کد خبر: ۱۶۷۳۵۳
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۴ 21 January 2016

به گزارش تابناک یزد، مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان یزد از افزایش 30 درصدی تولید خرمای استان با به بار نشستن نخیلات جایگزین سال‌های گذشته خبر داد.


"محمدرضا ابراهیمی"  با اشاره به سطح 2570 هکتاری نخیلات استان که 2200 هکتار آن بارور هستند، اظهار کرد: بیشترین سطح زیر کشت نخیلات استان در بافق و اردکان قرار دارند به نحوی که 2100 هکتار از نخیلات استان در بافق و حدود 400 هکتار نیز در اردکان قرار دارند.

وی بیان کرد: طی چهار سال گذشته با کمک اعتبارات دولتی، نخیلات ارقام نامرغوب خرما در استان، حذف و به جای آنها ارقام مناسب به ویژه کبکاب، جایگزین شده است.

ابراهیمی، هزینه‌ی حذف و جایگزینی نخیلات خرما را بسیار زیاد عنوان کرد و با بیان اینکه تقریباً برای هر هکتار حدود 12 میلیون تومان هزینه نیاز است، گفت: متاسفانه کشاورزان استان از بنیه‌ی مالی مناسبی در این رابطه برخوردار نیستند و نیازمند کمک‌های دولتی به ویژه اعتبارات ملی هستند چرا که اعتبارات استانی نیز در این رابطه خیلی جوابگو نیست.

مدیر باغبانی جهادکشاورزی استان در ادامه با اشاره به رشد 30 درصدی تولید خرمای استان در سال جاری به دنبال اقدامات صورت گرفته برای اصلاح نخیلات استان، خاطرنشان کرد: میزان تولید سال گذشته خرما در استان حدود 8900 تن بوده است ولی تولید امسال استان به حدود 13 هزار تن خواهد رسید.

به گفته‌ی وی، حدود 12 هزار تن از خرمای تولیدی استان مربوط به شهرستان بافق و از اردکان قریب به 1500 تن برداشت خرما در سال جاری را شاهد خواهیم بود.

ابراهیمی در مورد اقلام خرمای یزد نیز گفت: علاوه بر خرمای بومی منطقه که خرمای مرغوبی نیست و عمدتاً به مصرف خوراک دام می‌رسد، کبکاب، پیارم و خرمای زاهدی از عمده اقلام هستند.

وی با ابراز امیدواری برای تامین اعتبار جهت توسعه خرمای پیارم در استان، افزود: با وجود حذف اعتبارات ملی طرح جایگزینی نخیلات خرما طی چند سال گذشته، تلاش می‌کنیم با ارائه پاجوش یارانه‌ای به کشاورزان با قیمت 12هزار تومان برای اصلاح نخیلات استان تلاش کنیم.

مدیر باغبانی جهادکشاورزی استان از وجود دو سردخانه برای نگهداری خرما در شهرستان بافق خبر داد و گفت: در شهرستان اردکان به دلیل نبود سردخانه، خرمای تولیدی برای مصرف تازه‌خوری، پس از بسته‌بندی به بازار عرضه می‌شود.

وی با اشاره به کمبود سردخانه در استان، اظهار کرد: ظرفیت مجموع سردخانه‌های استان بین 20 تا 25 هزار تن است که عمدتاً نیز با توجه به نزدیک شدن با ایام نوروز، فاقد ظرفیت خالی هستند و از این لحاظ نیاز به سردخانه‌های بیشتر در استان احساس می‌شود.

ابراهیمی با بیان اینکه خرمای یزد عمدتاً مصرف داخلی دارد و به صورت جزئی تنها به استان‌های تهران و اصفهان صادر می‌شود، افزود: البته به دنبال اصلاح نخیلات، موضوع تولید محصولات جانبی از خرما نیز برای سودآوری بیشتر در استان در دستور کار قرار گرفته است.

علیرضا طاقه‌باف، رئیس صنایع تبدیلی جهادکشاورزی استان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنای منطقه یزد، تصریح کرد: تاکنون 11 واحد صنایع تبدیلی در زمینه‌ی خرما با تولید اسمی 6650 تن محصول و اشتغالزایی اسمی 105 نفر، جواز تأسیس گرفته‌اند که از این تعداد برای سه واحد، پروانه بهره‌برداری نیز صادر شده و یک واحد دیگر نیز در شرف بهره‌برداری است.

وی اعلام کرد: در مجموع تعداد 10 سردخانه دو مداره با ظرفیت 26 هزار و 830 تن در استان وجود دارد که این سردخانه‌ها برای ذخیره محصولات کشاورزی اعم از باغی، زراعی، شیلاتی، دامی و طیور استفاده می‌شوند. البته دو واحد سردخانه مربوط به خرما در استان فعالیت دارند که یک واحد با ظرفیت اسمی 400 تن برای محصولات فراوری شده‌ی خرما و دیگری سردخانه ذخیره خرما با ظرفیت اسمی 800 تن است.

طاقه‌باف با بیان اینکه واحدهای ذخیره و فرآوری خرما اکثراً در شهرستان بافق مستقر هستند، گفت: قبل از تفکیک شهرستان طبس از یزد، استان یک واحد بسیار مجهز نیز در زمینه فرآوری خرما و تولید مشتقاتی مانند شیره، سرکه و غیره در این شهرستان داشت.

وی با اشاره به اعطای جوازهای تاسیس صنایع درجه‌بندی خرما، تولید پودر و شیره خرما، بیان کرد: البته عملاً در شرایط فعلی، واحدهای صنعتی فعال این بخش در حوزه بسته‌بندی خرما مشغول به کار هستند.

طاقه‌باف یکی از اولویت‌های سرمایه‌گذاری صنایع تبدیلی و تکمیلی استان در سال جاری را ایجاد واحدهای بسته‌بندی و فرآوری خرما برای تولید مشتقاتی نظیر شیره، سرکه، قند مایع، مربا، کنسانتره، پودر، خمیر، شکلات و رب خرما ذکر کرد.

رئیس صنایع تبدیلی جهادکشاورزی استان همچنین از تعریف فرصت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی جهادکشاورزی استان نیز خبر داد و گفت: بسته‌بندی و فرآوری خرما نیز یکی از اولویت‌های سرمایه‌گذاری خارجی در این بخش خواهد بود و جهادکشاورزی از سرمایه‌گذاران در این بخش حمایت خواهد کرد.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار