کد خبر: ۱۵۳۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴ 28 December 2015

محمد اصغری کلاسر

ماراتن ثبت نام کاندیداهای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به سرانجام رسید و در نهایت ۷۵ نفر از حوزه انتخابیه اردبیل و نمین و نیر و سرعین ثبت نام کردند. و این در شرایطی است که سلایق مختلف سیاسی اعم اصلاح طلبان و اصولگرایان و مستقل ها به این عرصه قدم گذاشته اند .

در این دوره حضور چهره های شاخص و برجسته اصلاحات ، بیانگر رقابت نفس گیر و فشرده خواهد بود. البته عده ای هم ثبت نام نکردند و ترجیح دادند، فضا را به دیگران بدهند تا خودشان نظاره گر رقابت کاندیدا ها باشند.

حوزه انتخابیه اردبیل، نمین ، نیر ، سرعین ، هیر ، عنبران و ویلکیج:

حاج کمال الدین پیرموذن ، حاج ‌مالک رضایی ، مهندس ولی آذروش ، مهندس علی محمد غریبانی ، حاج یحیی خردمند حور، حاج احمد جباری مقدم، دکترمنصور حقیقت پور، حجت الاسلام سید کاظم موسوی، مهندس صدیف بدری ،‌ دکتر وحیده حاجی زاده ،‌ سمیه حیدری، ‌زهرا نیک طبع ، فهیمه سلطانی کیا ، مرجان حسین زاده نمدی، صبا بیوک زاده، اکبر نیکزاد ، ‌حکمت نوراللهی ،‌ رضا کریمی،‌ احد بیوته ، حجت الاسلام ‌محمدرضا سرداری ، حجت الاسلام شهریار حبیب زاده ، لطیف خواجوی ، محمد فیضی ، همایون آقارضایی ، ، ‌فرهاد توحیدی ، مصطفی افضلی فرد ، ولی پرویزی پیله‌رود. و ....

حوزه انتخابیه گرمی ، موران و انگوت:

سید حمایت میرزاده ، ناصر نصیری، میر قسمت موسوی، علیرضا قهرمانی تپه ، اصغر تقی زاده تک بلاغ ، فریدون مجبوبی ، هاجر رستمي ، لطف الله نامور ، ‌جبارعلائی مهره ، ‌قاسم محمدی برزند، علی شهماری ، ‌ولی اسماعیلی ، ناصر سیدی ، نادر بهاری ، حمید بهاری و...

حوزه انتخابیه خلخال و کوثر:

صفت الله دلشاد ، غیبعلی محمدی ، عدالت امیرزاده ، بشیر خالقی ،‌کورش رهبری ، سید غنی نظری ، سامان بهرام پور ، حسن قاسم زاده ، محمد رئوف احرابی ، ‌سجاد رجبی ، ‌رحمت اله سلیمی ،‌ طاهره ملک زاده شال ، علی نجفی ، محمد یعقوب یوسفی ، فرهنگ جعفری نوده ، فاطمه سهراب پور ، سهیلا سعیدی ، مهران حیدری ، جلیل جعفری و...

حوزه انتخابیه مشکین شهر:

علی زین العابدین ، مهندس صفر جعفرزاده ،‌ دکتر محمد روحی عیسی لو، حمیدرضا پاکدل ، ‌بهروز آقا زاده ، یونس اسدی ، میثم اسکندری ، ‌محسن اسماعیلی مشکین ،‌ محمد بدری ، ‌محمد بدیهی ، ‌قدیر پسندی ، سعد اله رئیسی ساداتی ، ولی ملکی ، ‌قاسم واهب زاده و ...

حوزه انتخابیه پارس آباد و بیله سوار:

دکتر حسن الماسی ،‌ شوکت رنجبر پيريواتلو ، ‌پرویز مهرداد گیگلو ، علی قاسمزاده، ‌محمد نوتاش، عباس جهانگیرزاده ، فخرالدین زاهد ، شکور پورحسین شقلان ، عباس شریفی نیا گیگلو ، ‌فتح الله دادگر عربلو، ایرج بیگدلو، سلیمان فهیمی گیگلو ، حبیب برومند داشقاپو، وکیل سپه اجیرلو ، کیومرث کمالی و ...

گرچه گفته می شد قاسم محمدی نماینده دوره هشتم و کاندیدای چهار دوره مجلس،‌ حضور خواهد داشت ، اما بنا به دلایلی و برای این که بهانه ای برای عده ای ندهد، از ثبت نام اجتناب نمود تا موجب ریزش رای عده ای نشود. اما این عده بدانند با بودن و یا نبودن قاسم محمدی ، هیچ تأثیری در رای آنها به وجود نخواهد آمد و رأی هواداران قاسم محمدی به سبد آن ها ریخته نخواهد شد و این مردم هستند که نقش تعیین کننده ای در انتخابات را خواهند داشت. آنهایی که مست آرای دوره های گذشته را در سر می پرورانند، مست و توهم آن آرا، آنها را سخت مغرور کرده است. البته برای هواداران دکتر معصوم زاده و دکتر نوعی اقدم هم چنین وضعیتی خواهد بود.

حضور چهره های جدید و به تبع آن اصلاح طلبان، نوید بخش تغییرات در ترکیب نمایندگان استان و مخصوصاَ در نفرات اول تا پنجم ، پس از اعلام شمارش آراء همانطوری که در دوره گذشته ، آرای نفرات اول تا پنجم قابل ملاحظه شد و این دوره هم تغییرات اساسی در این چیدمان شاهد خواهیم بود.

یارگیری و جذب نیروهای ستادی و همچنین عملکرد نمایندگان فعلی که در این بین به جز دو نماینده از استان، بقیه در خواب عمیقی فرو رفته اند، چنانچه به نظر سنجی و افکار عمومی مراجعه کنند، از بخت و شانس پیروزی برخوردار نیستند و صلاح را در آن ببینند رو سفیدانه از ادامه رقابت منصرف و آبروی خویش را نگه دارند، چون این دوره با ریزش رای با فاصله زیادی مواجه خواهند شد.

در حوزه انتخابیه اردبیل ، نمین و نیر و سرعین، با ورود بزرگانی همچون مالک رضایی و دیگر چهره هایی مانند علی محمد غریبانی ، ولی آذروش ، دکتر وحیده حاجی زاده و نیز از جریان اصولگرایان کاندیداهایی مانند صدیف بدری ، اکبر نیکزاد ، کاظم موسوی، می توانند معادلات انتخابات را به هم بزنند.

این در شرایطی است با سرلیست قرار گرفتن کمال الدین پیرموذن در لیست اصلاح طلبان و هم به خاطر مردمی بودن این نماینده که - آرای خاندان پیرموذن همیشه ثابت بوده است - پیروزی کمال الدین پیرموذن قطعی خواهد شد.

اما در جریان اصولگرا بایستی منتظر لیست این جریان بود ، چون در حال حاضر تشتت و اختلاف نظر در معرفی کاندیداهای این جریان به شدت ادامه دارد.

اما در حوزه های انتخابیه شهرستانها : در منطقه پارس آباد و بیله سوار و اصلاندوز و جعفر آباد، با حضور و ثبت نام دکتر حسن الماسی،‌ شاهد مشارکت حداکثری و حضور اکثریت مردم در پای صندوق ها خواهیم و براساس پیش بینی ها و نظر سنجی ها ، دکتر الماسی بیش از ۳۰ هزار رای را به دست خواهند آورد.

و در حوزه انتخابیه گرمی مغان ، حضور سید حمایت میرزاده و ناصر نصیری، رقابت سخت و نفس گیر در این حوزه به وجود خواهد آمد.

اما در حوزه مشگین شهر که نماینده فعلی و سابق حضور یافته اند، هر دو کارنامه خود را به مردم نشان داده اند، در این حوزه بار دیگر صفر جعفر زاده ، پدیده انتخابات دوره هشتم، نوید دهنده مشارکت مردم این حوزه خواهد بود و به لحاظ این که جعفرزاده از اصلاح طلبان اصیل و ریشه ای است، می تواند رای قابل چشمگیری به دست آورد.البته نا گفته نماند در صورت تایید صلاحیت حاج علی زین العابدین ، رقابت بین جعفرزاده . زین العابدین خواهد بود.

اما در حوزه خلخال ، ورود بشیر خالقی و همچنین صفت الله دلشاد و غیبعلی محمدی، شاهد رقابت سخت در بین این حوزه خواهیم بود ، به لحاظ این که حضور دلشاد و محمدی ، باعث پر شور وحضور حداکثری مردم در انتخابات خواهد گردید.

حال با توجه به این که اکثریت ثبت نام کنندگان از جریان اصلاحات هستند، به نظر می رسد ، از بین ۷ نماینده استان اردبیل، اکثریت نفر آن ها از اصلاح طلبان خواهد شد. باید منتظر ماند تا جریان صلاحیت ها مشخص شود.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار