کمیته پژوهش سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد با حمایت یک میلیارد ریالی از طرح‌های پژوهشی پژوهشکده علوم تولید مثل یزد موافقت کرد.
کد خبر: ۱۴۳۸۸۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۲ 13 December 2015

به گزارش تابناک یزد،رئيس سازمان مديريت و برنامه ريزي استان يزد در نشست كميته پژوهش اين سازمان با بيان اينكه گردشگري سلامت يكي از محورهاي توسعه استان بشمار مي‌رود، بيان داشت: پژوهشكده علوم توليدمثل يزد با انجام تحقيقات نوين و كم نظير توانسته نقش بارزي از جايگاه يزد در كشور به نمايش بگذارد.

حميدرضا نصيري‌زاده با تقدير از عملكرد اين مركز بين المللي گفت: اين مركز، تحقيقات و پژوهش‌هاي خود را كاربردي كرده و در جهت حل مشكلات مردم گام بر مي‌دارد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به اينكه اقدامات اين مركز بعلت تلاش براي افزايش جمعيت در راستاي منويات مقام معظم رهبري است، گفت: سازمان مديريت در اين ارتباط جذب اعتبارات خاص بمنظور ارتقاي اين فعاليت‌ها را از طريق دفتر معظم له پيگيري مي‌كند.

رئيس پژوهشكده علوم توليدمثل يزد در اين نشست با تقدير از توجه سازمان مديريت به فعاليت‌هاي اين مركز گفت: سالانه بالغ بر ۹۰۰۰ زوج براي درمان ناباروري خود به اين مركز مراجعه مي‌كنند كه خوشبختانه با فعاليت مركز از سفر اين افراد به خارج از كشور براي درمان جلوگيري شده است.

پروفسور عباس افلاطونيان افزود: اين مركز در پايان سال ۱۳۷۹ از طريق معاونت آموزشي وزارت بهداشت بعنوان قطب علمي كشور در زمينه ناباروري و توليد مثل انتخاب شد، ضمن آنكه در سال ۱۳۸۰ بعنوان مركز تحقيقاتي نمونه در جشنواره پژوهشي رازي معرفي شد.

مجيد نقيب‌زاده از پژوهشگران پژوهشكده علوم توليدمثل يزد هم درخصوص فعاليت‌هاي در دست اقدام اين مركز به ارائه گزارش پرداخت و گفت: اكنون دو اختراع در زمينه ساخت دستگاه چرخ ريسي توليد نانوالياف با كمك پارك علم و فناوري در اين مركز در سال ۱۳۹۰ به ثبت رسيده است. اين دستگاه قابليت‌هاي مختلفي در صنعت دارد ولي آنچه در پزشكي مورد استفاده قرار مي‌گيرد بدين ترتيب است كه سلول‌هاي بنيادي بيمار قابليت رشد و تمايز بر روي داربست‌هاي نانو ساختار را خواهند داشت؛ و مي‌توان پس از طي مراحل رشد آن را به بدن فرد نيازمند پيوند زد.

لازم به ذكر است كه در آينده با توسعه اين فناوري، سلول‌هاي بنيادي اين قابليت را خواهند داشت كه سلول‌هاي هدف را بر روي داربست‌ها رشد داده و به عنوان مثال به بافت غضروف، كليه يا كبد تبديل كرد تا ديگر نيازي نباشد تا از فرد ديگري نمونه كبد براي پيوند به فرد بيمار گرفته شود.

كار در سطح نانوم‌تر در مقياس يك ميليونيوم يك ميليم‌تر انجام مي‌شود و پيشرفت‌ها در اين حوزه نيازمند اعتبارات و امكانات خاص است.

خبرآنلاین

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار