مسئول سازمان بسیج دانشجویی استان یزد با اشاره به اعزام بیش از ۳۰۰۰ نفر از دانشجویان استان یزد به راهیان نور گفت: اعزام تعداد بیشتر دانشجویان نیازمند همکاری بیشتر مسئولان دانشگاه‌های استان یزد است.
کد خبر: ۱۷۴۶۳۱
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۴ 03 February 2016

به گزارش تابناک یزد،سید حسین راسخی، مسئول بسیج دانشجویی استان یزد گفت و گوی تفصیلی داشته ایم و در خصوص اعزام های دانشجویی استان یزد و اثرات آن در بین دانشجویان دانشگاه های استان یزد با وی مصاحبه گرفته ایم.

 

نظر شما نسبت به اثر گذاری اردوهای راهیان نور و اعزام دانشجویان به مناطق جنگی چگونه است؟

 

با توجه به این که ما در دوران هست سال دفاع مقدس رشادت های بسیاری را از رزمندگان خود شاهد بودیم و آنها نیز از دل و جان به صورت تمام و کمال مایه گذاشتند و حتی با انداختن خود بر روی مین ها برای باز کردن معابر، به نحوی ایثار و دفاع از ملت و ناموس را برای ما تداعی می کند.

 

اما با توجه به این که دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در راستای پرورش نیروی متخصص و متعهد گام برداشته اند، در این دوره می توان دانشجویان را با آشنا کردن با فضاهای معنوی و ایثار و شهادت در خصوص امانت انقلاب اسلامی و این مرزها گام های اساسی برداشت.

 

دانشگاه ها محل مهمی برای آینده سازی جوانان است؛ زیرا در این دوره بسیاری از اتفاقات در جهت پرورش نیروی انسانی انجام می شود و دانشجویان با فراگیری علم در جهت برعهده گرفتن مسئولیت ها قدم بردارند.

 

یکی از اقدامات مهم در این راستا که می توان دانشجویان را نسبت به برعهده گرفتن مسئولیت ها آشنا ساخت فعالیت در زمینه تاریخ انقلاب و آشنایی با پستی ها و بلندی ها در کشور است.

 

هشت سال دفاع مقدس نمونه کاملی از تجربه های تلخ اما کامل برای ما است زیرا با هجوم کشورهای استکباری به کشورمان بسیاری از مشکلات برای ما بوجود آمد؛ اما این جوانان در کشورمان با جان و مال خود در مقابل آنها ایستادند و با دست خالی به جنگ و دفاع از کشور پرداختند.

 

اردوهای راهیان نور از مهمترین راه های نشان دادن این تجربه ها به نسل جوانان و ایجاد ارتباط معنوی قوی و کامل با این دوران است تا جوانان بفهمند که این انقلاب به راحتی به دست ما نرسیده است و برای آن تعداد زیادی از جوانان فدا شده اند.

 

میزان فعالیت سازمان بسیج دانشجویی استان یزد در زمینه تقویت اردوهای راهیان نور به چه میزان است؟

 

با توجه به این که برگزاری اردوهای راهیان نور توسط بسیج دانشجویی در استان ها انجام می شود؛ این سازمان با همکاری دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی و همچنین تشکل های دانشجویی دیگر در دانشگاه ها اقدام به برگزاری این اردوی معنوی کرده اند.

 

در استان یزد نیز این اردوها با استقبال زیاد دانشجویان همراه است؛اما در برخی از دانشگاه ها به دلیل کمبود امکانات و متاسفانه کمبود همکاری از سوی دانشگاه ها این میزان کمتر است و برای حضور دانشجویان قرعه کشی انجام می شود.

 

اما اغلب دانشگاه های استان با ما همکاری لازم را داشته اند و به خوبی از این اردوها برای حضور دانشجویان پشتیبانی می کنند.

 

چه تعداد دانشجویان دانشگاه های استان یزد و در چه بازه زمانی به اردوهای راهیان نور مناطق عملیاتی جنوب اعزام می شوند؟

 

امسال بیش از ۳۰۰۰ نفر از دانشجویان دانشگاه های استان یزد به اردوهای راهیان نور بسیج دانشجویی استان یزد اعزام می شوند.

 

این اردوها در پنج بازه زمانی از 19 بهمن ماه آغاز می شود و تا 22 اسفندماه ادامه دارد که اولین کاروان نیز توسط بسیج دانشجویی دانشگاه یزد به کربلای ایران اعزام می‌شوند.

 

ثبت نام در این اردوها به صورت متمرکز در سایت قرارگاه بسیج دانشجویی استان یزد انجام شده است و بر این اساس نیز در کاروان های دانشجویی ساماندهی می‌شوند.

 

در این دوره از اردوها بیش از ۲۰۰۰ دانشجوی خواهر و ۱۰۰۰ دانشجوی برادر حضور خواهند داشت که دانشجويان در طول این سفر علاوه بر شرکت در اردوی عملی از یادمان های شهدا در هویزه، سوسنگرد، شلمچه و اروند رود با آرمان های شهدا و امام شهدا تجدید میثاق خواهند کرد.

 

کاروان‌های دانشجویی استان یزد از مناطق عملیاتی شرهانی، فکه، کانال کمیل، هویزه، طلائیه، معراج شهدا، علقمه، نمایش رزم اردوگاه شهید مسعودیان و شلمچه بازدید می‌کنند.

 

بخشی از اعتبار راهیان نور از طریق بودجه فرهنگی دانشگاه تامین می‌شود، حمایت از اردوی راهیان نور زمینه‌ساز حل معضلات فرهنگی است که انتظار داریم دانشگاه‌ها در این زمینه مساعدت و عنایت خود را دریغ‌ نکنند؛ ما نباید مانع کار شهدا در مسیر حل مشکلات باشیم. 

 

روایت‌گری، نمایشگاه و مسابقات فرهنگی و حضور مبلغین برای تبیین روحیه ایثار و شهادت و آرمان‌های شهدا، از برنامه‌های فرهنگی اردوهای راهیان نور است.

 

تبلیغات فرهنگی دشمن در عرصه جنگ نرم، فرصت پنج‌ روزه‌ اردوی زیارتی را برای فاصله‌ گرفتن از فضای شهر و تطهیر روحی زائران مغتنم می دانیم و این اردوی راهیان نور فضای معنوی خوبی فراهم می‌کند که در آن می‌توانیم از نزدیک با فرهنگ ناب ایثار و شهادت و زندگی شهداگونه ارتباط‌ برقرار کنیم و در عرصه جنگ نرم مؤثر باشیم.

 

این اردو کمک‌ می‌کند با فرهنگ شهدا آشناشویم و از نزدیک فضایی که شهدا تنفس‌ کردند و بوی خون شهدا در آن‌ است را لمس‌ کرده، تصویر جنگیدن را حس‌کنیم و ان‌شاءالله با عنایت خودشان در راه آنها گام‌ برداریم. 

 

اردوی راهیان نور طراز انقلاب اسلامی را شبیه پیاده‌روی اربعین کرده است که همه با هم از جان و دل مایه می‌گذارند، از خادم و زائر؛ تا بتوانیم این روحیه شهدایی را به جامعه انتقال دهیم و زمینه‌ساز ظهور باشیم.

 

تبلیغات راهیان نور هم در فضای مجازی و رسانه‌ها و هم به‌صورت چهره‌ به‌ چهره لازم‌ و رسالتی بر دوش هرکسی که نسبت به زنده‌نگه‌داشتن آرمان شهدا احساس تکلیف می‌کند، است.

دانشجو

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار