استان فارس ازنظر مقاوم سازی مدارس در جایگاه دوم کشور قرار دارد.
کد خبر: ۱۶۲۰۱۳
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳ 11 January 2016
تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:بنا بر تعریف های صورت گرفته، درصورت وقوع زلزله قوی تر از شش ریشتر، مدارس مقاوم سازی شده  باید کمترین خسارت را ببینند.

به طور مثال تنها دیوارها اندکی ترک بردارد یا شیشه ها بشکند اما کل سازه هیچگاه نباید دچار مشکل شود.

این تعریف برای ساختمان مدرسه ای که بازسازی شده یا مدرسه ای قدیمی که تخریب و سپس بنا نهاده شده است، یکسان است.

مدیرکل نوسازی مدارس فارس  می گوید: از سال 84 که بازسازی مدارس در کشور آغاز شد در استان فارس 16 هزار کلاس فاقد ایمنی در برابر زلزله شناسایی شد که از این تعداد 10هزار کلاس ایمن سازی شده  است.

به گفته دست نیان بر اساس این آمار، استان فارس پس از تهران جایگاه دوم مقاوم سازی مدارس را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل نوسازی مدارس فارس می افزاید: هنوز 6 هزار کلاس فاقد ایمنی در برابر زلزله در استان فارس وجود دارد که برای مقاوم سازی ، تخریب یا بازسازی آنها به 800 میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

مدیر روابط عمومی اداره کل نوسازی فارس هم با اشاره به اینکه 40هزار کلاس درس در استان وجود دارد تصریح می کند: در 10 سال اخیر 500میلیارد تومان اعتبار برای ایمن سازی مدارس فارس است.

نامداری به مشارکت خیران مدرسه ساز  در ساخت مدارس فارس هم اشاره می کند و می گوید: خیرین مدرسه ساز در ساخت، بازسازی، مقاوم سازی و نوسازی واحدهای آموزشی فارس سهم  زیادی داشته اند .

به گفته وی تاکنون خیرین مدرسه ساز در ساخت  800 مدرسه با اداره کل نوسازی ،توسعه و تجهیز مدارس استان مشارکت داشته اند.

 ریس مجمع خیرین مدرسه ساز استان فارس در این خصوص می گوید: فارس از نظر مدرسه سازی در زمره استان های برتر کشور است .

سید محمد جدی با بیان این که بیشترین شمار ایرانیان مقیم یکی از کشورهای جنوبی خلیج فارس از اهالی استان فارس هستند، می افزاید: ایرانیان مقیم این کشور کمک های زیادی به ساخت مدرسه در استان فارس کرده اند و می توان گفت بسیاری از مدارس جنوب استان با کمک های خیرخواهانه آنها ساخته شده است.

وی با قدردانی از خیرین مدرسه ساز و دعوت از علاقمندان به اقدام ماندگار مدرسه سازی به مشارکت در این امر می گوید: به طور کلی، مدارس خیرساز فارس با توجه به نوع ساخت و ساز، تعداد کلاس و امکانات و مصالح به کار رفته در ساخت این واحدها، از بهترین مدارس ساخته شده در کشور محسوب می شوند.

تحقیقات نشان می دهد اولویت بازسازی مدارس استان فارس مربوط به شهر شیراز و دیگر شهرهای بزرگ استان با تراکم بالای دانش آموز در هر کلاس درس است و در مرکز استان، مدارسی که نیازمند مقاوم سازی هستند بیشتر در نواحی سه و چهار شیراز قرار دارند که به علت  قرار گیری در بافت های قدیمی شهر است.

پیش از این در هفدهمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان فارس که خرداد ماه امسال در شیراز برگزار شد اعلام شد بیش از 2هزار مدرسه در شهر شیراز در مقابل زمین لرزه آسیب پذیر هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار