مدیریت سواحل و بنادر باید در منطقه ساحلی باشد، در سطح سواحل مسائل و مشکلات زیادی داریم و اصلی‌ترین مشکل عدم تعادل بین عرضه و تقاضا است.
کد خبر: ۱۴۷۹۰۷
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۹ 19 December 2015
کارگاه آموزشی ساماندهی مدیریت یکپارچه سواحل و بنادر استان گلستان در گرگان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، رضا احمدیان، مدرس کارگاه و استاد دانشگاه تهران در کارگاه آموزشی ساماندهی مدیریت یکپارچه سواحل و بنادر استان گلستان اظهار داشت: 20 درصد جمعیت جهان در محدوده 25 کیلومتری دریا زندگی می‌کنند.

وی افزود: مدیریت سواحل و بنادر باید در منطقه ساحلی باشد، در سطح سواحل مسائل و مشکلات زیادی داریم و اصلی‌ترین مشکل عدم تعادل بین عرضه و تقاضا است.

مدرس کارگاه آموزشی ساماندهی مدیریت یکپارچه سواحل و بنادر استان گلستان تصریح کرد: محدودیت فضا و منابع در مقابل تقاضای زیاد کاربران، چالش اصلی ایجاد رقابت و تضاد بین کاربران از دیگر مسائل و مشکلات این حوزه است.

به گفته وی، کاهش توان اقتصادی و کیفیت سواحل به‌دلیل کاهش منابع زنده، تخریب و دگرگونی محیط، آسیب‌پذیری نسبت به تحولات و ناهماهنگی فعالیت‌ها با یکدیگر و یا ظرفیت محیط از نتیجه چالش‌هایی است که براثر این مشکلات به وجود می‌آید.

وی تأکید کرد: هدف اصلی چاره‌جویی برای این معضل است که نیازهای اجتماعی در بهره‌برداری از نواحی ساحلی و منابع غالباً اکولوژیک این نواحی برای پاسخگویی هم‌زمان به چند نیاز است.

احمدیان گفت: مدیریت پایدار به دنبال به نظم درآوردن استفاده انسانی از سرزمین است.

وی اظهار کرد: حمایت و حراست، حفاظت و بهره‌برداری پایدار و احیاء و بازسازی از اهداف مدیریت سرزمینی است و راه دستیابی به آن نیز استفاده از زمین در حد توان و قابلیت‌های آن است.

احمدیان تصریح کرد: در ایران 10 مشاور تخصصی مطالعات مختلف در 3 مرحله تبیین، تشریح و تلفیق  انجام داده‌اند.

به گفته وی، تحولات از سال 78 آغاز شده و در سال 93 تدقیق مطالعات ICZM  در استان هرمزگان انجام شد.

احمدیان به چالش‌های سواحل خزری اشاره کرد و گفت: مخدوش‌شدن موضوع حریم دریا، نوسانات آب دریای خزر، شدت یافتن تغییر کاربری، آلودگی آب‌های زیرزمینی سطحی مناطق ساحلی، کاهش منابع آبزی و تهدید زیستگاه‌های حساس، فرسایش و رسوب‌گذاری در سواحل از مهم‌ترین چالش‌های سواحل خزری است.

وی اهمیت ژنتیک خلیج‌فارس و دریای عمان، احداث سازه‌های ساحلی-دریایی بدون مجوزهای قانونی را از مهم‌ترین چالش‌های سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان است.

احمدیان تصریح کرد: حفاظت از محیط‌زیست رکن اصلی توسعه پایدار است که از دهه‌های قبل در کشورهای توسعه‌یافته مطرح بود.
منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار