کیوسک بین‌المللی «تابناک»؛
اختلاف میان کشورهای مختلف در کنفرانس آب و هوایی پاریس، تأکید رئیس جمهور سوریه بر عدم مذاکره با گروه های مسلح، دستیابی داعش به توانایی صدور گذرنامه های تقلبی، حمایت روسیه از برخی گروه های شورشی سوری و ادامه تنش میان بغداد و آنکارا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.
کد خبر: ۱۴۳۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷ 12 December 2015
واکنش بشار اسد به نتایج نشست ریاض/ دستیابی داعش به امکانات صدور گذرنامهاختلاف میان کشورهای مختلف در کنفرانس آب و هوایی پاریس، تأکید رئیس جمهور سوریه بر عدم مذاکره با گروه های مسلح، دستیابی داعش به توانایی صدور گذرنامه های تقلبی، حمایت روسیه از برخی گروه های شورشی سوری و ادامه تنش میان بغداد و آنکارا، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است.

به گزارش «تابناک»، اخبار مربوط به کنفرانس تغییرات آب و هوایی پاریس، از جمله مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. روزنامه«نیویورک تایمز» در گزارش خود از این کنفرانس می نویسد در حالی که تنها چند ساعت تا زمان پایان کنفرانس تغییرات آب و هوایی پاریس باقی مانده بود، بروز اختلاف میان کشورهای غربی از یک سو و چین و متحدان این کشور از سوی دیگر بر سر نحوه تقسیم مسئولیت کاهش آلاینده های کربنی و کمک به کشورهای آسیب پذیر برای کنار آمدن با تأثیرات تغییرات جوی، سبب ایجاد مانع بر سر دستیابی به نتیجه نهایی شد. با این حال، دیپلمات هایی که در پاریس جمع شده اند، امیدوارند این اختلافات، جلوی دستیابی به توافقی که از مدت ها پیش انتظارش را می کشیدند، نگیرد. چین معتقد است کشورهای ثروتمندتر باید مسئولیت بیشتری را در این موضوع بر عهده داشته باشند.

*****

اخبار و گزارش های مربوط به سوریه و عراق، بخش دیگری از مطالب امروز مطبوعات بین المللی را تشکیل می دهد. خبرگزاری «رویترز» واکنش بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را به نشست اخیر گروه های شورشی و تروریستی سوری در ریاض بازتاب داده که تأکید کرده با گروه های مسلح مذاکره نخواهد کرد. اسد در مصاحبه ای با یک خبرگزاری اسپانیایی، با اشاره به اینکه با گروه های مسلح وارد مذاکره سیاسی نخواهد شد، آمریکا و عربستان سعودی را متهم کرده که خواستار پیوستن گروه های تروریستی به مذاکرات هستند. وی گفته دولت سوریه تنها به یک دلیل با گروه های مسلح تماس برقرار می کند و آن نیز، این است که گروه های مذکور یا اسلحه خود را کنار گذاشته و به دولت بپیوندند و یا به زندگی عادی خود بازگردند. به گفته اسد، این تنها راه تعامل با افراد مسلح در سوریه است.

*****

در همین حال، دولت روسیه از حمایت خود از برخی گروه های شورشی سوری در مقابل گروه تروریستی داعش خبر داده است. به نوشته خبرگزاری «ان پی آر»، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفته نیروهای وی به برخی شاخه های گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه کمک می کنند. به گفته وی، نیروهای نظامی روسی اقدام به تأمین اسلحه، تجهیزات و حمایت هوایی برای این گروه ها که مورد حمایت غرب نیز قرار دارند، کرده است. در مقابل، روسیه اطلاعات مربوط به اهداف مدنظر خود را از ارتش آزاد دریافت کرده و توانسته با استفاده از این اطلاعات، مواضع گروه های تروریستی را هدف قرار دهد. ان پی آر مدعی است که بیان این موضوع از سوی پوتین، می تواند بیانگر یک تغییر جهت از سوی روسیه در موضوع سوریه باشد. 

*****

در مطلبی دیگر درباره سوریه، سایت شبکه خبری «سی ان ان» از دستیابی داعش به توانایی صادر کردن گذرنامه های تقلبی سوری خبر داده است. به نوشته این سایت، یک گزارش اطلاعاتی که به تازگی منتشر شده، هشدار می دهد که گروه تروریستی داعش می تواند با استفاده از ابزارهایی که از دولت سوریه به غنیمت گرفته، اقدام به صدور گذرنامه های تقلبی کند. در این گزارش با استناد به منابعی در اداره مهاجرت و گمرک ایالات متحده آمده که داعش به دستگاه های چاپ گذرنامه و همچنین دفترچه های خام گذرنامه دسترسی دارد و همین امر، احتمال صدور گذرنامه های تقلبی از سوی این گروه را افزایش می دهد. این امر، در کنار دسترسی داعش به ساختمان های دولتی در سوریه که اطلاعات هویتی و اثر انگشت افراد در آن ها نگهداری می شود، تهدید سرقت اطلاعات هویتی مردم از سوی این گروه را برجسته ساخته است. 

*****

در نهایت، در کشور همسایه سوریه، یعنی عراق، تنش ها میان بغداد و آنکارا بر سر حضور نیروهای نظامی ترکیه در عراق، همچنان ادامه دارد. روزنامه «واشنگتن پست» می نویسد حیدرالعبادی، نخست وزیر عراق، با تأکید بر ضرورت خروج هرچه سریعتر نیروهای ترکیه از شمال عراق، گفته هیچ نیروی خارجی نباید در کشورش حضور داشته باشد. العبادی با بیان اینکه بغداد تلاش کرده تا بحران به وجود آمده با شیوه های صلح آمیز و دیپلماتیک حل و فصل شود، اشاره کرده: «ما به همسایه خود، ترکیه، ضرب الاجلی جهت خروج نیروهایش و باز گذاشتن در گفت و گو، ارائه کردیم». وی گفته برای مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق، نیازی به حضور نیروهای نظامی خارجی نیست.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار