راه آهن ایران بدنبال توسعه خدمات مسافربری و باری خود تا پایان سال ۱۳۹۶ است از همین رو برای توسعه ناوگان ریلی خود با کشورهای اروپایی همکاری و تعامل برقرار کرده است.
کد خبر: ۱۷۴۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۲ 03 February 2016
راه آهن کشورمان برای توسعه خدمات مسافربری و باری تصمیم دارد تا پایان سال 1396 ظرفیت جا به جایی مسافر از 28 میلیون نفر فعلی را به 40 میلیون نفر افزایش دهد که برای تحقق این امر حداقل باید تعداد 700 دستگاه واگن مسافربری به ناوگان ریلی کشور اضافه شود. همچنین از آنجا که در این برنامه پیش بینی شده است تا میزان حمل بار از 33 میلیون تن فعلی به 70 میلیون تن افزایش یابد لازم است تا تعداد 11 هزار واگن باری نیز به ناوگان ریلی کشور افزوده شود. از همین رو راه آهن ایران برای توسعه ناوگان ریلی خود با کشورهای اروپایی همکاری و تعامل برقرار کرده است. وزیر راه و شهرسازی در همین زمینه خبر داده است که برای نوسازی ناوگان ریلی در سفر اخیر به فرانسه و ایتالیا مذاکراتی انجام شده تا بتوانیم با روش اجاره و اجاره به شرط تملیک نوسازی ناوگان را با سرعت بیشتری انجام دهیم.

 

بنابراین گزارش، ایرنا به نقل از عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه نخستین همایش تخصصی شهرسازی ریل پایه نوشته است: "علاوه بر نوسازی ناوگان با استفاده از این روش ها، ساخت ناوگان ریلی نیز در ایران در دستور کار قرار گرفته است. برای راه اندازی قطارهای سریع السیر در کشور با چینی ها و اروپایی ها با استفاده از تسهیلات ارزان قیمت مذاکراتی انجام شده که امیدواریم به نتیجه برسد. در مجموع مذاکرات خوبی تاکنون در این زمینه با طرف های خارجی انجام شده که هنوز به امضای قرارداد منجر نشده است؛ اما امیدواریم پس از امضای قرارداد آن را اطلاع رسانی کنیم."

 

این گزارش می افزاید: اواسط دی ماه شركت راه آهن جمهوري اسلامي ايران و شركت زيمنس آلمان برای همكاري‌هاي جديد در حوزه ريلي تفاهم‌نامه امضا كردند. شركت زيمنس در نظر دارد از طريق انتخاب شركاي ایرانی، نسبت به انتقال دانش فني و ساخت داخل اقداماتي را انجام دهد. اكل، مديرعامل بخش حمل و نقل زيمنس به همراه هيات همراه ۱۶ دي ماه در جهت همكاري مشترك با راه آهن ايران، با پور سيد آقايي معاون وزير راه و شهرسازي و مديرعامل شركت راه آهن ديدار و گفتگو كرد و همزمان با آن طرفين تفاهم نامه همكاري امضا كردند. از آنجايي كه راه آهن ايران براساس سند چشم انداز بيست ساله توسعه در نظر دارد تا نسبت به توسعه حمل و نقل ريلي در بخش هاي مختلف اقدام كند و از آنجايي كه شركت زيمنس داراي تجربه مفيدي در اين حوزه بوده و همكاري طولاني در تامين تجهيزات ريلي در ايران داشته و علاقمند به توسعه همكاري با راه آهن ايران است، تفاهم نامه همكاري در بخش هاي مختلف ريلي امضا كردند.

 

یادآور می شود: ایران تا پایان سال 92 دارای ۱۰۳۹۲ کیلومتر شبکه ریلی استاندارد و ۹۶ کیلومتر (میرجاوه-زاهدان) خطوط ریلی عریض است. ساخت و توسعه خطوط ریلی در ایران توسط معاونت ساخت و توسعه راه آهن انجام می‌پذیرد. نگهداری و تعمیر و هم‌چنین بهره‌برداری از این شبکه ریلی بر عهده شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران است. به اعلام راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در حال حاضر تعداد 454 دستگاه لکوموتیو از بخش دولتی و 74 دستگاه لکوموتیو متعلق به بخش خصوصی در خطوط راه آهن کشوری در گردش است. همچنین از مجموع 22.098 واگن باری و 2.076 واگن مسافربری موجود به ترتیب تعداد 3141 واگن باری و 72 واگن مسافربری توسط بخش خصوصی خریداری شده اند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار