقتصادی دولت یازدهم، کشور را از بحران بسیار بزرگی که در صورت عدم اجرای این برنامه‌ها اتفاق می‌افتاد، خارج کرده است

نباید فراموش کنیم که کاهش قیمت نفت به تمامی مشکلات اقتصاد ایران که از دولت گذشته جامانده اضافه شده است. تصور اینکه درآمد نفتی سال 1394 به کمتر از 40 درصد سال 1392 و حدود یک ششم درآمد نفتی سال 1390 برسد و در عین حال قیمت دلار در بازار آزاد همچنان کمتر از رکورد خود در تابستان سال 1392 باشد، برای هیچ ناظر منصف اقتصادی ممکن نبود. این اتفاق جز در سایه مدیریت دولت و برنامه ریزی صحیح اقتصادی، ممکن نبود.

رادیکال‌های مخالف دولت که امیدوار بودند توافق هسته‌ای به مرحله اجرا نرسد و اینکه دولت در خارج کردن اقتصاد از بحران ناتوان باشد، دو رویکرد را دنبال می‌کردند.

اول اینکه امیدوار بودند تا دولت در گرداب مشکلات اقتصادی برآمده از مدیریت 8 ساله دولت قبل طی سال‌های 1384 تا 1392 که با سقوط قیمت جهانی نفت خام به مرز خطرناک‌تری رسیده بود، قرار گیرد و با شکست سیاست‌های اقتصادی، دولت آقای روحانی نتواند دوره دوم خود را تجربه کند تا اولین دولت یک‌دوره‌ای پس از انقلاب لقب بگیرد. همین موضوع آن ها را امیدوار می‌کرد تا بتوانند در کمتر از دو سال آینده مجددا زمام امور اجرایی کشور را به دست بگیرند و در عین حال در انتخابات پیش روی مجلس هم که امکان هیچ‌گونه دخل و تصرف سازمان یافته در آن وجود ندارد، امکان پیروزی بیشتری داشته باشند. 

همچنین آن ها انتظار داشتند که با ناکام ماندن اجرای توافق یا کم حاصل بودن آن، بساط گسترده و سفره غارت همچنان برقرار بماند. تجلی این ناراحتی و عصبانیت را می‌توان در تمرکز پیدا کردن تبلیغات گسترده و سازمان یافته گروه اندک ولی پررسانه طرف مقابل، بر روی موافقت‌نامه خرید هواپیماهای ایرباس، مشاهده کرد.

به گزارش هفته نامه صدا، اگر فرض کنیم 15 تا 20 درصد از این توافق به صورت پورسانت ناشی از دلالی بین طرف‌های خریدار و فروشنده برای فرار از تحریم‌ها، رد و بدل می‌شد، برخی افراد 4 تا 5 میلیارد دلار را از دست داده‌اند بنابراین می‌توان درک کرد که چرا اینطور بی‌منطق علیه دولت آقای روحانی از خود عصبانیت نشان می‌دهند.

با توجه به اینکه این دولت بدون توافق هسته‌ای و قبل از اجرایی شدن آن، توانسته اقتصاد ایران را از رکود خارج کند و شواهد روشن در شش ماهه دوم سال 1394 این را نشان می‌دهد، می‌توان پیش‌بینی کرد که بدون تردید در سال 1395 بین 4 تا 6 درصد رشد اقتصادی خواهیم داشت. هیچ کدام از کارشکنی‌های بر سر راه دولت نتوانسته و نخواهد توانست کشور را از دسترسی به این هدف باز بدارد. این تنها یک چشم انداز اقتصادی روشن نیست بلکه یک چشم‌انداز روشن سیاسی نیز هست که برای مخالفان دولت بسیار ناراحت‌کننده و ناامید‌کننده است.

از همین نشانه‌ها می‌توان حدس زد که با توجه به ناامیدی کامل مخالفان دولت بر تمرکز بر شکست‌ها و سوء مدیریت در اقتصاد که اتفاق نیفتاده، از این پس شاید شاهد تنش‌آفرینی‌ها و تشنج‌های بیشتری در حوزه‌های دیگری که خارج از مدیریت دولت استت مثل بخش های فرهنگی و اجتماعی خواهیم بود.

بلوایی که بر سر حضور یک بازیگر زن در یکی از شهرهای استان اصفهان به راه افتاد، می‌تواند نشان‌دهنده شروع یک هجمه سازمان‌یافته در این حوزه باشد که بیش و پیش از هرچیز ناشی از ناامیدی مخالفان دولت در بهانه‌گیری در حوزه‌های عملکرد اقتصادی است.

این موضوعی است که رفته رفته با از راه رسیدن موفقیت‌های اقتصادی و همانطور که ذکر شد با توجه به پیش‌بینی رشد اقتصادی بالا در سال آینده، کاملا محتمل است.

شاید مخالفان و رادیکال‌های مقابل دولت با توجه به شکست در ناتوان جلوه دادن دولت در امور اقتصادی و معکوس شدن هدفشان در این زمینه به سراغ بخش‌های دیگر بروند و در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی تلاش خود را برای پیگیری اهدافشان دنبال کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار