بخش کشاورزی با رشد اقتصادی 5.7 درصدی در نیمه نخست امسال نشان داد از بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری و حمایت برخوردار است.
کد خبر: ۱۵۹۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۲ 08 January 2016

به گزارش تابناک مازندران، رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصدی که در دولت یازدهم نشانه‌گذاری شده و جزو سیاست‌های اقتصادی ابلاغی مقام معظم رهبری بوده، بیشترین توجهات را به بخش کشاورزی به‌عنوان محور توسعه و ضامن امنیت غذایی کشور معطوف می‌کند.

بخش کشاورزی با رشد اقتصادی 5.7 درصدی در نیمه نخست امسال نشان داد از بستر مناسبی برای سرمایه‌گذاری و حمایت برخوردار است و با افزایش بهره‌وری از منابع آب و خاک، کاهش هزینه‌های تولید، آموزش صحیح، ایجاد نظام نوین ترویج و ورود تکنولوژی‌های جدید می‌تواند دولت را در رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصد کمک کند.

امسال سی‌امین دوره تکریم کشاورزان نمونه با هدف ایجاد زمینه تولید محصولات باکیفیت، ایجاد رقابت سالم، معرفی الگو‌های قابل اعتماد، ایجاد زمینه‌های نو‌آوری و شکوفایی و تشویق و ترغیب تولیدکنندگان برگزار شد.

* 5 نفر از نمونه‌های ملی مربوط به مازندران است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره اظهار کرد: امسال 831 کشاورز در سی‌امین دوره انتخاب نمونه‌های ملی کشاورزی شرکت کردند که 81 نفر در رشته‌های زراعت، باغبانی، دام و طیور، آب و خاک، آبخیزداری، امور اراضی، بازرگانی و ترویج به‌عنوان نمونه‌های ملی انتخاب شدند.

دلاور حیدرپور افزود: تولید محصول سالم، افزایش بهره‌وری آب و خاک، استفاده از روش‌های مدیریت تغذیه، حفاظت از خاک، اجرای روش‌های نوین آبیاری و استفاده از بذر و نهال اصلاح‌شده تولید داخل از مهم‌ترین شاخص‌های انتخاب کشاورزان نمونه ملی بوده است.

وی با بیان اینکه پنج نفر از نمونه‌های ملی مربوط به مازندران است، گفت: یک نفر از شرکت صنایع تبدیلی تکمیلی و زراعی پردیس شهرستان جویبار، یک تولید‌کننده ادوات کشاورزی از شهرستان جویبار، یک برنج‌کار از شهرستان بهشهر، یک نفر از کارخانه خوراک دام و طیور شهرستان گلوگاه و یک نفر از بخش خصوصی طرح جنگل‌داری در نور به‌عنوان نمونه‌های ملی انتخاب شدند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی یادآور شد: 48 تولیدکننده نیز به‌عنوان نمونه‌های استانی در دهه‌فجر امسال تجلیل می‌شوند.

* علل انتخاب به‌عنوان نمونه ملی

رجب‌علی فریدونی از شهرستان نور با 68 سال سن و دارای تحصیلات کارشناسی به‌عنوان نمونه ملی در بخش مجری خصوصی طرح جنگل‌داری انتخاب شد.

فریدونی درباره علت موفقیت خود اظهار کرد: در سال 93 با اجرای عملیات پرورشی در سطح 16 هکتار، جنگل‌کاری در سطح 63 هکتار، زراعت چوب در سطح 12 هکتار با کاشت گونه‌های مختلف افرا، توسکا، بلوط، نمدار، جاده‌سازی به طول 17 کیلومتر با احداث 17 دهنه پل، مدیریت در سطح 12 هزار هکتار از جنگل‌های منطقه، خرید امکانات لازم جهت جلوگیری از اطفای حریق برای قرق‌بانان، ساماندهی اسکان دام به‌طور کامل در منطقه و خروج استحصالات در زمان مناسب به‌صورت تنه‌های صنعتی را علل انتخاب خود به‌عنوان نمونه ملی عنوان کرد.

محمد چلنگری جویباری از شهرستان جویبار با 56 سال سن و دارای تحصیلات کارشناسی به عنوان تولید‌کننده نمونه ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی انتخاب شد.

چلنگری اظهار کرد: تولید و ساخت ادوات کشاورزی منطبق با دانش روز و نیاز بخش کشاورزی، حفظ کیفیت تولید و ارائه آموزش و خدمات پس از فروش مناسب و منطقی، بهره‌وری در تولید و حفظ کیفیت محصولات تولیدی متناسب با شرایط خاک کشور، ساخت انواع روتوچیزل، گاوآهن دوار دیسکی، چیزل مرکب و سایر دستگاه‌های خاک‌ورزی متناسب با نیاز روز و با کیفیت مناسب برای شرایط خاکی کشور، ارتباط مستمر با بخش‌های تحقیقاتی و ترویجی و شرکت فعال در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و ساخت ادوات با محوریت روش‌های خاک‌ورزی حفاظتی و حرکت و جهت‌گیری به این سمت و سو را از دلایل انتخاب خود عنوان کرد.

سیدعلی گرامی از شهرستان جویبار با 37 سال سن و دارای تحصیلات کارشناسی‌ارشد به عنوان نمونه ملی در بخش  صنایع تبدیلی زراعی انتخاب شد.

گرامی اظهار کرد:  ذخیره‌سازی، فرآوری و بسته‌بندی برنج با به‌کارگیری خط تولید کاملاً مدرن و به‌روز با تکنولوژی بالا، بهینه‌سازی فرایند خشک کردن و ذخیره‌سازی اولیه، افزایش کیفیت و کاهش ضایعات طی مراحل ذخیره‌سازی و فرآوری، به‌کارگیری نیروهای متخصص بومی و محلی و استقرار واحد تحقیق و توسعه، پیش‌گام بودن در ارائه محصولات جدید و بسته‌بندی متنوع، چیدمان خوب و ایجاد شرایط بهینه تولید (GMP)، استفاده بالای 50 درصد از ظرفیت دستگاه‌ها و رشد سالیانه کمی و کیفی تولیدات و بهبود شبکه‌سازی تأمین مواد اولیه، آموزش و تحقیقات در جهت تامین مواد اولیه با کیفیت بالا، اخذ و استقرار گواهی‌نامه‌های تضمین کیفیت و مدیریتی از عوامل انتخاب بوده است.

عبدالرضا شکریان‌زینی از شهرستان بهشهر با 52 سال سن به‌عنوان کشاورز نمونه ملی در کشت برنج پر‌محصول انتخاب شد.

شکریان اظهار کرد: دستیابی به تولید کمی و کیفی برنج و مدیریت مزرعه مناسب در سطح 10 هکتار با رقم پرمحصول شیرودی گواهی شده و با اعمال مدیریت صحیح، مصرف بهینه بذر و کشت مکانیزه و رعایت اصول تغذیه گیاهی و استفاده از انواع کودهای میکرو، بیولوژیک و آلی، انجام آزمون خاک و مصرف عناصر پرمصرف و کم مصرف بر اساس توصیه‌های کودی، استفاده از تله‌های فرمونی و کاهش مصرف سموم با استفاده از مواد بیولوژیک، مدیریت و مصرف بهینه آب با بهره‌گیری از سیستم آبیاری تناوبی و سیلندر مشاهده‌ای و ارتباط مستمر با مراکز تحقیقاتی، آموزشی و اجرایی و توصیه‌های فنی کارشناسان ناظر مزرعه از دلایل انتخاب به‌عنوان نمونه ملی بوده است.

عبدالعلی طهماسبی از شهرستان گلوگاه با 59 سال سن و دارای تحصیلات کارشناسی‌ارشد به‌عنوان نمونه ملی در بخش خوراک دام و طیور انتخاب شد.

طهماسبی اظهار کرد: استفاده از فناوری‌های نوین داخلی و طراحی خط تولید با کمترین هزینه و با هدف بهره‌وری بدون افت کیفی محصول، بهره‌گیری از آزمایشگاه مجهز برای کنترل کیفی و بهداشتی مواد اولیه ورودی و محصولات نهایی، مجهز بودن کارخانه به شبکه و امکان رصد فعالیت‌های آن و سایر مجموعه‌های مجتمع از طریق سرور اختصاصی کارخانه، دارا بودن گرید A با کد IR از سازمان دامپزشکی کشور، رعایت نکات بهداشتی اعم از کنترل و ورود خروج و رعایت شرایط قرنطینه و دارا بودن سیلوهای هوایی و استاندارد برای ذخیره مواد اولیه از دلایل انتخاب به عنوان نمونه ملی بوده است.

فرایند انتخاب، معرفی و تجلیل از تولیدکنندگان نمونه در سطوح ملی و استانی می‌تواند عاملی باشد برای تحرک و فعالیت بیشتر دیگر کشاورزان و تولیدکنندگانی که با مشقت فراوان به تولید پرداخته و در مسیر تامین امنیت غذایی جامعه گام برمی‌دارند.

انتخاب و معرفی تولیدکنندگان و کشاورزان نمونه، آغاز مسیری است که در آن با معرفی دلایل انتخاب آنان به‌عنوان نمونه به دیگر کشاورزان و ترویج و توسعه یافته‌های جدید تحقیقاتی و به‌کارگیری آن در سطح مزرعه و واحدهای تولیدی، شکاف تولید برطرف شده و میانگین عملکرد محصولات کشاورزی به میزان عملکرد کشاورزان نمونه نزدیک‌تر شود.

امیدواریم با حمایت‌های جدی‌تری از کشاورزان و باغداران در سال‌های آینده شاهد تقدیر از نمونه‌های بیشتری در سطوح ملی از بخش کشاورزی مازندران باشیم.


منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار