مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان مرکزی خبر داد:
تابناک: هرساله به‌طور معمول 20 تا 25 درصد از انار تولیدشده در استان مرکزی دچار کرم گلوگاه انار شده و 30 هزار تن از محصول سالانه خسارت می‌بیند.
کد خبر: ۱۴۳۹۳۴
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۴ 13 December 2015

 به گزارش تابناک مرکزی، علی‌اصغر زارعی مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان مرکزی امروز در حاشیه بازدید از باغ‌ها و سردخانه‌های انار شهرستان ساوه در جمع خبرنگاران با اشاره به سطح 10 هزار هکتاری انار این شهرستان، تولید انار ساوه را 150 هزار تن با متوسط عملکرد 16 تن در هکتار اعلام کرد.

علی‌اصغر زارعی با اشاره به رتبه دوم استان از لحاظ سطح تولید و عملکرد در کشور پس از استان فارس گفت: این محصول یکی از میوه‌هایی است که به‌دلیل عدم سم‌پاشی بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد و از تنوع ارقام خوبی نیز برخوردار است.

وی از محصولات فرآوری‌شده در استان به تولید کنستانتره، آب انار، رب انار و لواشک اشاره کرد و افزود: شرایط اقلیمی استان، ارتفاع از سطح دریا، نور مناسب خورشید، مهارت باغداران و ارقام متنوع انار استان شهرت این محصول را جهانی کرده است.

زارعی از تولید انار ارگانیک در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: تاکنون 50 هکتار مجوز تولید انار ارگانیک گرفته شده است که این سطح در حال افزایش است.

وی با بیان اینکه شهرستان ساوه در سطح کشور بیشترین میزان سطح زیر کشت را در میان شهرستان‌ها به خود اختصاص داده است، ادامه داد: در سال‌های گذشته به‌دلیل کم‌آبی، برخی باغ‌های استان دچار مشکل شده‌اند، اما سعی شده است کیفیت انار ساوه را حفظ کنیم.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان مرکزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران روش‌های مبارزه با آفات انار را روش‌های مکانیکی و بیولوژیکی اعلام کرد و یادآور شد: هرساله به‌طور معمول 20 تا 25 درصد انار در این شهرستان دچار آفت کرم گلوگاه می‌شود و 30 هزار تن از محصول سالانه خسارت می‌بیند که سعی شده است با روش‌های مکانیکی و بیولوژیکی از خسارت بیشتر جلوگیری شود.

زارعی تصریح کرد: تعاونی باغداران به وزارت صنعت، معدن و تجارت درخواست ثبت انار ساوه را داده است تا بتوانیم از این پس این محصول را با برند مخصوص خود صادر کنیم.

وی با اشاره به صادرات محصول به کشورهای اروپایی و آسیایی تأکید کرد: در حال حاضر یک‌هزار هکتار از باغ‌ها به روش آبیاری قطره‌ای و مابقی به روش جوی و پشته آبیاری می‌شوند که خوشبختانه با اعتباراتی که دولت پرداخت می‌کند، محدودیتی برای استفاده از روش‌های آبیاری قطره‌ای برای باغداران وجود ندارد.

زارعی اظهار داشت: در میزان عملکرد در روش‌های آبیاری قطره‌ای و سنتی تفاوت زیادی وجود ندارد، اما آنچه مهم است، استفاده بهینه از آب است که در آبیاری قطره‌ای راندمان آب 90 درصد و در آبیاری سنتی راندمان 40 تا 50 درصد است.

وی با اشاره به سه کارگاه فرآوری موجود در استان مرکزی، از ارسال انارهای درجه سه و چهار به استان‌های فارس، همدان و ارومیه برای فرآوری مابقی انار تولیدشده در این شهرستان خبر داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار