استاندار هرمزگان گفت: شوراهای اسلامی نمونه بارز مردم سالاری دینی هستند و از پایین‌ترین درجه اجتماع تشکیل شده است.
کد خبر: ۱۵۰۹۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۲ 24 December 2015
به گزارش تابناک هرمزگان، جاسم جادری در اختتامیه پنجاهمین مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی و شهرداران شهرهای مراکز استان ها در بندرعباس ضمن تقدیر از شهردار و شورای اسلامی شهر بندرعباس، خاطرنشان کرد: امیدواریم نتایج این جلسات برای مردم و کشور مفید فایده باشد.
 
وی اظهار کرد: پیامبراکرم(ص) فرموده است که اگر نرم‌خو و اهل مشورت نباشید مردم از شما فراری می‌شوند و در جایی دیگر نیز می‌فرماید کسانی که امر خداوند را اجابت کردند و در امورشان با همدیگر مشورت کردند رستگار می شوند.
 
جادری با اشاره به اینکه مشورت در دین اسلام پیشینه زیادی دارد و همواره مورد تاکید قرار گرفته است، تصریح کرد: معمولا یادمان می‌رود که مدیون مردم هستیم و مردم ما را سر کار آورده‌اند و برای این انقلاب چه انسان‌هایی را هزینه کرده‌ایم.
 
استاندار هرمزگان ادامه داد: نباید مغرور باشیم که کسی جز ما متولی امر حکومت و مردم نیست. حواسمان باشد که چشم انتظار مردم به همین مجموعه است. حداقل در شوراهای اسلامی که نمونه بارز مردم سالاری دینی هستند و از پایین‌ترین درجه اجتماع تشکیل شده است باید رضایت مردم سنجیده شود و اعتمادسازی کنیم زیرا عمر آدم و مسئولیت و دوران خدمت نیز محدود است.
 
وی اضافه کرد: شوراها مردمی‌ترین نهاد کشور هستند و باید از انحراف شوراها جلوگیری کرد.
 
در ادامه مهران نجاتیرئیس شورای شهر بندرعباس ضمن اظهار امیدواری نسبت به خروجی اینگونه جلسات گفت: امیدواریم خروجی این جلسات و تمام موضوعاتی که در کمیسیون‌ها مطرح و مورد بحث قرار گرفت، مستقیما بر خدمات‌رسانی هرچه بهتر به مردم ملموس باشد.
 
وی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها باید برای تبادل اطلاعات تجارب و همچنین برطرف کردن مشکلات جلسات مشترک بیشتری در طول سال داشته باشند، اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم در پایان این جلسات به نتیجه مطلوبی دست یابیم که ثمرات آن برای شهروندان مثمر ثمر باشد.
 
43 درصد بندرعباس بافت فرسوده و حاشیه‌نشین است
 
در ادامه عباس امینی‌زاده شهردار بندرعباس تغییر در روند توسعه و پیشرفت بندرعباس با استفاده از تجربیات شرکت‌کنندگان در مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی و شهرداران مراکز استان را مهمترین مزیت برگزاری این مجمع دانست.
 
وی اظهار کرد: بندرعباس با 7 هزار هکتار مساحت و جمعیت 500 هزار نفری حدودا 22 کیلومتر نوار ساحلی دارد و در کنار آن هویت تجاری و گردشگری را یدک می‌کشد.
 
وی افزود: وجود جزایر 14 گانه در استان هرمزگان مضاف بر این شده که بندرعباس کاردکردهای ملی و فراملی داشته باشد، وجود خطوط حمل و نقل ریلی، هوایی، دریایی و زمینی باعث رونق تجاری در استان هرمزگان و به طبع آن، بندرعباس در مرکز این استان استراتژیک شده است.
 
امینی‌زاده خاطرنشان کرد: با توجه به این ویژگی‌های منحصر به فرد، جمعیت شهر بندرعباس از 15 سال قبل رو به افزایش است و همچنان نیز ادامه دارد.
 
شهردار بندرعباس با اشاره به اینکه بافت‌های حاشیه‌ای و فرسوده یکی از مشکلات این شهر است، گفت: در حال حاضر 43 درصد شهر بندرعباس بافت فرسوده و حاشیه‌نشین است که این وضعیت باعث کندی روند توسعه شده و بیشترین منابع مالی را به خود اختصاص داده است.
 
امینی‌زاده خاطرنشان کرد: برنامه‌های عمرانی و ترافیکی خوبی در شهر بندرعباس طراحی شده و بخش عمده‌ای از آن در حال اجراست اما کمبود منابع در شهرداری بندرعباس مانند بسیاری از شهرداری‌های کشور، باعث کند شدن روند توسعه‌ای شده است.
 
وی با تقدیر از حمایت‌های استاندار هرمزگان در اجرای پروژه‌های عمران شهری، تاکید کرد: نیاز است از این جلسات مشورتی استفاده کرده و روند توسعه این شهر نیز مانند سایر شهرهای ایران روزافزون باشد.
 
جامعه از سیاست قوی‌تر است
 
در ادامه پرویز سالاری دبیر اجرایی پنجاه و سومین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی شهر و شهرداران مراکز استان‌ها، اظهار کرد: در همه دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که قدرت اجتماعی از سیاسی بالاتر است و قدرت اجتماعی است که می‌تواند سایر قدرت‌ها را ریل‌گذاری کند.
 
وی با اشاره به اینکه مردم قدرت اجتماعی را خلق می‌کنند، افزود: اگر قدرت اجتماعی و مردمی داشته باشیم، قدرت سیاسی خود به خود می‌آید.
 
وی با بیان اینکه شوراها نماد مردم‌سالاری دینی هستند، گفت: از این قدرت باید در جهت رفع مشکلات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ...استفاده کنیم.
 
دبیر اجرایی پنجاه و سومین اجلاس مجمع مشورتی روسای شوراهای اسلامی شهر و شهرداران مراکز استان‌ها، خاطرنشان کرد: متاسفانه مدیران و مسئولان هنوز به این باور نرسیده‌اند و از سال 71 اختیارات شوراها کمتر و کمتر شده است.
 
این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس با تاکید بر اینکه قدرت اجتماعی شوراها یک ظرفیت است، ادامه داد: بهترین امکانی که شوراها دارند، ارتباط منسجم بین مردم و حاکمیت است که راز ماندگاری جمهوری اسلامی نیز همین مسئله است.
 
وی گفت: جای سوال دارد که چرا دو قوه مقننه و مجریه به این باور نرسیده‌اند که پارلمان محلی ناظر بر اجرای امور در شهر و روستا و همچنین در تصمیم‌گیری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها است.
 
این عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی به عنوان پارلمان ملی و شوراهای اسلامی شهر به عنوان پارلمان محلی باید کامل‌کننده همدیگر باشند و تضاد و تقابلی بین آنها وجود باشند.
 
وی با اشاره به اینکه دولت و مجلس راهی جز بار این قدرت ندارند، اظهار کرد: شهرداری‌ها بیش از 200 خدمت انجام می‌دهند و وزارت کشور یک سری وظایف در قبال شهرداری‌ها دارد که باید به آن پایبند باشد.
 
سالاری ادامه داد: شهرها هستند که زیرساخت شهری را درست می‌کنند و رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم بعد از انقلاب رسالت سنگینی به دوش کشیده‌اند. یکی از دستور کارهای ما این است که چگونه ارتباط موثری با خبرنگاران داشته باشیم.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار